Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj 2011 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Advertisements

It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Når HR i den offentlige sektor er innovativ Oplæg ved Træfpunkt Human Resources 2005 v. kontorchef Jette Frederiksen, Personalestyrelsen.
Vækstforum En globalt konkurrencedygtig region - Erhvervsudviklingsstrategi
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Væksthus Nordjylland v/ Flemming Jørgensen
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Forum for DanRåd & Regnskab 29. september 2009
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Præsentation Michael Ahring Petersen Projektchef/Manager Projects Tel  Business Kolding Akseltorv 8, 6000 Kolding.
Hvad kan København som hovedstad?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling
Kultur Syddjurs Som en iværksætterforening for kulturudvikling i Syddjurs Kommune v/ Hans Bodilsen.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
DI Hovedstaden - Årsmøde
enstrenget erhvervsfremmesystem
Velkommen til SDU First Mover Morgenmøderne Ann Højbjerg Clarke Institutleder Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.
Den politiske vision om åbne standarder Af Morten Helveg Petersen, Det Radikale Venstre Dansk IT, Dansk Erhverv
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
1 CRU Bog - lancering. 2 3 CRU Bog - Programmet Velkomst ved Centerleder Jesper Lindgaard Christensen Udvalgte kapitler i bogen præsenteres af nogle.
Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Præsentation af Horsens Erhvervsråd VBI Park Breakfast Club.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
1 27. marts 2015 Kulturministeriets og Udenrigsministeriets Samarbejdsaftale.
Styrket rammer for erhvervsskolerne som kraftcentre for virksomheder v/ Vicedirektør Anders Hoffmann.
FRA STAGNATION TIL VÆKST? Nordjysk turismepolitik i internationalt perspektiv.
Creative Business Cup. Hvorfor en konkurrence? Flere succesfulde iværksættere fra de kreative erhverv.
Lederkonferencen 9. juni 2010
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Det Frie Forskningsråd (DFF) og visionære områder
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Januar, 2010 INDLEVELSE SKABER UDVIKLING.
Mål & vej Årskonference 2014 Vi er de bedste Og hvis ikke så bliver vi det.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Givtige samarbejder med virksomheder Thorbjørn Sørensen Teknik- og miljødirektør Middelfart kommune.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
Vækstforums kriterier for indsatsen Offentligt-privat partnerskab Samordning og koordinering Fokusering Globalisering Vækst i yderområder Bæredygtighed.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Forskning og Innovation Videnpilotordningen
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Prioritering og håndtering af kulturens mange muligheder Center for Ledelse og Styring.
Præsentation af Refurb
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
INNO-NORD.
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Præsentationens transcript:

Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj

1. Fokus og omdrejningspunkt -Hvad er oplevelsesøkonomi? -Begreber – vækst via oplevelser 2. CKO (Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi) -Baggrund -Vision -Eksempler på kultur/erhvervssamarbejde med brugerinddragelse 3. Creative Business Cup (CBC) 4. Reach Out – programmet for brugerinddragelse og brugerdrevet innovation i kulturens verden -Baggrund og mission -Oplevelsesøkonomi, kvalitet og nye brugergrupper. 5. Vegaplayer.dk – TDC og VEGA -Musik og playlister. 6. Spørgsmål 2

Hvad er kultur- oplevelsesøkonomi? Oplevelse + Økonomi 3

Hvad mener du er kulturlivets største udfordring ved at samarbejde med det øvrige erhvervsliv ift. at skabe større brugerinddragelse? 4

Generelle erhvervsstøttetiltag, eksempelvis: Eksportrådet Væksthuse Vækstfonden Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi og de fire oplevelseszoner 5 Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi (50 mio. kr.) Musikzonen (10 mio. kr.) Modezonen (10 mio. kr.) Computer- spilzonen (10 mio. kr.) Madkultur- zonen (10 mio. kr.) Andre kreative erhverv Politisk forlig i 2007: 50 mio. kr. til etablering af CKO: Halvdelen uddeles i projektstøtte 40 mio. kr. til udvikling af 4 oplevelseszoner: Mode, Computerspil, Madkultur og Musik Tiltag inden for andre kreative erhverv, eksempelvis: Det Danske Filminstitut Dansk Design Center Dansk Arkitektur Center

CKOs vision er At realisere kultur- og oplevelsesøkonomiens potentiale i dansk erhvervsliv og derved skabe bedre vilkår for vækst i det danske samfund. 6

Hvorfor arbejde strategisk med oplevelser? ”Oplevelser er den vigtigste drivkraft for nye forretningsområder og radikal innovation i hele erhvervslivet, og det har betydning for økonomiske resultater” Kilde: Erhvervs- og Byggestyrelsen,

8 Styrke potentialet for vækst Ring 3 Oplevelser i det øvrige erhvervsliv Ring 2 Oplevelseserhverv Ring 1 Kreative erhverv Ring 4 Det øvrige erhvervsliv Styrke vækst i de kreative erhverv Styrke samarbejdet mellem det øvrige erhvervsliv og de kreative erhverv Øge andelen af det øvrige erhvervsliv, der anvender oplevelser i forretningsudvikling

Jamen vi laver jo hønsenet… 9

Oplevelsesbaseret forretningsudvikling HR, organisation og ledelse Produkt- og serviceudvikling Innovation Kommunikation og markedsføring Add on 10

Et par eksempler….. Nordjyske Inside Urban Botics 11

Creative Business cup Konkurrence for kreative iværksættere Soverain vindervinder 12

Reach Out Hvad er de største udfordringer ved at arbejde med brugerinddragelse og brugerdrevet innovation?

Reach Out - Baggrund Et initiativ af kulturministeriet. Inspiration til brugerinddragelse og innovation i kulturens verden Formål: Nye brugergrupper Oplevelsesøkonomi Kvalitet Mål: Udveksle viden og erfaring Netværksarrangementer Ny inspiration tidl. støttemuligheder

Et eksempel på brugerinddragelse Dynamik mellem pladeselskaber og brugere

16 Bliv en del af Reach Out netværket

TDC play og VEGA Vega Player

Kontakt CKO Lene Overgård Pedersen Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Universitetsparken Roskilde Telefon Vær med til at gå forrest, når der skal findes nye veje til vækst i dansk erhvervsliv!