PETER WIDELL LEKTOR AARHUS UNIVERSITET ARTS 18. JULI 2013 SPROGET PETER WIDELL 18. JULI 2013 ASPEKT – TEMPUS - MODUS 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
- en kraft, der trodser død og modgang
Advertisements

Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
Sproghandlinger, genrer, stilleje
Nikodemus´ hjørne 1. maj Joh 3:1-8 Der var et menneske, en af farisæerne, ved navn Nikodemus, medlem af jødernes råd. Han kom til Jesus om natten.
AARHUS UNIVERSITET ARTS Grammatik – Syntaks I 1 Peter Widell – Institut for Æstetik og Kommunikation.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx,
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Livets Ord Januar 2016 Kommentar af Fabio Ciardi (OMI)
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
1. Mos 1:1-2 I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Livets fyrste dræbte I… Ap.G. 3,12-26 Nicolaifællesskabet d. 2/
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
704_Herre, vor Herre 1, S1 Herre, vor Herre, hvor herligt Gudsnavnet omstråler himlen og kroner vor jord. Du har hvert væsen og folkeslag favnet, udbredt.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Ungdommens Folkemøde
Modul Januar/februar 2017 Kunstprojekt Modul Januar/februar 2017.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
AMU _ FKB 2258 Omfang på HåndværkerAkadmiet 54 virksomheder besøgt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
“Thi Kristi kærlighed tvinger os” (2 Kor 5, 14).
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Katekismus- gudstjeneste Bejsnap kirke – 6. marts 2011
Livets Ord Marts 2017.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
En understøttende ide til fysikundervisningen..
Forberedelse til eksamen
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Vindenergi! Forskere har lavet beregninger af vindhastigheden 80
Katekismus- gudstjeneste Bejsnap kirke – 31. oktober 2010
verden Blæsten vender paraplyen Pigen åbner vinduet
Kærlige hænder brødet nu ta'r
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Digital teknologi i undervisningen
Præsentationsportfolio
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
Anatomi Lever, nyrer.
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Talehandling og Tekst.
Klasseven for nyankomne elever
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Inklusion af mænd og drenge i uddannelse i Region Sjælland
Flyums 5-afsnitsmetode
Placering, orientering og tegngivning
Godmorgen, lille land Godmorgen, lille land!
Lev livet bedre At lære er at leve.
Hvem er jeg? Anders Raastrup Kristensen, Ph.d., Post.doc.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Obduktion af mink.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
851_Du kære Gud og Fader god 1, S1
LIVETS ORD Marts 2019.
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

PETER WIDELL LEKTOR AARHUS UNIVERSITET ARTS 18. JULI 2013 SPROGET PETER WIDELL 18. JULI 2013 ASPEKT – TEMPUS - MODUS 1

2 aspekttempus modus aspekt – tempus - modus Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

3 tanke situationstype tid verden Sprogligt udtryk tanke og tale situationstype tid aspekttempus modus I hvilken forstand er sproget en afspejling af virkeligheden? Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

4 ASPEKT aspekttempus modus Sprogligt udtryk verden situationstype Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

væggenerblå tilstand 5 ASPEKT Sprogligt udtryk verden Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

væggenbliverblå begivenhed 6 ASPEKT Sprogligt udtryk verden Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

hun gørvæggenblå 7 ASPEKT handling Sprogligt udtryk verden Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

væggenharblå farve 8 ASPEKT Sprogligt udtryk verden Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet tilstand

væggenfårblå farve 9 ASPEKT Sprogligt udtryk verden Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet begivenhed

hun givervæggenblå farve 10 ASPEKT Sprogligt udtryk verden Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet handling

væggen er blå væggen har blå farve subj præd. subj. obj. væggen bliver blå væggen får blå farve subj præd. subj. obj. hun gør væggen blåhun giver væggen blå farve subj obj. obj. præd.subj. Ind. obj. obj. tilstand begivenhed handling 11 ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet HAVEVÆRE

væggen er blå væggen har blå farve subj præd. subj. obj. væggen bliver blå væggen får blå farve subj præd. subj. obj. hun gør væggen blåhun giver væggen blå farve subj obj. obj. præd.subj. Ind. obj. obj. tilstand begivenhed handling 12 ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet HAVEVÆRE

væggen er blå væggen har blå farve subj præd. subj. obj. væggen bliver blå væggen får blå farve subj præd. subj. obj. hun gør væggen blåhun giver væggen blå farve subj obj. obj. præd.subj. Ind. obj. obj. tilstand begivenhed handling 13 ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet HAVEVÆRE

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj lok. subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj lok. subj. obj. hun *kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj lok. subj. Ind. obj. obj. være i helhed have som del C tilstand begivenhed handling SKEBEVIRKE A B 14 *) komme = gøre, så der bliver ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet HAVEVÆRE VÆRE, HAVE

