Introduktion til historie

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Læringsstile og lektier
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Praktikprojekt 2008 Historie
Fagets formål, fokus og fagmål
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Spørgsmål du kan overveje  Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?
Å.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Temadag Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3-opdatering?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Dias 1 – kompasset udfoldet for sukker
1 Dias 1 – kompasset udfoldet for sukker Sukker er tomme kalorier
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Nu nærmer foråret sig. Som bedsteforælder skal man selvfølgelig have børnebørnene med i ZOO.
Tilgivelse.
Fællesskab og relAtioner i fdf
Introduktion til liberalisme
En undersøgelse af et didaktisk eksperiment En undersøgelse af et linjefagsforløb i historie ved læreruddannelsen.
Lærings- og praksisfortælling
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
1.lektion: Samfund og individ
Videnskabsteori og metode
Kildekritik Historie.
2.lektion:Nationalstaten
Historiske kilder Kildekritik
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
SKABELON.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Den Sønderjyske Historiekanon. Interaktivt læremiddel – Frit tilgængeligt på – Fokus på: Sønderjysk historie Identitet og historiebevidsthed.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
M ØDE OM VISIONSDAGEN D. 15. MAJ 2015 o Hvorfor har bestyrelsen taget dette initiativ o Hvad er rammerne omkring dagen o Hvad kan forældrene og hvad kan.
Læringsuge 2017 De 17 Verdensmål
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Byg et hus Storyline.
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
- Virkelighedsvarianter
Ordbank på Islandsk og dansk – Årstider/efterår (træ)
Brikker til litteraturhistorien
Læringsuge 2017/2018 De 17 Verdensmål
Velkommen til.
Ordbank på Islandsk og dansk – Højtider (Kul og kridt)
Skriv jeres overvejelser på en flipover og hæng den op i lokalet.
Åbent hus Skolens navn Dato.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Dansk-historieopgaven
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Runde 3 Kernefortælling
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Introduktion til historie

Hvad betyder ”historie” i følgende vendinger? ”Dette er en historisk begivenhed” ”Det har kun historisk interesse” ”Historien vil vise at…” ”Historiens vingesus”

Historie = fortællinger om fortiden

Hvad kan man bruge historie til? F.eks.: Historie som læremester Historie som perspektiv/spejl Historie som underholdning Historie som videnskabsfag Historie som led i identitetsdannelse

Historiebevidsthed

Historiebevidsthed

Kilder = spor af fortiden - Hvilke forskellige slags kilder kan I komme i tanke om?

En historisk begivenhed: Nytårsfest 2016-2017 Hvilke kilder kunne I bruge, hvis I skulle skrive historien om jeres nytårsfest? Hvad kan de forskellige kilder bruges til at sige noget om? Hvilke problemer er der ved at bruge de forskellige kilder?

En historisk begivenhed: Nytårsfest 2016-2017 Peter og Camilla mødte hinanden til festen og blev kærester. De blev gift og fik børn. I 2030 holdt de kobberbryllup og Peter skulle holde tale. Hvordan tror I han vil fortælle historien om nytårsfesten 2016-2017?

En historisk begivenhed: Nytårsfest 2016-2017 I 2030 blev Peter og Camilla skilt Hvordan tror I det vil påvirke den måde han (og hun) husker tilbage på og fortæller om nytårsfesten?

Forskellige slags historie Den lille historie Den store historie Individers og (små) gruppers historie Samfunds og staters historie Hænger sammen og påvirker hinanden Mennesket er på én gang: Historieskabende Historieskabt

Vigtige historiske begivenheder: Lav en liste over de vigtigste historiske begivenheder du kan komme i tanke om

Vigtige historiske begivenheder: Sammenlign de begivenhedslister I er kommet frem til. Diskuter jer frem til en fælles liste med de 5 vigtigste begivenheder og skriv dem på tavlen Hvorfor er de begivenheder I har valgt vigtige?

Kronologiøvelse: Placér de udleverede begivenheder i kronologisk rækkefølge Prøv at sætte et omtrentligt årstal på begivenhederne

Design et mindesmærke Vælg en begivenhed eller et fænomen som I mener fortjener at blive husket. Design et mindesmærke for begivenheden/fænomenet Overvej i den forbindelse: Hvordan skal det se ud? Hvor skal det stå? Hvad skal der stå på det? Skriv en inskription. Skriv den tale I vil holde ved afsløringen af mindesmærket.