Initiativer under Uddannelsesplan II Initiativer under EUD – Brancheskolerne 2014
EUD - Initiativer - uddannelsesplan II Kort status på arbejdet omkring Uddannelsesplan II Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 2
EUD - Initiativer - uddannelsesplan II Ungemålgruppen 1. årigt grundforløb Korte erhvervsuddannelser Midlertidige kapacitetsudvidelser Specialisering af faglærte Flere praktikpladser Iserasuaat 3
EUD - Initiativer - uddannelsesplan II Arbejdsgang – procedure 4 faser Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 4
Fase 1 – Etablering af Initiativ-skolegrupper samt Styregruppe Bemanding af initiativ-skolegruppen(r) og styregruppen Initiativ- skolegruppe(r) – forstander tager stilling til: Bemandingen fra skolen – evt. ekstern bemanding for initiativerne Én eller flere initiativ- skolegruppe for alle initiativer? Forstander (evt. udpeget) står i spidsen for initiativ- skolegruppe(r) Styregruppe – så vidt muligt alle forstandere med i Styregruppen (evt. udpeget) Fællesrådet for skolerne koordinerer Styregruppens opgaver 5
Fase 2 - Skolernes overvejelser af initiativerne Hvordan er skolernes holdning til de enkelte initiativer? En periode med snak /vurderinger/stillingtagen/ overvejelser omkring de enkelte initiativer eksempelvis: Relevansen af de enkelte initiativer - specifik skolerne Økonomiske konsekvenser – afledte omkostninger (eks. lærertimer/ ekstern bistand / kapacitetsbehov osv.) Tidsperspektiverne for de enkelte initiativers behandling – hvor lang tid? – tidsplan for initiativet Forstanderen indstiller skolens overvejelser af initiativerne til bestyrelsen 6
Fase 2 - Skolernes overvejelser af initiativerne Bestyrelsen indstiller skolens godkendte overvejelser om initiativerne til Styregruppen (via fællesrådets sekretariat) Styregruppen vurderer og godkender hver skoles / bestyrelses indstillinger Styregruppen indstiller til Departementet omkring evt. forudsætninger – krav Kapacitetsbehov Økonomi – afledte omkostninger M.m. Foreløbig deadline – inden 30. november
Status – de enkelte skoler KTI bestyrelse: - fremlæggelse / uddybning af initiativerne: 23. marts 15. PI bestyrelse: 28. april 15. NIN/Campus bestyrelse: 21. maj 15. Imars. Ilin. Bestyrelse: 22. maj 15. INUILI bestyrelse: - - oplæg om initiativerne: - tid aftales. Evt. behov ?? - de enkelte afdelinger: initiativ- skolegrupper Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 8
Fase 3 - Initiativernes udfyldelse Arbejde udføres ift. de enkelte skolers relevante initiativer Længere periode på skolerne hvor initiativerne udfyldes af initiativ – skolegruppe(r) Forstanderne igangsætter og tjekker (løbende) arbejdet med de enkelte initiativer Forstanderne melder (løbende) status på opgaverne til Bestyrelserne og Departementet Initiativ- skolegruppernes anbefalinger indstilles til- og (løbende) vurderes og godkendes af Bestyrelserne Bestyrelserne indstiller (løbende) anbefalingerne til Styregruppen Foreløbig deadline – inden juni 2016 (alle skoler færdige med arbejdet ?) 9
Fase 4 – Styregruppens koordinering Koordinering i forhold til de enkelte skolers anbefalinger Længere periode i Styregruppen hvor skolernes anbefalinger samlet set skal vurderes, overvejes og koordineres med henblik på implementering Evt. tilbagemeldinger fra Styregruppen til skolerne vedr. tilretninger Styregruppens endelige godkendelse af skolernes samlede anbefalinger samt plan for implementering Styregruppens udmelding til Departementet om Departementets godkendelse af planerne samt plan for implementering Foreløbig deadline dec Selvstyrets godkendelse af planerne – og forventet implementeringsface kan så små begynde – evt. juli / aug
EUD - Initiativer - uddannelsesplan II Initiativernes: Mål og udformning Udvikling og implementering Økonomi Tekst skrives ind i sidehoved/sidefod 11