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. hun *kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv (lok.) subj. Ind. obj. obj. A er B A bliver B C gør A B B har A B får A C giver B A tilstand begivenhed handling A er (i) B SKE (A er (i) B) = A bliver i B C BEVIRKE (SKE(A er (i) B) = C gør at A bliver i B B har A SKE (B har A) = C får B C BEVIRKE (SKE(B har A) = C giver at B får A fokuseringsaspekt situationstypeaspekt 15 definition af blive, gøre, få og give *) komme = gøre, så der bliver ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. hun *kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv (lok.) subj. Ind. obj. obj. A er B A bliver B C gør A B B har A B får A C giver B A tilstand begivenhed handling A er (i) B SKE (A er (i) B) = A bliver i B C BEVIRKE (SKE(A er (i) B) = C gør at A bliver i B B har A SKE (B har A) = C får B C BEVIRKE (SKE(B har A) = C giver at B får A fokuseringsaspekt situationstypeaspekt 16 definition af blive, gøre, få og give *) komme = gøre, så der bliver ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet Man kan fokusere på del

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. hun *kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv (lok.) subj. Ind. obj. obj. A er B A bliver B C gør A B B har A B får A C giver B A tilstand begivenhed handling A er (i) B SKE (A er (i) B) = A bliver i B C BEVIRKE (SKE(A er (i) B) = C gør at A bliver i B B har A SKE (B har A) = C får B C BEVIRKE (SKE(B har A) = C giver at B får A fokuseringsaspekt situationstypeaspekt 17 definition af blive, gøre, få og give *) komme = gøre, så der bliver ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet Man kan fokusere på helhed

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. hun *kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv (lok.) subj. Ind. obj. obj. A er B A bliver B C gør A B B har A B får A C giver B A tilstand begivenhed handling A er (i) B SKE (A er (i) B) = A bliver i B C BEVIRKE (SKE(A er (i) B) = C gør at A bliver i B B har A SKE (B har A) = C får B C BEVIRKE (SKE(B har A) = C giver at B får A fokuseringsaspekt situationstypeaspekt 18 definition af blive, gøre, få og give *) komme = gøre, så der bliver ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. hun *kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv (lok.) subj. Ind. obj. obj. A er B A bliver B C gør A B B har A B får A C giver B A tilstand begivenhed handling A er (i) B SKE (A er (i) B) = A bliver i B C BEVIRKE (SKE(A er (i) B) = C gør at A bliver i B B har A SKE (B har A) = C får B C BEVIRKE (SKE(B har A) = C giver at B får A fokuseringsaspekt situationstypeaspekt 19 definition af blive, gøre, få og give *) komme = gøre, så der bliver ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. hun *kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv (lok.) subj. Ind. obj. obj. A er B A bliver B C gør A B B har A B får A C giver B A tilstand begivenhed handling A er (i) B SKE (A er (i) B) = A bliver i B C BEVIRKE (SKE(A er (i) B) = C gør at A bliver i B B har A SKE (B har A) = C får B C BEVIRKE (SKE(B har A) = C giver at B får A fokuseringsaspekt situationstypeaspekt 20 definition af blive, gøre, få og give *) komme = gøre, så der bliver ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. hun *kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv (lok.) subj. Ind. obj. obj. tilstand begivenhed handling bygge X = gøre (blive (X er bygget)) aflevere X = give (få (har X)) GØRE-VERBERGIVE-VERBER grenen brækkedehan sendte hende et telegram han skyder duen nedDe kronede kongen i Frue Kirke 21 *) komme = gøre, så der bliver ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. (lok.) subj. obj. hun *kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv (lok.) subj. Ind. obj. obj. tilstand begivenhed handling bygge X = gøre (blive (X er bygget)) aflevere X = give (få (har X)) GØRE-VERBERGIVE-VERBER grenen brækkedehan sendte hende et telegram han skyder duen nedDe kronede kongen i Frue Kirke Gøre- eller give-verber? findebage modtagemale cykleramme begyndemiste 22 Opgave 1 *) komme = gøre, så der bliver ASPEKT Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

væggen er blå væggen har blå farve subj præd. subj. obj. væggen bliver blå væggen får blå farve subj præd. subj. obj. hun gør væggen blåhun giver væggen blå farve subj obj. obj. præd.subj. Ind. obj. obj. tilstand begivenhed handling Subj Præd. Ind. Obj. Obj. Obj.præd. verbal 23 IKONICITET I SPROGET? ASPEKT Fra absolutiv-ergativ til nominativ-akkusativ Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

