Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Advertisements

Transport indikatorers politiske anvendelse og indflydelse Claus Hedegaard Sørensen og Henrik Gudmundsson DTU Transport Danmark.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
PEST Analyse værktøj.
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Vurdering af sygehusplaner baseret på:
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Anvendt Statistik Lektion 4
BIM-baseret planlægning
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Anvendt Statistik Lektion 6
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Forskellige typer af interview
Anbefalinger Udvalget vedr. Kvalitetsmåling,- Måle- og Sigtepunkter (KMSU) Lone Knakkergaard DB’s 2. næstformand.
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
Delphi. Hjælper dig med at træffe de rigtige beslutninger Via Delphi Scoring gør vi dig i stand til at træffe bedre og mere profitable beslutninger. Nøgleelementerne.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Fremtidsscenarier vedr. transport i Danmark | 24/11/2014 | Fremtidsscenarier.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Quality Management Systems
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
Er det økologisk madordninger ofte sundere? Presenter: Sofie Husby Ph.D student: Chen He Skolemadskonference – fra holdning til handling Strandgårdsskolen,
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Workshop om fremtidens samarbejdsmodeller mellem universiteter og små- og mellemstore virksomheder Introduktion v/ Christian Nielsen.
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
SKABELON.
Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet – set fra Danske Bank København den 7. april 2016 Head of Group Financial Crime Jes Vinther Jørgensen.
Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne.
Location-based Scheduling En gennemgang af fordele og forskelle V/Erik Jung
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
DTU Transport, Otto Anker Nielsen og Kim Bang Salling1 Vurdering af usikkerheder I transport projekter Uncertainties in Transport Infrastructure Evaluation.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Ny Rådhusløsning i Furesø Kommune Gennemgang af tre placeringer
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
Energieffektive og Intelligente Bygninger –
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Dokumentation, evaluering og evidens
Billund, 5. oktober 2015 Søren Kolind Hvid Planter & Miljø
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Comparative Method Uge 38
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Velkommen til Metode i DIO.
Anvendt Statistik Lektion 4
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode”
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Anvendt Statistik Lektion 6
Kap. 33 Investering Investeringsbegrebet.
Økonomisk bidrag til "Motorvej Nu"
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Præsentationens transcript:

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 2DTU Transport Introduktion En vis dansk debat om vigtigheden af CBA –Både blandt forskere og praktikere, men bestemt også i medierne og blandt beslutningstagere Argumenter for –Sund og sollidt grundlag for beslutninger –Sammenligner projekter og politikker på systematisk vis –Modeller og metoder er blevet forbedret gennem tiden Argumenter imod –DJØF-regime –Lav kvalitet af og høj usikkerhed af modeller –Nøgle faktorer eller kausale sammenhænge ikke inkluderet (eller ikke inkluderet på den ønskede måde)

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 3DTU Transport Hvor meget påvirker CBA så beslutninger? Nogle vil hævde for meget, andre for lidt,…

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 4DTU Transport Analyser af danske CBA Før analyser af både ”ikke besluttede” og ”besluttede” projekter,… –Vejdirektoratets projektpuljer –CBA’er fra , anlægsprojekter fra Eller insight viden –Trængselskommissionen –CBA’er fra , anbefalinger fra kommissionen, ikke endelige beslutninger

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 5DTU Transport Omfanget af data “Prioriteringsrapporter” 1979, 1980, 1981, –51 projekter, hvoraf nogle optræder i flere rapporter –De senest tilgængelige prognoser/CBA’s er benyttet for analyserne

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 6DTU Transport Påvirkede CBA beslutningerne? (1)

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 7DTU Transport Påvirkede CBA beslutningerne? (2)

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 8DTU Transport Trængselskommissionen Nedsat af Regeringen samt Enhedslisten og Dansk Folkeparti 28 medlemmer –Formand, 5 forskere, 4 direktører, 8 politikere, 10 repræsentanter for interesseorganisationer

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 9DTU Transport Fortolkning af kommissoriet Fire nøgle indikatorer –Trængsel –Miljø –Klima –Samfundsøkonomi Omkostningseffektivitet blev fortolket som (CBA) –Nogle andre kriterier var derved implicit inkluderet, som mobilitet (tidsbesparelser), trafiksikkerhed,…. –Mens trængsel og klima talte ”dobbelt”, idet de også indgår i CBA

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 10DTU Transport Farveskala og detaljeret rapport 3 nøgle indikatorer Intern rente (CBA)

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 11DTU Transport Screening rapport analyserede et stort antal projekter med henblik på de fire indikatorer Nogle indikatorer eller CBA havde forskelligt resultat eller modstridende analyser

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 12DTU Transport Anbefalede store projekter CBAAndre høj Andre mellem Andre lave Andre negative Kritik af analysen +10%0,51,50,5 5-10%3,2510,250,5 0-5%0,51,50,52 <00,5 Behov for flere analyser 11 Nogle indikatorer eller CBA havde modstridende resultater

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 13DTU Transport Afviste store projekter CBAAndre høj Andre mellem Andre lav Andre negative Kritik af analysen +10% %112,5 0-5%12,51 <0 Behov for flere analyser 43

