09/02/16En kompleks udfordring#1 En kompleks udfordring - en kompleks løsning
Hygiejne i skolen Læring Krop og sundhed Forebyggelse og adfærd Fødevarer – rengøring og tøjvask Mikrobiologi og kemi 09/02/16En kompleks udfordring#2
Hygiejne i skolen Ledelse og strategi Fysiske rammer Ressourcer til rengøring, oprydning og håndvask Prioritering i læringen Måling 09/02/16En kompleks udfordring#3
Hygiejne i skolen Kultur Vaner – hygiejne som social kunnen Trivsel – hygiejne som individuel faktor 09/02/16En kompleks udfordring#4
Hvordan kan isbjerget ses? Sygefravær Børn Medarbejdere Forældre (U)Tilfredshed med toiletforhold – dårligt læringsmiljø Inkontinens Hærværk 09/02/16En kompleks udfordring#5
Hvordan kommer man videre? 09/02/16#6 Hygiejnestrategi – over flere år Læring Ledelsesmål Kultur Erkendelsen af en flerfaktoriel udfordring En kompleks udfordring
En erkendelse; ikke enten/eller – men både&og Antal (af håndvaske og toiletter) Standen (af håndvaske og toiletter) Indretning – lugt, lys, lyd, lås, larm, lokalitet Vedligeholdelse Rengøring – især af toiletter Kultur – for renhold, sygdom, håndvask og toiletbesøg Mål og opfølgning 09/02/16En kompleks udfordring#7
Man skal ikke arbejde alene Samarbejde på tværs på skolen Lærere, pædagoger - forældre og børn Rengøringspersonale Sundhedsprofessionelle Samarbejde på tværs af kommunen Ejendomme og serviceafdeling Skoleforvaltning Hygiejneorganisation 09/02/16En kompleks udfordring#8
Langsigtede mål Bedre sundhed Bedre tilfredshed med toiletforhold Bedre læring – til hele livet 09/02/16En kompleks udfordring#9