Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar 2016 - v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Advertisements

Ny Førtidspension og fleksjob reform
Tirsdag d. 20. august 2013 Reformer på arbejdsmarkedsområdet.
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Anbefalinger – opdeling i følgende kategorier
Beskæftigelsesmæssige udfordringer for Ringsted
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Kontanthjælpsreformen
Uddannelsesafklarende samtaler
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Ny refusionsmodel for beskæftigelsesområdet
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
BIP-SEMINAR OM RESULTATER OG VIRKSOMHEDERNES ROLLE
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Refusionsreformen – indhold, konsekvenser og scenarier?
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Omlægningen af refusionssystemet pr. 1. januar 2011 Oplæg, Jobcentre fra Hovedstaden/Sjælland, den 11. februar 2011.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Tilbud på KompetenceCenteret Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Socialforvaltningen Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse Aarhus Kommune Ændring i serviceniveau ved budgetfald fra 2011 – 2012 Familier,
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
LEDIGE UNGE UDEN UDDANNELSE HOVEDRESULTATER FRA EN REGISTERBASERET UNDERSØGELSE JOACHIM BOLL Alternative title slide.
Det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem. Hensyn bag finansieringsordningen Kommunalt incitament til at få ledige i job Undgå usikkerhed om den.
Indsatsen over for kontanthjælpsmodtagere i matchkategori 3 - Kortlægning og anbefalinger.
Den nye matchmodel. Faglige udfordringer Arbejdsmarkedsfokus og rådighed med den aktuelle arbejdsevne (rådighedsbegrebet) Visitation alle født match.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
OPLÆG INDSATSER FOR LANGTIDSLEDIGE Oplæggets indhold 1 1 Udviklingsprojektets baggrund08.00 – Forebyggelse og håndtering af langtidsledighed08.45.
Den økonomiske udvikling og nyorientering på arbejdsmarkedet -udfordringer og perspektiver for arbejdsmarkedspolitikken Michael Rosholm Handelshøjskolen,
Nytteaktivering i Kolding Kolding Kommune Politisk ønske om at iværksætte nytteaktivering igennem flere år, men mødt med skepsis fra fagbevægelsen. Koldings.
Jobcenter Helsingør indsats i forhold til flowet mellem A – dagpenge og sygedagpenge Indsatsen begyndte i oktober 2012 Indsatsen blev iværksat da vi havde.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN Oplæg på temadag om investeringsstrategier, v/ Mads Kromann Fog, direktør, mploy Den.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 2. april 2014.
SOLRØD KOMMUNE | JOB- OG SOCIALCENTER Visitation til rehabiliteringsteam og ressourceforløb i Solrød Kommune Dorthe Torstensen, Leder af Social Service.
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
25. januar 2017 Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Mentorprojekt Sisimiut
”Hurtig i gang” 19. juni 2008 Per Bech Grønning
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Marselisborg rapporten
Refusionsreformen 12. november 2018.
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk

Budget : Nedbringelse af antallet af langvarige modtagere af offentlig forsørgelse Total Samlet investering, antal sagsbehandlere11 8 Samlet investering, i kr Forventet besparelse Forventet resultat

Gladsaxe Kommunes investeringstankegang Gladsaxe Kommune søger at investere sig ud af udfordringer ved at sætte tidligt ind. Den bagvedliggende tankegang er, at det er bedre at agere end at reagere. Derfor investeres der langsigtet, hvor det giver mening. Hidtil har investeringsperspektivet været lig budgetårene, eksempelvis , men fra 2017 bliver perspektivet endnu længere.

Eksempler på investeringer NavnInvest ering Afkast 2016 Afkast 2020 Afkast 2025 EffektSamlet økonomisk overskud Sikre, kort sigt, klar sammenhæng Vejbelysning15 mio. kr. 1,7 Bedre økonomi, Mindre elforbrug 15 mio. kr. Uklare, rimelig sikker Rehabilitering0 kr.17 mio. kr. Bedre liv for de ældre 170 mio. kr. + Mellem-lang, rimelig sikker Dagtilbuds strategi 133 mio. kr. 8 mio. kr. Bedre understøtning af pædagogikken 20 mio. kr.. Mellem lang rimelig sikker Trafiksane- ring, cykelpulje 6 mio. om året Færre uheld, a 0,5 mio. kr. Do Færre uheld, CO2 ned, sundhed op Case under udarbejdelse Mellemlang, rimelig sikker Beskæftigelse10 mio. kr. 12 mio. kr. Selvforsørgelse,8-10 mio. kr. RisikofyldtTidlig indsats10 mio. kr. ??Bedre livKan blive meget RisikofyldtSocial balance 40 mio. kr. Bedre livKan blive meget

