Netværksdage Korsør 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Projekt Børn & Unges syn
Blindfødte børns hjerner ser gennem fingrene
YOGA - midt FORENING
Generelt om det for tidligt fødte barn
Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Er mit barn klar til skolestart ?
Talking Mats er en low-tech kommunikationsværktøj med billeder eller symboler. Det oprindelige udviklet i Skotland i Sterling Universitet for at støtte.
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
ADHD- også alt det andet !
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Neuro- og Informationspsykologi Visuel opmærksomhed: psykologi, neural basis og klinik v / Thomas Habekost.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Sund livsstil Regelmæssige mættende måltider (gerne 4-6 måltider) Kost som indeholder frugt og grønt Kost med rigt indhold af fuldkorn og.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Børns udvikling Tamim harise.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Neuropsykologisk undersøgelse (tre traditioner)
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Oplæg omkring Østerskoven
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
Eksekutive funktioner og belønningssystemer Neuropsykologiske aspekter og pædagogiske strategier Dorte Damm 2016 Herning.
Morten Ellegaard Hell, specialpsykolog i psykiatri. KOGNITIVE FUNKTIONER VED PSYKISK LIDELSE.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
Aldersforandringer Social og psykisk aldring → opgave 2:2 Oplæg → opsamling på biologisk aldring Film: Bubber på plejehjem → læg mærke til! Fælles drøftelse.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Dynamisk system teori - model
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Medlem af Alzheimerforeningens bestyrelse - Fyn
Tema 3: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Hvor stor en del af flyhavarier er forårsaget af menneskelige fejl ?
Oplæg omkring Østerskoven
Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3rd ed.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Fagudtryk Amnesi Helt eller delvis hukommelsestab her kan der være tale om ordglemsel Agnosi Manglende evne til at genkende sanseindtryk Afasi er et.
Demens Anne Mette Jensen.
Demens Demens.
At være ung med en synsnedsættelse
Støjs indflydelse på børns indlæringsevne
Individuel kommunikation
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
IBOS og NOR På IBOS kan borgere med synproblematikker relateret til en hjerneskade, tilbydes en optisk og neurooptometristisk udredning, hvis det vurderes.
Assisteret NOR - workshop
Præsentationens transcript:

Netværksdage Korsør 2016

Præsentation Jette Pedersen, neurosynspædagog, ADL / O+M instruktør 1981-2016: Synscenter Refsnæs 2016-????: IBOS

Præsentation Elsebeth Mortensen, neuropsykolog 1984-2014: Synscenter Refsnæs 2014-????: IBOS

Mål At skabe mulighed for at se på egen og andres praksis med nye øjne.

Modellen Ramme for drøftelserne Nedslag med plads til refleksion

Agenda Indledning Præsentation af modellen Syn og visuel perception Praktisk øvelse Motorik og sanser

Agenda Arousal og opmærksomhed Sprog, hukommelse og indlæring Styring Personlighed Emotionelle aspekter

Hvem taler vi om? Erhvervede hjerneskader i bred forstand Blodpropper og hjerneblødninger Tumorer, traumer, iltmangel Hjerneskader som følge af sygdomme som fx Recklinghausen, sclerose, Demens (posterior kortikal atrofi)

Modellen Afklaring – hvad ved vi og hvad vil vi gerne vide Tværfaglige drøftelser Notatapparat

Kernefunktioner Syn og visuel perception Motorik og sanser Energi (arousal) Opmærksomhed Sprog

Kernefunktioner Hukommelse og indlæring Styring (eksekutive funktioner) Personlighed Emotionelle aspekter

Funktionelle vanskeligheder Hvordan viser skaderne sig i praksis?

Mål/rammer Hvad er målet med indsatsen? Hvilke rammer skal opgaven udføres i?

Netværk Pårørende? Samarbejdspartnere?

Rehabiliteringstiltag Hvilken indsats skal sættes i værk?

