Hvor langt på literen Bilsælgeruddannelsen Afstemning af forventninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan hænger det egentlig sammen?
Advertisements

Gryde med filter og taphane
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Fokus på brændstof ! ”En hest er ikke bare en hest ” !!
Bremse- og karrosseri modul
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
I dag er temaet Visualisering
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
RESUME Køretøjer og brændsel
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Dias 1 – kompasset udfoldet for rådet om at slukke tørsten i vand
Landbrug og fødevarer Vand Klima Global opvarmning Landbrug i DK og EU
Cykeltur ad Nordre Fasanvej til VoksenUddannelsescenter Frederiksberg: På linjen: alle mennesker spiller på musikinstrumenter fra firmaet Yamaha. Alle.
Procesindustrien 2010 Richard B. Larsen 10.mar. 10 Energieffektivitet og konkurrencekraft Procesindustriens bidrag til "Grøn vækst"
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
BIO-DIESEL.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk.
Konstant acceleration
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Pas på vores JORD! Vind og vindhastigheder Greenpeace Råd
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem? Klimaforandringerne EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009.
Lyd og lufttomt rum.
Mad, transport og klima.
1 Dias 1 – kompasset udfoldet for rådet om at slukke tørsten i vand
Udledninger og råderum
19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
”Testen-Af-Vesten”.
Elbilsnetværket Dato: 30/ 09 / 2014 Sprogø. Hvorfor brint biler? - Udleder drivhusgasser - Afhængig af fossile brændstoffer - Begrænset rækkevidde - Lade.
HVAD KOSTER DET AT BLIVE ”FOSSILFRI”? Fjernvarmeindustriens årsmøde Gram Slot 10. september 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Brug din sunde fornuft Vælg den rigtige gearing / Høj kadence Kadence 70 – 80 + For ”tunge” gear > belastning af knæ > ophobning af mælkesyre Husk at geare.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Fra motor til trækkraft.
4. Indsamling og behandling af oplysninger
Statistik, bøder m.m. Statistik
Kryds og rundkørsler.
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
Forsøg til Håndværk og Design
Bilbranchens generalforsamling 2009
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Køreteknik.
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
Tæt trafik.
Placering, orientering og tegngivning
PengeSpillet 2018 #Pengeuge Til arbejdshæftet "Viden om penge"
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Præsentationens transcript:

Hvor langt på literen Bilsælgeruddannelsen Afstemning af forventninger Informationer er baseret på folderen ”hvor langt på literen 2014” udgivet af trafikstyrelsen

Kunden: Hvor langt kører bilen på literen? Kan jeg køre det opgivne tal? Kan jeg lægge mit budget efter dette tal? Hvad siger i ? (gruppe opgave)

Hvorfor køre grønt? Langt størstedelen af den danske bilpark benytter benzin eller diesel, dvs. fossile brændstoffer. Afbrænding af fossile brændstoffer medfører CO2-udledning. Kørsel med person- og varebiler står i dag for ca. 70 % af CO2-udledningen fra transportsektoren, hvilket svarer til op mod 10 mio. tons årligt. CO2 er den drivhusgas, der er hovedansvarlig for den globale opvarmning. Det nytter at stille krav I 2009 indførte man et EU-krav om, at bilproducenters solgte biler fra 2015 i gennemsnit ikke må udlede mere end 130 g CO2/km. I 2011 blev der indført en lignende ordning for varebiler, hvor grænsen er 175 g CO2/km. EU-kravene vil i fremtiden blive skærpet, og målet er, at personbiler i 2021 i gennemsnit maksimalt må udlede 95 g CO2/km, og for varebiler er gennemsnittet maksimalt 147 g CO2/km.

Energi mærkning Siden år 2000 har der i Danmark været krav om energimærkning af nye person- og varebiler, som kører på benzin eller diesel. De mest energieffektive energiklasser A+++, A++ og A+ blev indført i 2012 Bilerne indplaceres i energiklasserne ud fra det EU-typegodkendte brændstofforbrug. Forbruget fastsættes af et uafhængigt prøvningslaboratorium på baggrund af en nøje fastlagt testmetode, så det er muligt at sammenligne de forskellige bilers energieffektivitet. Det faktiske forbrug afhænger i praksis af mange faktorer, herunder førerens kørestil, vejrlig, temperatur og terræn.

Penge at spare

KM/L efter EU norm ? Det EU-typegodkendte forbrug Forbruget bliver fastsat af et uafhængigt prøvningslaboratorium, ved at bilen på et rullefelt gennemkører en nøje fastlagt kørecyklus, der er bestemt på europæisk niveau. Når bilen bliver afprøvet på rullefeltet, er der i belastningen af rullefeltet taget højde for både bilens luft- og rullemodstand samt accelerationsmodstanden fra bilens vægt. Ved selve prøven gennemkører bilen et kørselsmønster, der består af en blanding af bykørsel, landevejskørsel og motorvejskørsel, dvs. med indlagt koldstart, stop og accelerationer. Energiforbrugende udstyr såsom klimaanlæg, sædevarme mv. er ikke tændt, da brugen af dette udstyr er afhængigt af adfærd.