”Hård” kontekst Refusionsomlægningen giver en øget tilskyndelse til at nedbringe andelen og antallet af langvarige modtagere af offentlig forsørgelse. Derfor investeres der i indsatser, der fokuserer på at forebygge langvarig ledighed, samt hjælpe de i forvejen langvarige modtagere af offentlig forsørgelse i job eller uddannelse. Økonomisk målsætning: En reduktion i andelen af langvarige modtagere af offentlig forsørgelse på 290 fuldtidspersoner i perioden

”Blød” kontekst Langvarig ledighed kan medføre massive personlige og sociale konsekvenser, fordi man mister sin arbejdsidentitet. Langvarig ledighed kan føre til tab af kompetencer – man er ikke længere ”up-to-date”. I dette lys kan bekæmpelsen af langvarig ledighed ses som en tidlig indsats, der forebygger en række kommunale udgifter på længere sigt.

Målgrupperne i tal (pr. februar 2016) MålgruppeLedighedsvarighed på ugerLedighedsvarighed på +52 uger A-dagpenge Kontanthjælp Revalidering110 Sygedagpenge Ressourceforløb7272 Jobafklaring31126 Total

Indsats

Forudsætninger Udarbejdelsen af businesscases – Primær udgift: Lønudgifter til sagsbehandlere (mindre sagstammer) – Primær ”indtægt”: Mindreudgifter til forsørgelse Opstillede programteorier til underbyggelsen af forudsætninger og forventninger. Løbende opfølgning på programteorierne ift. om de opstillede forventninger holder stik.

Eksempel Aktiviteter Der igangsættes en gearskifteindsats for LAB 2.1’ere og LAB 2.2’ere med en samlet ledighed på over 52 uger. Trin på vejen (1) Den ansvarlige sagsbehandler udarbejder et sagsresumé på baggrund af borgeres hidtidige ledighedsforløb. Trin på vejen (2a) Der igangsættes et intensivt samtaleforløb med en fastlagt kadence, der har fokus på CV, rådighed og muligheder. Trin på vejen (3a) Borgerens CV kvalificeres og borgeren bliver gennem samtalerne motiveret for at finde ordinær beskæftigelse. Umiddelbare resultater Borgeren kommer i selvforsørgelse. Endelige resultater Antallet af borgere i målgruppen på offentlig forsørgelse reduceres. Indikator: Antallet af borgere i målgruppen, der overgår til selvforsørgelse. Succeskriterium: 140 LAB 2.1’ere og 2.2’ere (fuldtidspersoner) er flyttet fra offentlig forsørgelse i Trin på vejen (2b) Borgeren tilknyttes en personlig jobformidler, der igangsætter et relevant virksomhedsrettet tilbud. Trin på vejen (3b) Borgeren udvikler sine beskæftigelsesmæssige kompetencer og motiveres for at finde ordinær beskæftigelse. Indikator: Antallet af borgere i målgruppen, der kommer i virksomhedsrettet aktivering. Indikator: Løbende sikring gennem indkaldelisterne, at det forudsatte antal samtaler er afholdes. Indikator: Antallet af borgere i målgruppen, der overgår til selvforsørgelse. Succeskriterium: Det forudsatte antal samtaler afholdes. Indikator: Løbende kvalitative tjek på om sagsresuméerne udarbejdes som forudsat. Succeskriterium: Andelen af borgere i målgruppen, der kommer i virksomhedsrettet aktivering stiger.

Eksempel: Jobklare (LAB 2.1 og 2.2) Total Samlet investering, antal sagsbehandlere 6666 Samlet investering, i kr Enhedsomkostning pr. a- dagpengemodtager v. 20 % refusion Forventet reduktion i antal16 64 Enhedsomkostning pr. kontanthjælpsmodtager v. 20 % refusion Forventet reduktion i antal19 76 Samlet besparelse, i kr Total

Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk