Trin 1: Undergrunden Til brug i din PowerPoint-præsentation har du her et tværsnit af jorden, som det kunne se ud et sted i Danmark. Placer navnene på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pejledata i det offentlige Danmark - Hvem er aktørerne?
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Hvordan man opretter en cache
En lille historie om VAND
Biologi om vandes kredsløb
Lav design med ord, billeder og meget andet...
Fortæl med PowerPoint XP
Fødekæden i havet TRIN 1: Fødekæden
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Trin 1: Fra grundvand til postevand
Grundlæggende PowerPoint
Forskellige traditioner
Vejret Vandet i luften.
Vand 2 Nedbør.
Renseanlæg TRIN 1: Renseanlægget
Bly i drikkevandet I 2011 var embedslægen involveret i en sag i Tønder om bly i drikkevandet Embedslægen kontaktede bl.a. Sønderborg Kommune – havde.
Trin 1: Vand ind i ’Kassen’
Jordvand, grundvand og overfladevand + Vandets bevægelser i jorden
Udlægning af en ny cache
Udarbejdelse af poster
Velkommen til en vejledning i brug af PowerPoint
Vandets kredsløb 71% af Jordens overflade er dækket med vand.
Mindre grimt, tak.
1.Projektopgave i natur og teknik
Jordvand, grundvand og overfladevand + Vandets bevægelser i jorden
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Dansk 1. klasse.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Kroppens naturlige forsvar
Karl Henrik Flyums model
Miniøvelse Markér jordvand og grundvand. Markér grundvandsspejlet.
 ForrigeForfra X LukNæste  Vis igen Du er her: Niveau 1 - Trin 1 - Opgaven - Indledning Først skal du… Først skal du lige arrangere vinduerne, så de.
Fremtidens Drikkevand
Trin 1: Undergrunden Til brug i din PowerPoint-præsentation har du her et tværsnit af jorden, som det kunne se ud et sted i Danmark. Placer navnene på.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Indsæt eller fjern værktøjslinier
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
Flowdiagram Indvinding
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Vandets vej fra hav til land
De nyeste resultater om glyphosat og grundvandet
Råstofindvinding under grundvandsspejlet –
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Information om anlæggelse af Bassinledning langs Kystvejen
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Gejsere Et geotermisk fænomen. Gejsere En gejser eller springkilde er en speciel form for varm kilde, som periodisk kommer i udbrud og sender en søjle.
Claus Holst Iversen Viborg Kommune, Natur Vand, tlf Usikkerheder på indvindingsoplande Hvilke faktorer er.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Instruktioner Der findes 4 forskellige skabeloner i 6 forskellige farver: titel, punktopstilling, billede og citat. Derudover er der én skabelon hvis titelsiden.
Danmarks Naturfredningsforening
Jordflytning og jordtilførsel til råstofgrave - Kommunens høringssvar
Forårsrengøring med Fabrikam
Titellayout Undertitel.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
GUIDE TIL DELING AF DOKUMENTER
Oprettelse Af Dreamviewer Site.
Landmænds forurening af drikkevand
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Din firmabrochure Dette er et godt sted at placere et idegrundlag
Velkommen til PowerPoint
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Titel med billeder-layout
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Billede med billedtekstlayout
Præsentationens transcript:

Trin 1: Undergrunden Til brug i din PowerPoint-præsentation har du her et tværsnit af jorden, som det kunne se ud et sted i Danmark. Placer navnene på de forskellige jordlag, så det passer med undergrunden her. Placer herefter regnskyen og nedsivningspilene (lav evt flere). Slet den grå boks. Lerlag Sand- og gruslag 1. Fortæl hvordan regnen siver ned i jorden 2. Kan jordlagene ligge forskelligt afhængig af hvor i Danmark man er? 3. Hvordan er nedsivningen af regnvand i sand og grus sammenlignet med ler?