Kørecyklussen består af to dele; 4 km bykørsel med en gennemsnitshastighed på 19 km/t og 7 km landevejs- og motorvejskørsel med en gennemsnitshastighed på 63 km/t. I prøvecyklussen indgår koldstart og en række accelerationer og decelerationer, der skal efterligne almindelig kørsel. Brændstofforbruget beregnes som et vægtet gennemsnit af bykørsel og landevejs- /motorvejskørsel. Prøven gennemføres så præcist og specifikt, at den kan anvendes som reference, når man sammenligner biler.

I Virkeligheden: Brændstofforbrug i praksis Om det EU-typegodkendte forbrug passer med det forbrug, man som bilist oplever i praksis, er ikke sikkert. Ofte vil ens kørselsmønster og kørestil være temmelig anderledes end det, der ligger bag prøvecyklussen. Bykørsel og motorvejskørsel giver et højt brændstofforbrug, hvorimod landevejskørsel giver et lavere. Desuden spiller vejrlig, temperatur og terræn også ind

De 10 grønne køreråd 1. Brems med motoren. Hvis du slipper speederen og holder bilen i gear, så afbrydes indsprøjtningen af brændstof fuldstændigt. Du sparer altså brændstof ved at geare ned i stedet for at køre i frigear frem mod fx et lyskryds eller et sving.

2. Kør i et så højt gear som muligt 2. Kør i et så højt gear som muligt. Ved bykørsel eller langsom landevejskørsel vil forbruget være 30-35 % højere ved at vælge tredje gear frem for femte gear. Moderne biler kan sagtens tåle at køre i femte gear allerede fra ca. 50 km/t.

3. Accelerér kvikt. Første gear bør kun bruges til at rulle bilen i gang. Herefter accelererer du med gaspedalen trykket ca. halvt ned, og inden motoren når op over den nederste halvdel af omdrejningsområdet, skifter du til næste gear. Du kan godt springe et gear over og fx skifte fra anden til fjerde gear eller fra tredje til femte gear. Ved den ideelle acceleration når du den ønskede hastighed forholdsvist hurtigt.

4. Vær forudseende – følg med i trafikken 4. Vær forudseende – følg med i trafikken. Hver gang du bruger bremsen, koster det brændstof at komme op i fart igen. Derfor skal du afpasse farten, når du nærmer dig et lyskryds eller en anden forhindring, så du kan køre videre uden at bremse.

5. Tjek dæktrykket. Når man cykler, mærker man tydeligt, hvis dækkene er flade. Det gør man ikke i en bil, hvor der er masser af kræfter tilovers. Men det koster brændstof at køre med for lavt dæktryk.

6. Aircondition er dejligt – men det koster 6. Aircondition er dejligt – men det koster. Aircondition øger brændstofforbruget med op til 15 %. Du sparer derfor en masse brændstof, hvis du kan nøjes med at bruge ventilationssystemet.

7. Tøm bagagerummet. Kører du rundt med noget tungt i bagagerummet 7. Tøm bagagerummet. Kører du rundt med noget tungt i bagagerummet? Som en tommelfingerregel kan man regne med, at 100 kg ekstra vægt øger brændstofforbruget med 4 %.

8. Afmonter tagbagagebærer og tagboks efter brug 8. Afmonter tagbagagebærer og tagboks efter brug. Bilfabrikanterne har brugt mange kræfter på at gøre bilerne så strømlinede som muligt for at mindske luftmodstanden. Derfor er det en dårlig idé at køre rundt med tagbagagebærer eller tagboks, når ferien er forbi. En tagbagagebærer kan øge brændstofforbruget med et par procent, og en tagboks kan øge forbruget med helt op til 20 %.

9. Brug instrumenterne. Mange biler har brændstofmålere, der kan vise både dit aktuelle forbrug, hvor langt du kører på literen i gennemsnit, og hvor meget brændstof du har brugt på hele turen. Mange nyere biler har også en såkaldt gearvalgsindikator, som hele tiden viser det optimale gearvalg. Brug instrumenterne og konkurrér med dig selv om at bruge mindst muligt brændstof på ture, du kører ofte, fx frem og tilbage fra arbejde.

10. Kør ikke for hurtigt. Jo hurtigere du kører, desto større bliver luftmodstanden, og luftmodstand koster brændstof. Derfor kan en forøgelse af hastigheden fra fx 110 km/t til 130 km/t give en stigning i forbruget på op til 20 %.

FILM Link til film udarbejdet af: AutoBranchen Danmark & Trafik og Byggestyrelsen

Diskussion Hvordan kan du med din nye viden lave en god forventningsafstemning med dine kunder? (grupper)