BEVÆGELSE OG IDRÆT I DEN PÆDAGOGISKE PRAKSIS. GRUNDLAG  Pædagogisk idræt  Bevægelse er mere end fysisk: - fysisk, psykisk, social og kognitiv udvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Verden ind i undervisningen
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Informationsaften Aftenens program:
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Folkeskole-reformen August 2014.
Det udvidede klasserum
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Den åbne skole.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Hvad er en pædagog?.
Hvad render vi rundt og laver?
Status fra Fremtidslinjen
Pædagoguddannelsen VIA Ikast.
Tilfredshedsundersøgelse
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Børnehave og Børneunivers på Enghaveskolen
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Pædagogfagets kernefaglighed
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
HJERNER, LÆRING OG MOTIVATION
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
 Rold skov  675 elever  Læring i bevægelse.  2009 midler fra undervisningsministeriet  Læringsrum med Turbo-dansk  Uderummet som læringsrum.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Morgendagens Børne- og Ungeliv ELEVER Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 11:34 Powered.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Velkommen til praktikvejledertræf
”Alle til idræt” IBOS konference Middelfart 2018 Tine Teilmann, synskonsulent i Roskilde kommune Tine Soulié, Handicapidrættens Videnscenter.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

BEVÆGELSE OG IDRÆT I DEN PÆDAGOGISKE PRAKSIS

GRUNDLAG  Pædagogisk idræt  Bevægelse er mere end fysisk: - fysisk, psykisk, social og kognitiv udvikling

FAGET  Kobling af teori og praksis  Praksis:  I hallen, udendørs, på ture  Børn i hallen  På tur til institutioner

PRAKSISNÆRHED  På besøg i praktikinstitutioner: motorik og sansemotorik i relation til projektarbejde.  Institutioners indretning af inde- og uderum i forhold til motoriske og sansemæssige oplevelser/udfordringer  Motivation til bevægelse udenfor året rundt  Besøg i bevægelses/idrætsinstitutioner  Sprogudvikling og sansemotorik- besøg af vuggestuebørn og børnehavebørn i hal  Aktiviteter med udgangspunkt i erfaringer fra praktikken  Valgfag: Historiefortælling, musik og bevægelse- invitation til børnehavebørn

SANSEOPLEVELSER

MUSIK OG TEGNING- FINMOTORIK

MOTIVATION AF BØRN OG PERSONALE- BEVÆGELSE UDE HELE ÅRET

TVÆRFAGLIGHED MED FX KUA / NATUR OG UDELIV- TEMAUGE O-løb med børn

SPECIALOMRÅDET  Besøg fra Dansk Handicap Idræts Forbund  Instruktør, som arbejder med børn og unge  Afprøvning af muligheder/udfordringer

FALDSKÆRM MED KØRESTOLSBRUGERE

GOALBALL

KØRESTOLS- RUGBY

ANVENDELSE AF DIGITALE MEDIER OG DIGITALE PLATFORME  Foto  Film  Apps  Wiki

INSTRUKTØRROLLEN  Realistisk planlægning  Brug af modeller (fx aktivitetshjul og SMTTE)  Hvad sker der når børn kommer ind i en idrætshal  Inklusion  De gør ikke som de skal!  Min rolle- elevernes oplevelse af at være ”rigtigt” på