Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Advertisements

Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Journalistiske virkemidler
Hjælp der er en journalist i røret
”Intet” af Janne Teller
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Kommunikation af resultater
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
”Markedsføring og pressetræning”
Presse- og kommunikationskursus
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
AOH.DK Herning Gymnasium i Europa.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Kvantitative metoder
Guldkorn til vækst PR som vækstmiddel.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
De fem nyhedskriterier
Annette Fruergaard Grandt
Hvad er forandring?.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
Kommunikation Intern kommunikation
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Nyhedsartikel dansk.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Nyhedsartikel Skal oplyse læseren om, hvad der er sket, hvad der sker, hvad der vil ske i verden. Journalisten opsøger kilder og stiller spørgsmål efter.
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Det hele startede med….. Ansættelse som midlertidig leder i en afdeling midt i forandring, forvirring og frustration pga. store organisatoriske omlægninger.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Synopsis.
Sagprosa En introduktion……..
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Få det bedste ud af pressen - op til og under de Paralympiske Lege - Lær at lokke medierne - Lær at give det lækre budskab.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den populærvidenskabelige artikel
Nyhedskriterier. Journalistiske dyder Forklar hvad der menes med disse journalistiske dyder – skriv stikord og giv eksempler mundtligt:  Sandhed  Objektivitet.
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Din kreative online praksis! – del 2
Den populærvidenskabelige artikel
Læring gennem registrering og indberetning
Skriv til nettet November
Hvad er nyhedskriterier?
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Klubkommunikation – samspil mellem hjemmeside, SoMe og lokale medier
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Find den rigtige journalist
Præsentationens transcript:

Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som omdrejningspunkt ved al pressekontakt Beslut jer for hvor ofte I vil i medierne. Læg en plan. Hvilke historier. Hvem har ansvaret for, at det sker? Hvem har kompetence? Forstander/medarbejder/ekstern pressekonsulent… Få det til at ske

Pressekontakt Hvad vil I fortælle? Jeg vil fortælle at…. (vær konkret / ét budskab) IKKE: Jeg vil fortælle noget om... Historien skal ligge i vinklen / ikke i emnet

Huskeregler om vinkler Vinkel “En vinkel skal være så skarp, at den passer ind i røvhullet på en gråspurv” Emilie “Hvis du ikke kan skrive din vinkel på bagsiden af et visitkort, er den ikke skarp nok.”

Journalistiske kriterier Aktualitet - det netop skete og nært forestående begivenheder / aktuelle emner i pressen Væsentlighed - betydning for samfundet Identifikation - relevans for modtageren Sensation - det uventede og det usædvanlige Konflikt - strid mellem personer og interesser

Pressemeddelelsen Skriv kort og forståeligt Konkret og interessant overskrift (dækkende for indhold, æggende, lokkende. Men oversælg ikke.) Nyhedstrekanten. Det vigtigste først. Konklusion. Besvar hv-spørgsmålene: Hvor, hvornår, hvem, hvad, hvorfor, hvordan. Gerne en case – person. Citater Max 1 A4 side – Ikke pdf – Brug mailfeltet. Kontaktinformation – kan man få fat på dig… Evt. billeder

Hvem vil du sende den til? (Pas på spam) Forvent ikke svar fra journalisten. Følg selv op. Ring til redaktionen. --- Pressekontakt er også at opbygge netværk til lokale / landsdækkende journalister

Den gode rubrik Æggende = skaber nysgerrighed (pirre, ansporer til at læse) Vækkende = vækker folk, er blikfang, aktiverer en følelse Dækkende = fortæller tekstens indhold, vinkel I praksis lever rubrikken ofte kun op til et af de ovenstående. Rubrikken skal sælge og servicere - må ikke 'love‘, at artiklen handler om noget helt andet, end den gør.   Plus ting: Konklusion, vinkel, pointe, centrale ord, overraskelser Minus ting: Sensationslyst, for lange ord, overdrivelser, svære ord Sproglige ja’er: bogstavrim, aktive verber, enkelt og mundret, konkret Sproglige nej’er: spørgsmåls- og udråbstegn, punktum, (komma), indforståethed, floskler, klicheer. Rubrik og uddybes i historien, gerne i indledningen. Underrubrik skal uddybe rubrikken Marie

Artiklens opbygning Rubrik/overskrift Fortæller, hvad artiklen handler om. Underrubrik Uddyber vinklen. Anslag / indledning Gentager og uddyber vinklen yderligere. Brødtekst Fortæller historien – det, der skal fortælles. Overvej rækkefølgen. Nyheden, konklusionen først Marie

Abstraktionsstigen Marie

Sæt dagsordenen Er medieomtale mere end studieture, Efterskolernes Dag, elevprojekter, idrætsstævner…? JA! Sæt en dagsorden – læserbreve, klummer. Bliv ekspertkilde. At turde mene noget (efterskolen vil noget med de unge og uddannelse – FORTÆL DET).

Hvad skal du lave i morgen? – Gå hjem og gør det! 1. Hvad skal du i pressen med i næste uge? Jeg vil fortælle at… 2. Hvilken form? Pressemeddelelse, debatindlæg... 3. Hvilket medie? Hvad skal du lave i morgen? – Gå hjem og gør det!