Møde i Globaliseringsrådet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den globale scene – med Kina som hovedaktør
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Hvad er internationalisering
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Vækstforum Hovedstaden
Konference den 5 september Rundt om Region Midtjylland – status og perspektiver. Emne: Regionerne i Verden – Regionerne som vigtige aktører i fremtiden.
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Afdelingschefer, mandag den 8. August Emne: Den globale udfordring Af: J. Ørstrøm Møller, Ambassadør, Adjungeret professor ved Handelshøjskolen i.
DC-seminar på Skjoldnæsholm januar 2005 Emne: Danmark og Globaliseringen Af: Ambassadør J. Ørstrøm Møller, adjungeret professor ved Handelshøjskolen.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
International Økonomi A
Den global scene – med Kina som hovedaktør ? Emne: Fokus på globale trends, øget konkurrence & Kina. Anden del. Strategi og taktik. Adjungeret professor.
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid ATV Carl-Johan Dalgaard.
Center for Ledelse den 6 september Toplederseminar. Globalisering – chancer og risici med særligt henblik på Asien. Af: J. Ørstrøm Møller, Visiting.
Den danske universitetssektor
Børne- og Kulturchefforeningens årsmøde. Den 17. november  Emne: Globaliseringen er over os.  Af: J. Ørstrøm Møller, Visiting Senior Research Fellow,
Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
Sønderjylland i verden – Globale udfordringer og lokale kompetencer Hvordan er de danske uddannelser rustet til globaliseringskapløbet.
Møde med en gruppe af virksomhedsleder Emne: Den globale politiske og økonomiske udvikling Mandag den 5. december 2005 Af:J. Ørstrøm Møller  Visiting.
Folkeskolesamling 2008 – Globalisering og integration. Køge 15. november Den danske folkeskole i en globaliseret verden. Danmark som abe, leopard.
CBS, FUHU seminar Fredag den 1. Februar Emne: Den asiatiske udfordring – dynamik og styrkepositioner. Af: Jørgen Ørstrøm Møller 
Center for Ledelse den 6 september Klub 3. Globalisering – chancer og risici. Af: Visiting Senior Research Fellow ved ISEAS, Adjungeret Professor.
Workshop 15 Laurids S. Lauridsen, Internationale Udviklingsstudier, RUC Globalisering - årsag og konsekvenser.
Rektorer fra Fyn. Lørdag den 25 februar Emne: DET GLOBALE VIDENSAMFUND Lørdag den 25 februar2006 Af:J. Ørstrøm Møller Visiting Senior Research Fellow,
Hewlett-Packard og KMD. Onsdag den 21. marts Globalisering med fokus på Asien. J. Ørstrøm Møller, Visiting Senior Research Fellow, Institute of Southeast.
DLF–TRIFOLIUM Græsfrøkonferencen 2008 Søren Halbye; Salgs- og marketingdirektør.
Undervisningsministeriet Emne: Den globale udfordring/Det globale uddannelsesmarked Fredag den 2. december 2005 Af:J. Ørstrøm Møller Visiting Senior Research.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Møde med Nykredit Emne: Den globale udvikling med særligt henblik på Kina og Indien Onsdag den 7. december 2005 Af:J. Ørstrøm Møller  Visiting Senior.
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
Stedet som indgang til digital forvaltning
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
Økonomisk globalisering
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Globalisering, side
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Globalt Perspektiv Per Pinstrup-Andersen ATV – temamøde København den 10. december, 2012.
Fremtidens arbejdspladser i et grønnere Danmark. 3/  Klimaudfordringens betydning for morgendagens verdensmarked.  Jørgen Ørstrøm Møller  Visiting.
Fremtidens Arbejdsmarked Regeringens arbejdsmarkedskommission. Hvor skal fokus være set fra de private ansattes side? LO’s konference ”Fremtidens Arbejdsmarked”
Erhvervsgeografi og Globalisering Om arbejdsdeling mellem hovederhvervene og international arbejdsdeling Af Otto Erhvervsfordeling i alle lande Erhvervsfordeling.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Makroøkonomi i 40 år! Jesper Jespersen Fredag, den 11. februar 2011.
Department of Border Region Studies Beskæftigelseskonference 2014 Nyborg Strand 5. maj 2014 Torben Dall Schmidt Professor, ph.d. i økonomi Institut for.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Politiske perspektiver og politikernes roller
Vindmølleindustriens udfordringer
Vækstforum Hovedstaden
Energierhvervsanalyse
Erhvervsgeografi og Globalisering
Vækstforum Hovedstaden
Erhvervsgeografi og Globalisering
Præsentationens transcript:

Møde i Globaliseringsrådet 1. december 2005 Møde i Globaliseringsrådet Emne: Det globale Uddannelsesmarked Af: J. Ørstrøm Møller Visiting Senior Research Fellow, ISEAS, Singapore Adjungeret Professor ved Handelshøjskolen i København Web: www.oerstroemmoeller.com

I. Udviklingstendenser der sætter rammerne Nøgleord: Immaterielt samfund Tilknytning mellem personer og institutioner/virksomheder: Værdibaseret. Gratisydelser ud → økonomi, pris, marked Jagt på talenter (ét mål, ikke 100 hjørnespark).

II. Økonomisk skift til Kina og Indien Nøgleord: Økonomisk centrum Middelklassen rykker frem med penge til rådighed. Kinas andel af det globale BNP 2,7% og Indiens 1,2%. Bruger vi PPP stiger de til 12,4% hhv 6,2%. Samlet fra 3,9% til 18,6%. PPP giver Kina + Indien lig 80% af USA's BNP. Målt efter PPP er Kina verdens næststørste og Indien den fjerdestørste økonomi. Middelklassen afgørende. Nu 17,4% af kinesiske husholdninger i byerne indkomst > 5.000 USdollar. År 2014 → 90% Årlig vækst 24%. Slag på tasken: Snart 400 mio mennesker i middelklassen i Kina + Indien.

