DFFU, 9. juni 2010 Praktiske tiltag i relation til den nye lov om håndhævelse af udbudsreglerne v/chefudbudsjurist Karin Martinsen
Praktiske tiltag i relation til den nye lovgivning Region Syddanmark – fakta 1,2 mio. mennesker Sygehuse/hospitaler i 19 byer Omkring ansatte Årlige udgifter på 21,5 mia. kr. Central strategisk Indkøbsafdeling (Regionshuset i Vejle) Indkøb: 6,5 mia. kr. (47 % varer / 53 % tjenesteydelser)
Praktiske tiltag i relation til den nye lovgivning
Praktiske tiltag i relation til den nye lovgivning Typiske udbud i Region Syddanmark Offentligt udbud Det økonomisk mest fordelagtige tilbud Skabelon – tværregionalt samarbejde Brugergruppeinvolvering Høringer vedrørende udbudsmateriale (typisk kravspecifikation) Informationsmøde Evaluering
Praktiske tiltag i relation til den nye lovgivning Ændringer standstill og begrundelsesregler Tilretning skabeloner for meddelelsesbreve standstill - ny periode, oplysning om hvornår perioden udløber 10/15 dage Skærpet begrundelseskrav - karakteristika, relative fordele og navn Automatisk opsættende virkning
Praktiske tiltag i relation til den nye lovgivning Skærpede sanktioner – ”uden virkning” Ulovlig direkte tildeling/overtrædelse af standstill-regler Overskridelse af grænser for undtagelser Bekendtgørelse med henblik på forudgående gennemsigtighed (”§ 4-bekendtgørelse”) Kontraktuel begrænsning af regionens erstatningsansvar i forhold til den valgte leverandør
Praktiske tiltag i relation til den nye lovgivning Skærpede sanktioner – økonomisk sanktion Kontraktværdier gennemsnitligt mio. kr. årligt 5 % = kroner
Praktiske tiltag i relation til den nye lovgivning Klagefrister 30 dage manglende prækvalifikation/”§ 4- bekendtgørelse”/kontrakter baseret på rammeaftale 6 måneder fra offentliggørelse af bekendtgørelse om indgåelse af kontrakt 12 måneder fra offentliggørelse af bekendtgørelse om indgåelse af kontrakt ved rammeaftaler KS 2 år Oplysninger i standardformular for udbudsbekendtgørelse/TED
Praktiske tiltag i relation til den nye lovgivning Konsekvens af de nye regler for ordregivere: Flere aktindsigtsanmodninger og flere klager? Større bureaukrati og krav til dokumentation af beslutninger Udvise (om muligt mere) omhu Anvende ”§ 4-bekendtgørelser”
Praktiske tiltag i relation til den nye lovgivning Typisk efter udbud i Region Syddanmark Anmodning om uddybende begrundelse/møde Aktindsigt ”Klage” – opfordring til omgørelse 3 sager ved KS - 1 afvist - 1 bortfaldet - 1 vundet 6 Klagenævnssager - 1 afgørelse (Sectra) - 3 tilbagekaldt - 2 verserende (afgøres på skriftligt grundlag)
Kontaktoplysninger: Karin Martinsen Damhaven 12, DK-7100 Vejle Tlf.: /