Gamification i undervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Putting it into Practice Få det omsat i praksis. Putting it into Practice Få det omsat i praksis Arrangementer Modificerede spil.
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Mellemtrin EMU.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Fysisk Træning Fra Troldeskovsløb til EM cross sejr.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
HTX – teknisk gymnasium
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
Tværfagligt undervisningsforløb
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Ellært Et ”Læringsspil”
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvad bliver de fremtidige konkurrencevåben på energi markedet
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Madkamp - DM i madkundskab
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Webquest Rikke Christoffersen En webquest er en opgave, der løses via internettet En webquest er en opgaveformulering, som er karakteriseret ved.
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Daves Hoszowski TEC htx
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Game of Thrones Aktuel Mediebrug Bo Kampmann Walther FS2014.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Hedebygadekaréen. Indledende tanker Grøn utopi Engagerede beboere Et særligt rum i forhold til resten af samfundet.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
MU104_Mester og Herre 1, S1 Mester og Herre, Frelser og Gud, lad Dine børn være ét. Bind os nu sammen med fredens bånd. Fyld os med Din kærlighed.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
En understøttende ide til fysikundervisningen..
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
EN TJENESTE FOR SJÆLEVINDING
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Tilstedeværelsesundervisning
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Parameterfremstilling og punktmængde
Præsentationens transcript:

Gamification i undervisningen Bo Paivinen Ullersted

Om mig Bo Paivinen Ullersted 2 børn, 1 kone Underviser på Varde Gymnasium og HF 4 års erfaring Har skrevet pædagogikum opgave om gamification Blog: https://entankeadgangen.wordpress.com/

Engagement Mange uengagerede elever Computerspil giver engagement Skal undervisningen ligne et computerspil?

Det gode spil Lad os gøre undervisning lige så engagerende som computerspil (Portal)

Elendige spil Bliver gamificeret undervisning bare et elendigt spil?

Hvad skaber det gode spil? Spørgsmålet er undersøgt videnskabeligt Spildesign teori: Et godt spil følger ”Principles of meaningful play” - oversat ”Principper for meningsfuld spiloplevelse”

Plan for foredraget Introduktion Gamification og spildesign teori Principper for meningsfuld spiloplevelse Forbedring og synlig fremgang Frihed i struktur Simulationer Konkurrence? Lær af sine fejl - hurtig repetition En verden fyldt af søm

Plan for foredraget Introduktion Gamification og spildesign teori Principper for meningsfuld spiloplevelse Forbedring og synlig fremgang Pointsystemer og medaljer Frihed i struktur Simulationer Konkurrence? Lær af sine fejl - hurtig repetition En verden fyldt af søm

Fremgang i spil Erfaring (Experience - XP) Giver højere level og nye egenskaber Baner Den næste er sværere Fjender med tydelige levels Højere levels er større udfordring Gevinster Guld, nye egenskaber, bedre våben gør spillet lettere

Fremgang i spil Erfaring (Experience - XP) Giver højere level og nye egenskaber Baner Den næste er sværere Fjender med tydelige levels Højere levels er større udfordring Gevinster Guld, nye egenskaber, bedre våben gør spillet lettere

Ekspertsystem for rapporter

Plan for foredraget Introduktion Gamification og spildesign teori Principper for meningsfuld spiloplevelse Forbedring og synlig fremgang Pointsystemer og medaljer Frihed i struktur Skattekort over undervisningsforløb Simulationer En verden fyldt af søm Lær af sine fejl - hurtig repetition Konkurrence?