væggen er blå væggen har blå farve subj præd. subj. obj. væggen bliver blå væggen får blå farve subj præd. subj. obj. hun gør væggen blåhun giver væggen blå farve subj obj. obj. præd.subj. Ind. obj. obj. tilstand begivenhed handling Subj Præd. Ind. Obj. Obj. Obj.præd. verbal 24 IKONICITET I SPROGET? ASPEKT Fra absolutiv-ergativ til nominativ-akkusativ A er B abs præd A bliver B abs præd C gør A bliver B erg abs præd A har B abs obj A får B abs obj C gør A får B erg abs obj A er B subj præd A bliver B subj præd C gør A bliver B subj obj obj.præd A har B subj obj A får B subj obj C gør A får B subj ind.obj obj Det nominativ-akkusative system afspejler ikke kausalstrukturen i verden Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

væggen er blå væggen har blå farve subj præd. subj. obj. væggen bliver blå væggen får blå farve subj præd. subj. obj. hun gør væggen blåhun giver væggen blå farve subj obj. obj. præd.subj. Ind. obj. obj. tilstand begivenhed handling Subj Præd. Ind. Obj. Obj. Obj.præd. verbal 25 IKONICITET I SPROGET? ASPEKT Fra forudsætningsorden til rækkefølgeorden * A + B + C + D * ((del + helhed) ske) bevirke D + C + B + A bevirke (ske (helhed + del)) ”omvendt” præsentationsorden (det forudsættende først) Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

26 TEMPUS aspekttempus modus Sprogligt udtryk verden tid Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. subj. obj. hun kommer blå farve på væggen hun giver væggen blå farve subj obj adv. subj. Ind. obj. obj. Subj verbal Præd. Ind. Obj. Obj. Obj.præd. Adv. 27 TEMPUS Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. subj. obj. hun kommer blå farve på væggen hun giver væggen blå farve subj obj adv. subj. Ind. obj. obj. Subj verbal Præd. Ind. Obj. Obj. Obj.præd. Adv. 28 rum tid 2 tid 1 Tempus tempus i morgen Relativ tid (relativ til talesituationen) Absolut tid (fx relativ til fx kristi fødsel) Leksikalsk angivelse Grammatisk angivelse Grammatikalisering (gælder ikke alle sprog) Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. subj. obj. hun kommer blå farve på væggen hun giver væggen blå farve subj obj adv. subj. Ind. obj. obj. Subj verbal Præd. Ind. Obj. Obj. Obj.præd. Adv. 29 tid 1 Tempus tempus i morgen taletidspunkt Præteritum kom, spiste, landede Præsens kommer, spiser, lander Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. subj. obj. hun kommer blå farve på væggen hun giver væggen blå farve subj obj adv. subj. Ind. obj. obj. Subj verbal Præd. Ind. Obj. Obj. Obj.præd. Adv. 30 tid 1 Tempus tempus i morgen taletidspunkt Pluskvamperfektum var kommet, havde leget Perfektum er kommet, har leget aspekttempus Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. subj. obj. der bliver blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. subj. obj. hun kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv. subj. Ind. obj. obj. Subj VERBAL 1 VERBAL 2 Præd. Ind. Obj. Obj. Obj.præd. Adv. *ER + (VÆRET) ER + (BLEVET) ER + (GJORT) HAR + (HAFT) HAR + (FÅET) HAR + (GIVET) HAR + (VÆRET) *HAR + (BLEVET) HAR + (GJORT) *ER + (HAFT) *ER + (FÅET) ER + (GIVET) SAMMEN- SAT TEM- PUS: (aspekt- tempus) finit infinit 31 Tempus Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet ER = begivenhed (for 5 min. siden) HAR = tilstand (i 5 min.)

ER = begivenhed (for 5 min. siden) HAR = tilstand (i 5 min.) HAR + (VÆRET) *HAR + (BLEVET) HAR + (GJORT) der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. subj. obj. der kommer blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. subj. obj. hun kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv. subj. Ind. obj. obj. Subj VERBAL 1 VERBAL 2 Præd. Ind. Obj. Obj. Obj.præd. Adv. *ER + (VÆRET) ER + (BLEVET) ER + (GJORT) HAR + (HAFT) HAR + (FÅET) HAR + (GIVET) *ER + (HAFT) *ER + (FÅET) ER + (GIVET) SAMMEN- SAT TEM- PUS: (aspekt- tempus) finit infinit 32 er malet har malet har foræret er foræret aktiv begivenhed, handling, aktivitet tilstand (efter begivenhed) Tempus Brugen af ”hjælpeverber” Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet Hvorfor er stjerne- kombinationerne ikke mulige?

