Netværksdage Korsør 2016
Præsentation Jette Pedersen, neurosynspædagog, ADL / O+M instruktør 1981-2016: Synscenter Refsnæs 2016-????: IBOS
Præsentation Elsebeth Mortensen, neuropsykolog 1984-2014: Synscenter Refsnæs 2014-????: IBOS
Mål At skabe mulighed for at se på egen og andres praksis med nye øjne.
Modellen Ramme for drøftelserne Nedslag med plads til refleksion
Agenda Indledning Præsentation af modellen Syn og visuel perception Praktisk øvelse Motorik og sanser
Agenda Arousal og opmærksomhed Sprog, hukommelse og indlæring Styring Personlighed Emotionelle aspekter
Hvem taler vi om? Erhvervede hjerneskader i bred forstand Blodpropper og hjerneblødninger Tumorer, traumer, iltmangel Hjerneskader som følge af sygdomme som fx Recklinghausen, sclerose, Demens (posterior kortikal atrofi)
Modellen Afklaring – hvad ved vi og hvad vil vi gerne vide Tværfaglige drøftelser Notatapparat
Kernefunktioner Syn og visuel perception Motorik og sanser Energi (arousal) Opmærksomhed Sprog
Kernefunktioner Hukommelse og indlæring Styring (eksekutive funktioner) Personlighed Emotionelle aspekter
Funktionelle vanskeligheder Hvordan viser skaderne sig i praksis?
Mål/rammer Hvad er målet med indsatsen? Hvilke rammer skal opgaven udføres i?
Netværk Pårørende? Samarbejdspartnere?
Rehabiliteringstiltag Hvilken indsats skal sættes i værk?
Elsebeth Mortensen, IBOS Syn og perception Elsebeth Mortensen, IBOS 16
Det visuelle systems opgave At omsætte det lys, der falder på nethinden, til stabile gengivelser af omgivelserne Store dele af hjernen er involveret i den visuelle proces, derfor vil en hjerneskade ofte medfører visuelle vanskeligheder Elsebeth Mortensen, IBOS 17
60-80% får synsproblemer Synsfeltudfald Dobbeltsyn Nedsat kontrastfølsomhed Lysfølsomhed Usikker fiksation Samsynsproblemer Øjenmotoriske vanskeligheder
Synsmæssige klager Ser ikke objekter og går ind i dem ”Langsomt syn”, stort tidsforbrug, når noget skal findes eller skabes overblik fx over det der er på bordet, i køleskabet At finde rundt i ukendte omgivelser At færdes hvor der er mange mennesker fx supermarked og offentlig transport Læsning fx undertekster på TV
Andre klager Udholdenhed Koncentration Manglende energi/udtrætning Forvirring Stres, især ved nye opgaver/omgivelser
Visuel agnosi Kan skelne mellem rigtige genstande og nonsensgenstande, men kan ikke identificere præcis hvilken genstand et billede af en rigtig genstand repræsenterer. Kan ikke matche genstande efter funktion, selvom de kan forklare genstandens funktion sprogligt.
Visuel agnosi Ikke genkende dyr, grønsager og lignende, men godt menneskeskabte genstande (værktøj, tøj og lignende) Generelt nedsat processeringshastighed
Optisk afasi Kan ikke benævne objekter, men godt genkende dem. Dorsal simultanagnosi = kan kun se en genstand ad gangen. Ventral simultanagnosi = problemer med at genkende flere genstande samtidigt, men ved godt der er flere genstande til stede i synsfeltet.
Praktisk øvelse Kopier figuren Hvilke funktioner var involveret i opgaveløsningen?
Motorik Lammelser og andre begrænsninger i bevægeapparatet Vanskeligheder i forhold til at planlægge og udføre bevægelser
Sanser Nedsat hørelse Føleforstyrrelser Registrering af kulde/varme, sult/mæthed Overreaktion på sanseindtryk fx lys, lyd og lugt
Energi - arousal Hjernens aktivering Lavt energiniveau Højt energiniveau Svingende energiniveau
Opmærksomhed Fokuseret opmærksomhed Delt opmærksomhed Vedvarende opmærksomhed
Opmærksomhed Systemet har begrænset kapacitet Filterfunktion Fokuseret visuel opmærksomhed forudsætter visuel søgning eller scanning
Opmærksomhed Fokuseret auditiv opmærksomhed bevirker at vi kan frasortere baggrundsstøj. Indre afledelighed
Neglekt En række forstyrrelser, hvor en person ikke orienterer sig imod eller reagerer på stimuli fra den ene side af rummet eller den ene side af kroppen. Manglende sygdomserkendelse
Neglekt Kan ramme forskellige sanser: syn, hørelse, føle- eller lugtesans. Kan optræde uden motoriske eller sensoriske svigt. Mange har hemiparese eller hemianopsi
Forskellige neglektformer Motorisk neglekt Sensorisk neglekt Andre neglektformer
Sensorisk neglekt Inattention: mangelfuld responsivitet ved kontralateral sensorisk stimulation. Spatial neglekt: forstyrrelse i den spatiale opmærksomhed for det visuelle rum.
Sensorisk neglekt Objektbaseret neglekt: forstyrrelse i den spatiale opmærksomhed på den kontralaterale del af et objekt i rummet.
Gruppedrøftelser Hvordan skelner du mellem neglekt og hemianopsi? Hvordan påvirker det din måde at arbejde på?
Sprog, hukommelse og indlæring
Sprog Impressivt sprog:kendskab til sprogets form, indhold og hvordan man bruger sproget i en social kontekst.
Sprog Ekspressivt sprog: ordkendskab, forståelse for sætningsdannelse.
Funktionelle vanskeligheder Udtaleproblemer Forståelsesproblemer Ordmobiliseringsvanskeligheder Svækket adgang til semantisk viden fra den visuelle modalitet
Hukommelse og indlæring Korttidshukommelse Mellemtidshukommelse Langtidshukommelse Arbejdshukommelse Fremadrettet hukommelse
Eksekutive funktioner Monitorering Overblik Organisering Strukturering
Eksekutive funktioner Fleksibilitet Initiativtagen Impulshæmning Følelsesmæssig regulering
Case - Ellen Du har fået en rapport fra akuttjenesten. Hvordan vil du gribe denne opgave an?
Personlighedstyper Evasiv (ængstelig) Dependent (afhængig) Obessesiv-kompulsiv (tvangspræget) Passiv-aggressiv Depressiv Parnoid
Emotionelle forhold Stress Følelsesmæssig regulering Afmagt Sygdomserkendelse Depression
Refleksion 2 og 2 Hvilke udfordringer oplever du i forhold til at arbejde med mennesker med depression, manglende sygdomserkendelse eller andre emotionelle vanskeligheder?
Fælles opsamling
Tak for nu!