Frihed og struktur

”Svar på dette spørgsmål nu” Frihed og struktur ”Svar på dette spørgsmål nu”

Frihed og struktur ”Find selv på dine mål”

Missioner, udfordringer Frihed og struktur Samlet 100 mio. spillere Omsætning: $8,5 mia. Missioner, udfordringer

Frihed og struktur Løs udfordringen på din måde Top 3 mest anmelderroste PC-spil Løs udfordringen på din måde

Frihed og struktur Rød Zone Grøn Zone Rød Zone

Plan for foredraget Introduktion Gamification og spildesign teori Principper for meningsfuld spiloplevelse Forbedring og synlig fremgang Pointsystemer og medaljer Frihed i struktur Skattekort over undervisningsforløb Simulationer Byg en laser Konkurrence? Lær af sine fejl - hurtig repetition En verden fyldt af søm

Spil er simulationer Spillet opfører sig som virkeligheden = er en simulation

Brug af simulationer oplagt i fysik, biologi, økonomi og kemi Spil er simulationer Spillet opfører sig som virkeligheden = er en simulation Brug af simulationer oplagt i fysik, biologi, økonomi og kemi

Erfaring med simulationer Simulation: Hvordan får atomer en laser til at virke? Gratis fra: PhET Colorado Edu Link: https://phet.colorado.edu/en/simulation/legacy/lasers Elever får imponerende forståelse af kompleks sammenhæng - men har svært ved at formulere den (især med fagudtryk)

Erfaring med simulationer Simulation: Hvordan får atomer en laser til at virke? Gratis fra: PhET Colorado Edu Link: https://phet.colorado.edu/en/simulation/legacy/lasers Elever får imponerende forståelse af kompleks sammenhæng - men har svært ved at formulere den (især med fagudtryk)

Plan for foredraget Introduktion Gamification og spildesign teori Principper for meningsfuld spiloplevelse Forbedring og synlig fremgang Pointsystemer og medaljer Frihed i struktur Skattekort over undervisningsforløb Simulationer Byg en laser Konkurrence? Lær af sine fejl - hurtig repetition En verden fyldt af søm

Konkurrence – et tankeeksperiment Trivial Pursuit med faglige spørgsmål

Konkurrence – et tankeeksperiment Trivial Pursuit med faglige spørgsmål Spilles i 5-8 moduler på et år Spillerne i tilfældige grupper 6 elever på hvert sit hold om et spil

Konkurrence – et tankeeksperiment Trivial Pursuit med faglige spørgsmål Spilles i 5-8 moduler på et år Spillerne i tilfældige grupper 6 elever på hvert sit hold om et spil Bliver det fedt? (spørgsmålet handler ikke om at Trivial Pursuit har fastlåst struktur…)

Konkurrence – et tankeeksperiment Hvorfor ikke… Kun vinderne får succes Spillet er afgjort på forhånd - de bedste elever vinder - samme problemer i enhver konkurrence

Plan for foredraget Introduktion Gamification og spildesign teori Principper for meningsfuld spiloplevelse Forbedring og synlig fremgang Pointsystemer og medaljer Frihed i struktur Skattekort over undervisningsforløb Simulationer Byg en laser Konkurrence? Lær af sine fejl - hurtig repetition En verden fyldt af søm

Hurtig repetition Lær af dine fejl

Plan for foredraget Introduktion Gamification og spildesign teori Principper for meningsfuld spiloplevelse Forbedring og synlig fremgang Pointsystemer og medaljer Frihed i struktur Skattekort over undervisningsforløb Simulationer Byg en laser Konkurrence? Lær af sine fejl - hurtig repetition En verden fyldt af søm

En verden fyldt af søm “To a man with a hammer, everything looks like a nail.” Abraham Maslow (og Mark Twain?)

En verden fyldt af søm “To a man with a hammer, everything looks like a nail.” Abraham Maslow (og Mark Twain?) Hvornår er det fedt at have en hammer? - eller en metode fra et fag? …netop når verden er fuld af søm der skal slås i

En verden til en portal gun

En verden til en portal gun Løs et mordmysterium, Overlev på sydpolen

Kontakt Del endelig dine tanker om gamification af undervisning! Blog – entankeadgangen http://tinyurl.com/jfd5sda IT i gymnasiet - Gamification gruppe http://tinyurl.com/hd4ebeu Facebook - Gamification i undervisning http://tinyurl.com/jv3foet