der er blå farve på væggen væggen har blå farve subj adv. subj. obj. der kommer blå farve på væggen væggen får blå farve subj adv. subj. obj. hun kommer blå farve på væggenhun giver væggen blå farve subj obj adv. subj. Ind. obj. obj. Subj VERBAL 1 VERBAL 2 Præd. Ind. Obj. Obj. Obj.præd. Adv. *ER + (VÆRET) ER + (BLEVET) ER + (GJORT) HAR + (HAFT) HAR + (FÅET) HAR + (GIVET) HAR + (VÆRET) *HAR + (BLEVET) HAR + (GJORT) *ER + (HAFT) *ER + (FÅET) ER + (GIVET) ER = begivenhed (for 5 min. siden) HAR = tilstand (i 5 min.) SAMMEN- SAT TID: finit infinit 33 Man kan også danne to-ledede sammensætninger med verberne være, blive, have og få plus infinit gøre eller give: *er været gjort har været gjort *har haft gjort er blevet gjort *har blevet gjort har fået gjort *er været givet har været givet *har haft givet er blevet givet *har blevet givet har fået givet Tempus Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet Hvorfor er stjerne- kombinationerne ikke mulige?

34 MODUS aspekttempus modus Sprogligt udtryk verden tanke og tale Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

35 MODUS Han drikker et glas vand De ser ham stege koteletter De ser, at han steger koteletter aspekt tanker (kan ikke ses) Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet A føler tørst A ser et glas med vand A ved, at det altid er så- dan, at hvis man er tørstig, så er det et egnet middel at føre glasset til munden og vende det A fører glasset til munden og vender det

SUBJVERBAL 1 ikkeVERBAL 2 PRÆD. (IND.OBJ.) DIR.OBJ. DIR.OBJ. (OBJ.PRÆD.) ADV. atSUBJ VERBAL 1 ikkeVERBAL 2 PRÆD. (IND.OBJ.) DIR.OBJ. DIR.OBJ. (OBJ.PRÆD.) ADV. se vide tænke på muligt At-sætninger i tankeramme tanke 36 MODUS tankeramme Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

SUBJVERBAL 1 ikkeVERBAL 2 PRÆD. (IND.OBJ.) DIR.OBJ. DIR.OBJ. (OBJ.PRÆD.) ADV. atSUBJikkeVERBAL 1 VERBAL 2 PRÆD. (IND.OBJ.) DIR.OBJ. DIR.OBJ. (OBJ.PRÆD.) ADV. ledsætningsstruktur se vide tænke på muligt 37 At-sætninger i tankeramme MODUS tankeramme Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

At-sætninger i tankeramme (modalverber) SUBJVERBAL 1 ikkeVERBAL 2 PRÆD. (IND.OBJ.) DIR.OBJ. DIR.OBJ. (OBJ.PRÆD.) ADV. atSUBJikkeVERBAL 1 VERBAL 2 PRÆD. (IND.OBJ.) DIR.OBJ. DIR.OBJ. (OBJ.PRÆD.) ADV. ville kunne skulle måtte burde turde Kan stå hvor pilen peger 38 Eleverne havde spekuleret over, om eksamen var vanskelig At gæsterne var kommet, var de godt klar over Det er muligt, at jorden er flad Opgave 3 MODUS Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

At-sætninger i taleramme SUBJVERBAL 1 ikkeVERBAL 2 PRÆD. (IND.OBJ.) DIR.OBJ. DIR.OBJ. (OBJ.PRÆD.) ADV. atSUBJikkeVERBAL 1 VERBAL 2 PRÆD. (IND.OBJ.) DIR.OBJ. DIR.OBJ. (OBJ.PRÆD.) ADV. bede om hævde beordre til undskylde advare om råde til Kan stå hvor pilen peger 39 MODUS Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

40 aspekttempus modus Sprogligt udtryk verden Et par konklusioner omkring aspekt, tempus og modus: Aspekt afslører en vis form for ikonicitet: fra tilstand over begivenhed til handling (men akkusativisering i mange sprog) Tempus’ placering skyldes, at verber er mere uundværlige end nominale led; derfor knyttes tempus formentlig til verbum Modus: verden fordoblet i tanken (lidt ændret ordstilling) IKONICITET I SPROGET? Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet

41 aspekttempus modus Sprogligt udtryk verden Et par konklusioner omkring aspekt, tempus og modus: Aspekt afslører en vis form for ikonicitet: fra tilstand over begivenhed til handling (men akkusativisering i mange sprog) Tempus’ placering skyldes, at verber er mere uundværlige end nominale led; derfor knyttes tempus formentlig til verbum Modus: verden fordoblet i tanken (lidt ændret ordstilling) IKONICITET I SPROGET? Peter Widell - Institut for Æstetik og kommunikation, Aarhus Universitet Ikoniciteten er ikke nødvendig Sproget har ingen form – formen ligger i verden (som den fremtræder gennem vores handlen i verden) eller i vores forholden os til verden gennem vores handlinger