SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
Kvantitative metoder
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
5-punktstekst Om at skabe sammenhæng i sin tekst En del af FGs Skrivemetro.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Eksamen.
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Synopsis VIP13 HH3.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Skrivekursus 1.e ..
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Sso SKRIV!.
Studieretningsprojektet!
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Den gode tone Lse.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Karl Henrik Flyums model
Hvorfor dansk på GF1?.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Den gode tone Lse.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus

De 3 faser Fase 1: Idéudvikling og fokus –Indsamling af viden (indefra og udefra) –Tænkeskrivning (hurtigskrivning) –Målrette skrivearbejdet ved hjælp spørgsmål (heuristisk metode) –Fokussætning – skabe et fokus i opgaven Fase 2: Skrive udkast –Mind map –Disposition –Sammenhæng – skabe en ”rød tråd” I hele teksten (mellem afsnit) I det enkelte afsnit (mellem sætninger) –5 afsnitsmetoden –Indledning og konklusion Fase 3: Korrekturlæsning og redigering –Læse korrektur –Omskrivning!

Fase 1: Trin 2 Ud fra hurtigskrivningen, dine notater fra sidste lektion samt de notater, du har taget derhjemme, skal du nu vælge en sætning eller en passage, du synes er særlig god eller interessant. Du skal derefter omformulere denne sætning, så den fremstår som et hovedbudskab formuleret i én sætning. Den kan eksempelvis begynde med: –Min hovedpointe er… –Det, jeg prøver at få frem her, er… Undgå at lave en sætning med alt for mange led!

Fase 1: Trin 3 Omformuler nu dit hovedbudskab til et spørgsmål. 1.Stryg først den indledende sætning, for eksempel: ”det, jeg prøver at sige.” 2.Derefter omformulerer du resten af sætningen til et spørgsmål. 3.Vurdér om spørgsmålet er godt, interessant, muligt at svare på

Fase 1: Trin 4 Formuler alternative versioner af det spørgsmål, som du sidder med fra forrige trin. Du kan fx –bruge andre typer hv-spørgsmål (hvem, hvad, hvor, hvordan, hvorfor, hvornår, hvor længe…) –prøve at spidsformulere spørgsmålet ved at stille det på en overdrevet, provokerende eller naiv måde –overveje om dit spørgsmål er et underspørgsmål til et mere overordnet spørgsmål – skriv det overordnede spørgsmål, hvis det er tilfældet –overveje om dit spørgsmål kan gøres mere specifikt og konkret – gør det, hvis det kan –undersøge om dit spørgsmål kan deles op i flere led – hvis det kan, så gør det, og lav øvelsen for hvert led.

Fase 1: Trin 5 Diskuter jeres forskellige alternative spørgsmål med sidemanden –Når I diskuterer, skal I vurdere og eventuelt forbedre hinandens spørgsmål. Er der nogen spørgsmål, der er bedre end andre? Hvorfor/hvorfor ikke? –Det er vigtigt, at I i denne forbindelse gør jer tanker om, hvordan man kunne svare på spørgsmålet. Bliver man nysgerrig og får lyst til at finde svaret på spørgsmålet? Vil der komme nogen interessante svar ud af spørgsmålet? Hvilke? Kan man overhovedet svare på spørgsmålet? Er det for abstrakt og svært? Omvendt, hvis det er for let at svare på, er det måske ikke et interessant nok spørgsmål. Et spørgsmål, man kan svare ja eller nej på, er fx ikke særligt interessant. –Når I er færdige med diskussionen, skal begge parter gerne føle, at de er blevet vejledt og hjulpet på vej mod at finde et godt spørgsmål

Fase 1: Trin 6 Udvælg det spørgsmål, som du mener, er det bedste spørgsmål. Det skal være et spørgsmål, som er interessant, og som du bliver nysgerrig efter at besvare. Og som kan besvares! På baggrund af din samtale med din kammerat kan du evt. gøre spørgsmålet bedre Skriv spørgsmålet øverst på et nyt stykke papir/et nyt dokument

Fase 1: Trin 7 Forklar og begrund, hvorfor spørgsmålet er værd at stille og besvare –Tag udgangspunkt i den vejledning, du netop har modtaget af din sidemand –Skriv i eget tempo i 5 minutter om, hvorfor det er et godt spørgsmål, der er værd at stille og besvare

TILLYKKE! Du er nu klar til at gå i gang med at skrive din tekst

Fase 1: De 7 trin Trin 1: Hurtigskrivning Trin 2: Hovedbudskab i en sætning Trin 3: Omformulér sætningen til et spørgsmål Trin 4: Formulér alternative spørgsmål Trin 5: Diskutér, og vurdér de alternative spørgsmål Trin 6: Vælg et af de alternative spørgsmål Trin 7: Forklar og begrund valget