Elsebeth Mortensen, IBOS Syn og perception Elsebeth Mortensen, IBOS 16

Det visuelle systems opgave At omsætte det lys, der falder på nethinden, til stabile gengivelser af omgivelserne Store dele af hjernen er involveret i den visuelle proces, derfor vil en hjerneskade ofte medfører visuelle vanskeligheder Elsebeth Mortensen, IBOS 17

60-80% får synsproblemer Synsfeltudfald Dobbeltsyn Nedsat kontrastfølsomhed Lysfølsomhed Usikker fiksation Samsynsproblemer Øjenmotoriske vanskeligheder

Synsmæssige klager Ser ikke objekter og går ind i dem ”Langsomt syn”, stort tidsforbrug, når noget skal findes eller skabes overblik fx over det der er på bordet, i køleskabet At finde rundt i ukendte omgivelser At færdes hvor der er mange mennesker fx supermarked og offentlig transport Læsning fx undertekster på TV

Andre klager Udholdenhed Koncentration Manglende energi/udtrætning Forvirring Stres, især ved nye opgaver/omgivelser

Visuel agnosi Kan skelne mellem rigtige genstande og nonsensgenstande, men kan ikke identificere præcis hvilken genstand et billede af en rigtig genstand repræsenterer. Kan ikke matche genstande efter funktion, selvom de kan forklare genstandens funktion sprogligt.

Visuel agnosi Ikke genkende dyr, grønsager og lignende, men godt menneskeskabte genstande (værktøj, tøj og lignende) Generelt nedsat processeringshastighed

Optisk afasi Kan ikke benævne objekter, men godt genkende dem. Dorsal simultanagnosi = kan kun se en genstand ad gangen. Ventral simultanagnosi = problemer med at genkende flere genstande samtidigt, men ved godt der er flere genstande til stede i synsfeltet.

Praktisk øvelse Kopier figuren Hvilke funktioner var involveret i opgaveløsningen?

Motorik Lammelser og andre begrænsninger i bevægeapparatet Vanskeligheder i forhold til at planlægge og udføre bevægelser

Sanser Nedsat hørelse Føleforstyrrelser Registrering af kulde/varme, sult/mæthed Overreaktion på sanseindtryk fx lys, lyd og lugt

Energi - arousal Hjernens aktivering Lavt energiniveau Højt energiniveau Svingende energiniveau

Opmærksomhed Fokuseret opmærksomhed Delt opmærksomhed Vedvarende opmærksomhed

Opmærksomhed Systemet har begrænset kapacitet Filterfunktion Fokuseret visuel opmærksomhed forudsætter visuel søgning eller scanning

Opmærksomhed Fokuseret auditiv opmærksomhed bevirker at vi kan frasortere baggrundsstøj. Indre afledelighed

Neglekt En række forstyrrelser, hvor en person ikke orienterer sig imod eller reagerer på stimuli fra den ene side af rummet eller den ene side af kroppen. Manglende sygdomserkendelse

Neglekt Kan ramme forskellige sanser: syn, hørelse, føle- eller lugtesans. Kan optræde uden motoriske eller sensoriske svigt. Mange har hemiparese eller hemianopsi

Forskellige neglektformer Motorisk neglekt Sensorisk neglekt Andre neglektformer

Sensorisk neglekt Inattention: mangelfuld responsivitet ved kontralateral sensorisk stimulation. Spatial neglekt: forstyrrelse i den spatiale opmærksomhed for det visuelle rum.

Sensorisk neglekt Objektbaseret neglekt: forstyrrelse i den spatiale opmærksomhed på den kontralaterale del af et objekt i rummet.

Gruppedrøftelser Hvordan skelner du mellem neglekt og hemianopsi? Hvordan påvirker det din måde at arbejde på?

Sprog, hukommelse og indlæring

Sprog Impressivt sprog:kendskab til sprogets form, indhold og hvordan man bruger sproget i en social kontekst.

Sprog Ekspressivt sprog: ordkendskab, forståelse for sætningsdannelse.

Funktionelle vanskeligheder Udtaleproblemer Forståelsesproblemer Ordmobiliseringsvanskeligheder Svækket adgang til semantisk viden fra den visuelle modalitet

Hukommelse og indlæring Korttidshukommelse Mellemtidshukommelse Langtidshukommelse Arbejdshukommelse Fremadrettet hukommelse

Eksekutive funktioner Monitorering Overblik Organisering Strukturering

Eksekutive funktioner Fleksibilitet Initiativtagen Impulshæmning Følelsesmæssig regulering

Case - Ellen Du har fået en rapport fra akuttjenesten. Hvordan vil du gribe denne opgave an?

Personlighedstyper Evasiv (ængstelig) Dependent (afhængig) Obessesiv-kompulsiv (tvangspræget) Passiv-aggressiv Depressiv Parnoid

Emotionelle forhold Stress Følelsesmæssig regulering Afmagt Sygdomserkendelse Depression

Refleksion 2 og 2 Hvilke udfordringer oplever du i forhold til at arbejde med mennesker med depression, manglende sygdomserkendelse eller andre emotionelle vanskeligheder?

Fælles opsamling

Tak for nu!