Dansk litteraturhistorie Et kort overbliksforløb.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Advertisements

AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Kanonforløb 2qy.
Eksamensoplæg Tendenser i samtiden.
Kildekritik Historie.
De marginaliserede børn og unge. Farezonen: Ikke deltagende Risikozonen: Svingende deltagelse Registreringsark: Dato: Klasse: Placer eleverne i forhold.
Ø VE PROJEKT I skal arbejde selv. I skal skrive et projekt på max 5 sider. I skal tage udgangspunkt i en case. I skal fremlægge for enten Claus eller Anne.
N.F.s gRUNDTVIG.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
Modernitet og hjemstavn Litteraturudbredelse Litteratur blev nedskrevet eksempler på dette er: Jeppe Aakjær, Jens Vejmand (1905) Tidsskriftet.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
ROMANTIKKENBilledanalyse
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Portfolioevaluering, 3k gange 2 dobbeltimer, november 2007 DOBBELTTIME 1 PRODUKTION AF PRÆSENTATIONSPORTFOLIO Fra læreplanen: 4.1 Løbende evaluering.
D ET M ODERNE G ENNEMBRUD K ENDETEGN VED D ET M ODERNE G ENNEMBRUD Forfatterne i Det Moderne Gennembrud gjorde oprør mod de gamle traditioner.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Helle Ploug Hansen Marie Henriette Madsen Niels Viggo Hansen.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Hvordan skal digitial design og kommunikation tilrettelægges?
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Ungdommens Folkemøde
Modul 2.
Modul 6: Personlig salgscoaching
Biografisk narrativ metode
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium Inspiration bla. fra systime.dk
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Dronninglund 2/2-05.
Faglig udvikling i praksis 2017
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Velkommen.
Oplysningstiden Ludvig Holberg
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Brikker til litteraturhistorien
Portfolio IT B.
LITTERATUR HISTORISK OVERSIGT
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
DTHS synsfaglige netværksdage 2017
Jonas, Oliver og Kasper T.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Dannelse og ledelse Formidlingschef Berit Anne Larsen, SMK
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Fælles ledelsesgrundlag
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Avanceret flisearbejde niveau 1
It i undervisning og læring
Barokken tallet.
FAKTISKE TEKSTER PÅ NETTET
Immunsystemet.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Solen begynder at gløde
Demokrati og medborgerskab
Ledelsesevaluering.
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Fake news, research og kildekritik
Erfaringsmøde Historie
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
BOOST- Innovativ skole i Helsingør
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Tværmedial Kommunikation 13 Eksamen Eksamenstræning Digital retorik
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Præsentationens transcript:

Dansk litteraturhistorie Et kort overbliksforløb

Oldtiden-1915 Projektet løber som gruppearbejde i små grupper, der hver får en litterær periode, de skal gøre rede for Redegørelsen udformes som en PowerPoint med relevante tekstlige eller billedmæssige eksempler Præsentationen laves i present.me og linket til den færdige præsentation lægges på Fronter

Grupperne skal komme ind på: litteraturudbredelse (mundtlig overfor skriftlig litteratur – hvilke typer kilder har vi?) vigtige forfattere og eksempler fra en eller flere tekster og/eller billeder verdenssyn (herunder religion, liv, død og samfundsstruktur) idéer om litteraturens rolle store begivenheder, der kendetegnede perioden vigtige opfindelser i perioden

Perioder og grupper Oldtiden (indtil år 1050) Stephan og Mike S Middelalderen (år ) Rønn og Kramer Renæssancen (år ) Jonas, Frederik og Kim Barokken (år ) Simon, Pernille og Jakob Zoëga Oplysningstiden (år ) Jeppe Meier, Jeppe Madsen, Thomsen Romantikken (år ) Rikke, Anne, Christina og Maiken Det moderne gennembrud (år ) Mike Adelholm og Kristian Modernitet og hjemstavn (år ) Kasper Zysek og Mads Avantgarde og ideologisk realisme (år ) Benjamin, Bo og Jacob Holm

Omfang Projektets varighed er 7 lektioner til research og gennemførsel af online præsentation med present.me. Desuden 3 lektioners eksamenstræning med ekstemporaltekster, hvor den viden I har fået fra jeres egen research og de øvrige gruppers præsentationer sættes i spil.

Formål At skabe overblik over litterære strømninger i forhold til den omverden litteraturen skabtes i At påvise årsager og virkninger i samfundet som inspirationskilder til litterære strømninger At give kendskab til de værker i dansk litteratur, der har haft størst indflydelse på vores kultur At lære periodernes kendetegn, så vi kan skelne dem fra hinanden og dermed bruge dem som perspektiveringer til forskellige tekster og temaer