Trin 2: Grundvandet Kopier slide nr. 1 (det slide du lige har lavet) og vis nu på dette billede hvordan grundvandet findes i den nedre del af jorden. Placer de tre områder herunder korrekt. Grundvandsspejl Grundvand - mættet zone Grundvand - umættet zone 1. Fortæl hvad grundvandsspejlet er og hvor det ligger 2. Fortæl om den mættede og umættede zone 3. Fortæl hvad et grundvandsmagasin er

Trin 3: Jorden som renseanlæg Se på billedet og sæt den rigtige tekst på de forskellige jordlag. Beskriv hvad der sker med regnvandet på vej ned i undergrunden og hvad det betyder for de bakterier og forskellige stoffer som regnen og jordoverfladen indeholder. Slet den grå boks. Lerlag Sand- og gruslag Muld 1. Beskriv hvad der sker med bakterierne jo længere ned i jorden man kommer 2. Hvad sker der med kemiske stoffer? 3. Er der ilt i jorden?

Trin 4 – Indvinding af grundvand Kopier slide nr. 2 (slet grundvandspejlet for overskuelighedens skyld). Indsæt en boring ved skoven, der går helt ned til den grundvandsmættede zone. Placer en sænkningstragt for enden af borerøret, så der opstår en fordybning i grundvandet. Sæt selv pile og rør ind hvor det er nødvendigt. Slet den grå boks. Borerør Vandværk Sænknings-tragt 1. Fortæl om, hvordan man laver en boring 2. Hvad sker der med grundvandsspejlet, når man begynder at pumpe? 3. Hvad sker der med grundvandsstanden eller grundvandsspejlet når man pumper grundvand op? 4. Fortæl at grundvandsspejlet omkring en boring vil synke og at det kan ses som en sænkningstragt omkring boringen

Trin 5 – Vandskel og grundvandsdannende område Kopier slide nr. 4. Indsæt en ekstra boring til venstre, der også går ned til den grundvandsmættede zone. Vis at der pumpes vand op. Indsæt vandskelet mellem de to boringer. Vis med pile hvilken retning vandet strømmer nede i jorden. Marker med to farvede streger på jordoverfladen hvor der dannes grundvand til de enkelte boringer. Slet den grå boks. Vandskel Borerør Sænkningstragt 1. Vis, hvorledes grundvandsspejlet ser ud, når der er to boringer 2. Marker vandskellet og fortæl hvad det betyder for vandmolekylernes bevægelse 3. Vis hvor det grundvandsdannende opland er for de to boringer

Trin 6 – Grundvand og overfladevand Her er jordprofilen lavet om, så der er en dalsænkning med en sø. Vis først billedet som det er herunder for klassen. Vis med pile hvordan rundvandet strømmer gennem jorden hen til søen. Fortæl dernæst og vis på et nyt slide konsekvensen for søen ved lidt og ved meget oppumpning af grundvand (benyt sænkningstragten). Slet den grå boks. Sænkningstragt Borerør Vandværk Grundvand - umættet zone Sø Grundvand - mættet zone 1. Vis sammenhængen mellem grundvand og overfladevand (her en sø) 2. Hvad sker der med vandstanden i søen når man pumper lidt vand op? 3. Hvad sker der med vandstanden i søen når man pumper meget vand op? 4. Fortæl om konsekvenserne for vådområderne ved alt for stor oppumpning af grundvand

Trin 7 – Supplerende spørgsmål Her er grafik og billeder du kan anvende, til at fortælle om forurening af grundvandet. Du er velkommen til at supplere din præsentation med flere pile, grafik og billeder fra nettet (ved at Google) eller ved at tegne og indscanne dine tegninger. Brug de to boringer fra Trin 5 til at illustrere en afværgeboring ved at bruge den ene som afværge boring og den anden som drikkevandsboring. Rester af sprøjtemiddel 1. Vis hvordan forurening kan synke ned i grundvandet 2. Fortæl hvad forureningen betyder for den boring der bliver ramt af forureningen 3. Fortæl hvordan man kan undgå forurening af grundvandet 4. Vis hvordan en afværgeboring virker 5. Vis hvad der vil ske hvis man slukker for afværgeboringen igen 6. Vis hvordan et vandskel også er et forureningsskel Grundvand