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 14DTU Transport Anbefalede mellemstore projekter CBAAndre høj Andre mellem Andre lave Andre negative Kritik af analysen +10%5, %2,51 0-5% <011 Behov for flere analyser 214

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 15DTU Transport Afviste mellemstore projekter CBAAndre høj Andre mellem Andre lave Andre negative Kritik af analysen +10%1 5-10% 0-5%2 <031 Behov for flere analyser 3

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 16DTU Transport Anbefalede små projekter (mest puljer af projekter/politikker) CBAAndre høj Andre mellem Andre lave Andre negative Kritik af analysen +10%6 5-10%1 0-5%11 <0 Behov for flere analyser 32

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 17DTU Transport Afviste små projekter (mest puljer af projekter/politikker) CBAAndre høj Andre mellem Andre lave Andre negative Kritik af analysen +10%0,5 5-10% 0-5%11 <0 Behov for flere analyser 24

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 18DTU Transport Anbefalede projekter med økonomiske virkemidler CBAAndre høj Andre mellem Andre lave Andre negative Kritik af analysen +10% 5-10%5 0-5% <0 Behov for flere analyser 1 GPS-baseret road pricing

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 19DTU Transport Afviste projekter med økonomiske virkemidler CBAAndre høj Andre mellem Andre lave Andre negative Kritik af analysen +10% 5-10%31 0-5%211 <0 Behov for flere analyser 132 Mange performede ganske godt, men blev afvist

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 20DTU Transport Anbefalede projekter, med fokus på reduceret forurening CBAAndre høj Andre mellem Andre lave Andre negative Kritik af analysen +10% 5-10% 0-5% <0 Behov for flere analyser Ingen! Blev anbefalet

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 21DTU Transport Afviste projekter relateret til forurening CBAAndre høj Andre mellem Andre lave Andre negative Kritik af analysen +10% 5-10%0,5 0-5%13,5 <0 Behov for flere analyser 1

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 22DTU Transport Samlet matrix (accepted/rejected) CBAAndre høj Andre mellem Andre lave Andre negative Kritik af analysen +10%12 / 0,53,50,5 / 21 / 1, %11,751 / 4,51,25 / 2,50,5 / 2,5 0-5%0,5 / 32,5 / 5,50,5 / 823 / -1 <01 / 311 Behov for flere analyser 7 / 831 / 97 / 3 Accept area Reject area

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 23DTU Transport Opsummering af Trængselskommissionens anbefalinger 82 beslutninger tæt relateret til CBA og nøgleindikatorer –Logisk accept; 36 –Logisk afvisning;46 18 beslutninger, der afviger fra CBA og nøgle indikatorer –Ulogisk accept; 8 –”Ulogisk” afvisning;10

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 24DTU Transport Årsager for afvigelser Spørgsmål/kritik af antagelser for og til analyserne –Model forudsætninger –Afrunding 0.1% og 4.9% i afvis intervallet, 5.1% i accept intervallet Projekt specifikke –Naturkonflikter –Geografisk fordeling af fordele og ulemper af specifikke projekter Myter stærkere end facts

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 25DTU Transport Dilemma – vej investeringer + Reducerer trængsel + Positiv CBA Øger biltrafik -Miljø og klima -Arealanvendelse

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 26DTU Transport Dilemma – jernbaneprojekter Forholdsvis lille impact Transportmiddelvalg Reduktion af trængsel Klima Sammenlignet med investeringens omfang => Ringe CBA Ofte utilstrækkeligt beslutningsgrundlag

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 27DTU Transport Beslutningsgrundlag for store projekter Tilstrækkeligt –5 jernbaneprojekter –10 vejprojekter Utilstrækkeligt –11 jernbaneprojekter –1 vejprojekter Mange tidligere analyser har tidligere været gennemført for vejprojekter –Eller blev lavet af Vejdirektoratet under Kommissionens arbejde Få analyser havde tidligere været gennemført for jernbaneprojekter –Og Kommissionsmedlemmer stillede hyppigt kritiske spørgsmål vedr. antagelserne bag de analyser, der havde været gennemført

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 28DTU Transport Opsummering, Trængselskommissionen CBAAccep- terede Afviste +10% %14,59,5 0-5%4,520,5 <024 Behov for flere analyser 820

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 29DTU Transport Konklusion på de danske data CBA påvirker beslutninger, men kun til en vis grad Beslutninger baseret på de gamle vejprojektpuljer var til en vis grad påvirket af CBA –Hvorfor gode projekter blev afvist og dårlige besluttet er svært at vide –Dog til en vis grad geografisk fordeling

Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? Otto Anker Nielsen 30DTU Transport Konklusion på Trængselskommissionen Mange projekter afvist p.g.a. begrænset eller ingen CBA analyse og/eller andre indikatorer –Indikerer at de er værdsat Få projekter blev anbefalet trods lave interne renter Nogle projekter med høje interne renter blev afvist – ofte fordi de andre indikatorer var negative Analyserne var værdsat og forbedre beslutningsgrundlaget, men andre faktorer påvirkede også beslutningerne