Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi. ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked 100 200 300 400 500.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Fuldkommen konkurrence
HD 2009: Mikroøkonomi #3 Udbud og omkostninger
Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence
Markedet og elasticiter
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
6. Virksomhedens indtægter
Markedskommunikation - del 1
Samfundsøkonomi Hvad er økonomi?
Claus Timm, Stefan Frello og Morten Nilsson
Samfundsøkonomi 13 Uge 22.
Forretningsmodel.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Økonomi 2 Indhold Økonomisk vækst Visionen: bæredygtig udvikling
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 9
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Effektivitetstabet (fig. 11)
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
3.lektion: De økonomiske mål
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
1.lektion:Behovspyramide og markedet
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.lektion: De økonomiske mål
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Benedikte, Mia, Samanda, Malene og Laura
Geodata i Geomarketing Mads Staunskjær Salgsdirektør.
6. Virksomhedens indtægter
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.
Økonomisk globalisering
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Husstandsmøller / solceller
Real - økonomi Økonomisk udgangspunkt : Produktion :Ingen Arbejdsløshed :Alle Levestandard :Mangler Gæld / Formue :Ingen.
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
Globalisering, side
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Opgave 36 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics ”Afsætningsfunktion”
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Monopol Forudsætninger og Opgave
Lineær Programmering.
Lektion 2: Prisdannelse under konkurrence (og forbrugsteori)
Elasticiteter Priskryds-, Indkomst- og Marketing- 1Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Jeopardy Del 3: International økonomi. FrihandelProtektionismeØkonomisk integration Globaliseringens vindere Globaliseringens tabere
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Konkurrenceforhold afsætning.
Agenda Præsentation af SWOT Afslutning
Idegrundlag og målsætninger
26. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
26. Indkøbsstyring Indkøbsfunktionens opgaver:
6. Virksomhedens indtægter
International økonomi for matematikere
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi

ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked

Økonomi 100 Studiet af, hvordan begrænsede ressourcer fordeles, så de tilfredsstiller menneskets ubegrænsede behov.

Økonomi 200 Studiet af, hvordan enkelte aktører opfører sig og tager beslutninger på markedet.

Økonomi 300 Den del af økonomistudiet, som er baseret på hypoteser om, hvordan økonomiens tilstand er og vil være.

Økonomi 400 Omkostning ved det alternativ, som du må opgive, når du tager en økonomisk beslutning.

Økonomi 500 De tre grundlæggende økonomiske spørgsmål, som bliver besvaret forskelligt i henholdsvis planøkonomier og markedsøkonomier.

Markedet 100 Fysisk eller virtuelt sted, hvor købere og sælgere mødes for at udveksle varer, tjenester og ressourcer.

Markedet 200 Når prisen på en vare eller tjeneste falder, vil den efterspurgte mængde alt andet lige stige – og omvendt.

Markedet 300 Varer eller tjenester, som tilfredsstiller nogenlunde samme behov, således at forbrugeren kan skifte det ene gode ud med det andet.

Markedet 400 Hvis produktionsomkostningerne stiger, vil udbudskurven forskyde sig i denne retning (fra U 1 til U ? ).

Markedet 500 Proces, hvor markedsudbud og -efterspørgsel bestemmer prisdannnelsen på markedet.

Elasticitet 100 Mål for, hvor følsom den efterspurgte mængde er over for forandringer i prisen.

Elasticitet 200 Indkomstelasticiteten for normale goder.

Elasticitet 300 Krydspriselasticiteten for substituerende goder.

Elasticitet 400 Økonomisk lov, som siger, at fødevarers andel af forbruget falder med stigende indkomst.

Elasticitet 500 Krydspriselasticiteten, hvis den efterspurgte mængde af blyantspidsere falder med 10 pct., når prisen på blyanter stiger med 20 pct.

Markedsfejl 100 Situation, hvor markedet ikke producerer den kombination og mængde af goder, som samfundet efterspørger.

Markedsfejl 200 Rygning (cigaretter) er et eksempel på denne type markedsfejl.

Markedsfejl 300 Medarbejderkurser er et eksempel på denne type markedsfejl.

Markedsfejl 400 Goder (eksempelvis gadebelysning), der hverken er rivaliserende eller ekskluderende, og som derfor ikke vil blive udbudt på det frie marked.

Markedsfejl 500 Marked, hvor der er så omfattende stordriftsfordele, at en enkelt virksomhed kan producere til hele markedet med lavere omkostninger end to eller flere virksomheder.

Stat og marked 100 Betegnelse for, at staten giver en virksomhed eneret til erhvervsmæssig udnyttelse (produktion) af et gode i en tidsbegrænset periode.

Stat og marked 200 Effekten i diagrammet af en afgift på chokoladebarer.

Stat og marked 300 Eksempel på, hvordan staten kan gribe ind i markedet for at korrigere positive forbrugs-eksternaliteter.

Stat og marked 400 To eksempler på, hvordan staten kan gribe ind for at korrigere negative forbrugs-eksternaliteter.

Stat og marked 500 Tre eksempler på, hvordan staten kan gribe ind for at korrigere negative produktions-eksternaliteter.