III. Nyt teknologisk gennembrud, det vil ske i Kina Nøgleord: Samspil kultur – teknologi Nu skabes nomadekommunikation. Kina: 402 mio. abonnenter på mobiltelefon ultimo 2005. Indien: 60 mio. Mobiletelefonen bliver sesam luk dig op. Ex vi betaler med den! SMS: 6 mia. på én dag i Kina. Nyt sprog er ved at opstå. 2b?Ntb?=? Prognose 2010: Kina global nummer et med 178 mio PC’ere. 103 mio kinesere på internettet. Bredbånd ultimo 2005 i USA 39 mio og Kina 34 mio. Prognose for 2007: Kina 57 mio – USA 54 mio.

IV. Konsekvens for uddannelse Nøgleord: Maskiner under kommando af Mennesker (MM) → Optioner til rådighed for den Menneskelige Intelligens (OMI). Det immaterielle samfund. Uddannet arbejdskraft USA. 1950: 29%. 2005: 85%. Ny teknologi → bruge dens MULIGHEDER.

V. Det internationale uddannelsesmarked – ja, MARKED Nøgleord: Stærk stigende efterspørgsel Traditionelle udbydere falder delvist ud.

V. Det internationale uddannelsesmarked – ja, MARKED  Betyder det noget? Udenlandske studerende bidrager til USA's BNP med ca 12 mia Usdollars. Nobelpristagere udefra 1/3. 50% af US vækst i de sidste 60 år tilskrives ny teknologi. Uddannelse mv er New Zealands fjerdestørste erhverv. Australien henter ca 25 mia DKK hjem hvert år med Kina som vigtigste leverandør af studenter (16.780 i 2003). Det globale uddannelsesmarked = 2.200 mia Usdollar. Prognose for 2025: Globale antal studerende højere uddannelse = 160 mio. Ca 84 mio i 2004.

V. Det internationale uddannelsesmarked – ja, MARKED  Efterspørgsel/Udbud. Exponentiel stigning i efterspørgsel. Primært fra Asien. Uddannelse opfanges af trend’en om økonomisk styring. MARKED. Udenlandske studenter i engelsksprogede universiteter er ca 1 mio og ventes at stige til 2,6 mio i år 2020. 56% af udenlandske studenter fra Asien. Prognose for 2020: 75%. Udbud. Fra 2001 til 2004 faldt antallet af visa udstedt af USA til udenlandske studenter fra lidt under 300.000 til lidt over 200.000.

VI. Universiteternes struktur ændrer sig Nøgleord: → virksomhed → en intellektuel virksomhed → en intellektuel multinational virksomhed. Benchmarking Alliancer Mergers & Acquisitions Datterselskaber Konglomeraternes endeligt Off shoring. Se Innocentive http://www.innocentive.com/

VII. Åbne universitet for verden, bringe universitet ud til verden Nøgleord: Pensum ens – metoder skaber forskellene

VII. Åbne universitet for verden, bringe universitet ud til verden  Tiltrække udenlandske studenter. Det er et marked. Det accepterer de. Finansiering af vort universitet. Finansielt råderum til tiltrækning af talenter. Opad stigen. Ph.D. Angrib skelnen mellem uddannelse og forskning. Man kan ikke gøre det ene uden det andet; vel at mærke, hvis man ønsker at spille i Champions League. Ikke en læreanstalt, ej heller et forskningsinstitut, MEN en virksomhed, som udvikler producerer sælger KUNDSKABER plus evnen til at bruge dem

VII. Åbne universitet for verden, bringe universitet ud til verden  Skabelse af et gunstigt miljø for udvikling af kundskaber. Udvikling af tværgående kundskaber; evne til at kombinere. Kobling mellem institutioner fra forskellige dele af samfundet Opbygning af internationalt netværk.

VII. Åbne universitet for verden, bringe universitet ud til verden  OPC → OpenCourseWare, se fx http://ocw.mit.edu/ 2000 MIT emner på OCW. 70% af MIT studenter bruger OCW. Siden januar 2003: Webhits 182 mio i USA, 66 mio i Europa, 84 mio i Østasien, 25 mio i Sydasien. Februar 2005: 18 mio webhits. Indien 1,6 mio, Kina 1,3 mio i spidsen. CORE → China Open Resources for Education. 100 universiteter med 10 – 20 mio brugere.

VII. Åbne universitet for verden, bringe universitet ud til verden  Kobling. Teknologi → Kultur → Uddannelse = Nomadekommunikation. Ipod 20 gigabytes for 400 USdollar → 2005, 60 gigabytes for 449 USdollars → prognose for 2025, 40 petabytes for 400 Usdollar. Pensum bliver transparent og – formentligt – mere standardiseret. Ingen reel konkurrence dsv ikke konkurrenceparameter. M + M. MEN læremetoder, pædagogik, indlæring får stigende betydning. Det er her konkurrencen kommer til at udspille sig. O + MI. Det kan ikke flyttes. Det kan ikke eftergøres. Det bliver ligegyldigt, hvor på kloden, man tilegner sig et pensum; men det bliver af altafgørende betydning under hvilke vilkår, og med hvilke metoder man gør det. Hvem bliver bedst til at tilegne sig den viden, som er tilgængelig for alle og bruge den viden (obs ikke det samme som kundskaber), som langt de fleste vil være i besiddelse af.

J. Ørstrøm Møller www.oerstroemmoeller.com