PRODUKTION I UDLANDET Direkte investering Joint Venture Licensproduktion Franchise.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Industriprojekt Udvikling af systemprodukter og systembyggeri
10 Konkurrencesituation
Head Lean Netværks-gruppe.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Erfaring med udvikling af decentral spildevandsløsning
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Vækstvirksomheders udfordringer
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
AFSÆTNING A – Schønberg
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
KvaliSys.
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
Med kunden som Sparringspartner Arla case
5 Internationalisering
Salg og service Dag 1.
Globaliseringsnetværket 13. marts 2008 Eksport Kredit Fonden.
Virksomheder - definition
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Økonomien i et internationalt perspektiv
KvaliSys. Agenda Hvem er vi? Hvem er Rotrex? Problemstilling(Nicholas) Feasibility study (Nicholas) Visning af produkt(Rasmus) Feedback fra Rotrex(Rasmus)
Økonomiske politikker
- EN TILVALGSMULIGHED FOR DATALOGISTUDERENDE
Statistisk belysning af globaliseringen
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
På toppen af krisen og klar til fremtiden…
Markedsandele Rolf og Jonas.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
KvaliSys. Agenda Hvem er vi? Hvem er Rotrex? Problemstilling(Nicholas) Feasibility study (Nicholas) Visning af produkt(Rasmus) Feedback fra Rotrex (Rasmus)
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Strategisk investering & finansiering Internationale investeringer Kapitel 9.
VARE / RFID EBUSS 2005 AF:LEL, AOA, RRF, JEK,PAH.
’’Hård navigation gennem en skov af kopier.’’
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
23. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:

Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
Globalisering, side
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
Projektopgave 2016 Huskeliste – Hvad skal jeg egentlig have med i min opgave?
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Organisationsændring, lægefagligt bivirkningsnetværk og strategi Afdeling for Forbrugersikkerhed En afdeling i Lægemiddelstyrelsen.
REACH og virksomhederne Christina Busk, Dansk Industri.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Koncepter og butikskæder
Finansiering af innovativ Virksomhed Kapitel 3
Funktioner og arbejdsdeling
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition:
10 Konkurrencesituation
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau
Præsentationens transcript:

PRODUKTION I UDLANDET Direkte investering Joint Venture Licensproduktion Franchise

DIREKTE INVESTERING – LAVE EN FABRIK I UDLANDET Indgående logistik Produktion Udgående logistik Salg & Service Markedsføring Porters værdikæde Grænse

DIREKTE INVESTERING FordeleUlemper Kontrol over distributionskanalerAlene med risiko Får hele udbyttetStore investeringer RisikospredningGodt eksportberedskab Styrket markedspositionOmkostninger der er irrevisble Viser engagement

JOINT VENTURE – LAVE EN VIRKSOMHED MED EN ANDEN PARTNER I UDLANDET Dansk virksomhed Udenlandsk virksomhed Typisk Produkt specialist Joint Venture Fælles selskab Grænse Typisk Markeds specialist

JOINT VENTURE FordeleUlemper Færre risici end egen produktionLang beslutningsproces Adgang til markeder og infoRisiko for konflikter Hurtig etablering på markederOverskudsdeling Økonomisk krav mindre end egen produktion Mindre risikospredning

LICENSPRODUKTION – LADE ANDRE VIRKSOMHEDER PRODUCERE VORES PRODUKT Dansk virksomhed Udenlandsk virksomhed Grænse Rettighed til at producere Vores produkt

LICENSPRODUKTION FordeleUlemper Royalty som betalingSårbarhed grundet åbenhed Ingen told og afgifterLicenstager potentiel konkurrent Billig ekspansion på markederneBundet af kontrakt hvis licenstager er et fejlvalg Ingen krav til markedskendskab Viser engagement Let penetrering af svære markeder Lille risiko ved konjunkturændringer Ingen salg og marketingsafdeling

FRANCHISE – LADE ANDRE VIRKSOMHEDER ANVENDE VORES KONCEPT Dansk virksomhed Udenlandsk virksomhed Grænse Rettighed til at anvende vores koncept

FRANCHISEGIVER FordeleUlemper Indtrædelsesafgift og årlig Royalty som betaling Sårbarhed grundet åbenhed Indflydelse på konceptetFranchisetager potentiel konkurrent Hurtig og billig ekspansion på markederne Bundet af kontrakt hvis franchisetager er et fejlvalg Ingen krav til markedskendskabStort administrationsapparat Viser engagementKræver produktudvikling kontinuerligt Let penetrering af svære markeder Lille risiko ved konjunkturændringer Brandværdi styrkes

FRANCHISETAGER FordeleUlemper Lille kapitalkravIndtrædelsesafgift og årlig Royalty som betaling Afprøvet konceptIngen Indflydelse på konceptet Hjælp fra franchisegiverRisici ved franchisegivers økonomi