SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 5: Tænk på din læser!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Ledelse i Praksis – 4. aften
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Om feedback og tilbagemeldinger
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Økonomiske kompetencer
Relationer – børn og voksne
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kommunikativ sprogfærdighed
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Eksamen.
Et mærkeligt skib.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
Inklusion og inkluderende processer
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Læsning.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Mediernes rolle over for politikerne og befolkningen
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 4: Fra emnesætning til afsnit – øvelser.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
Opgave 1 En velfærdsstat er en stat der tilbyder offentlighjælp til sociale ydelser. Der blev i 1933 lavet 4 lovkomplekser, som skulle sikre borgerne økonomiskstøtte.
Velfærdsstaten Samfundsfag C Anne Rosendahl Kristiansen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 1: Kohæsion.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 1: Argumentation og forklaring.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Læring gennem registrering og indberetning
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Forårsrengøring med Fabrikam
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIKKERHED ONLINE.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Den gode tone Lse.
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Den gode tone Lse.
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 5: Tænk på din læser!

Dårlig indledning til en dansk stil ”Teksten handler om drengen, der bagefter gik derover.” Indledningen efterlader os med en række spørgsmål: –hvilken tekst? –hvilken dreng? –hvor kom han fra? –hvor gik han hen?

ALT FOR INDFORSTÅET

INDFORSTÅETHED

Tekstens brug af informationer Når man skriver, er det vigtigt at være bevidst om, hvordan man organiserer informationen i sin tekst. Man skal tage hensyn til sin læser Teksten kan henvise til noget, der allerede er kendt fra tidligere i teksten; eller den kan henvise til noget nyt og dermed præsentere ny viden.

Tekstens brug af informationer En kendt sammenhæng kan forstås på to måder: –som noget, der allerede er præsenteret tidligere i teksten –som noget uden for teksten, der er alment kendt (fx Kulturministeren). Om sammenhængen er kendt eller ukendt afhænger af læseren. Når ny information er introduceret, kan den fungere som grundlag for introduktion af en anden ny information

Substantivers bestemthedsform Når man bruger substantiver i sin tekst, skal man være opmærksom på, om man stiller dem i bestemt eller ubestemt form Ubestemt form bruges til at introducere ny information Her er en mand… Bestemt form bruges, når man –omtaler noget, som allerede er kendt fra tidligere i din tekst Manden er på vej på arbejde –omtaler noget alment kendt uden for teksten Kulturministeren har foreslået en ny lov

Brug af proformer Proformer refererer til noget forudgående i din tekst og er dermed allerede kendt. Vi bruger proformer, når vi siger ”han” i stedet for ”Peter”, ”den” i stedet for ”cyklen” eller ”gjorde” i stedet for ”punkterede”. –Peters cykel var punkteret. Cyklen punkterede tit. Derfor trak Peter hjem –Peters cykel var punkteret. Det gjorde den tit. Derfor trak han hjem Hvis de bruges i din teksts begyndelse, bliver den indforstået.

Eksempel 1: Indforståethed I diskussionen mellem Jesper Ryberg og Peter Skaarup ses der på, om hårde straffe virkelig er nødvendigt i et samfund som vores. Han mener at forskningen om at straf ikke virker præventivt er tom snak. Han mener bestemt at konsekvens har en effekt (bilag 2). Folkeafstemningen på Facebook har også rettet blikket mod hårdere straffe, og her mener Peter Skaarup at man skal lytte til befolkningen (bilag 2). Peter Skaarup slutter af med sige at han søger hurtig handling fra ministeriets side.

Eksempel 1: Indforståethed I diskussionen mellem Jesper Ryberg og Peter Skaarup ses der på, om hårde straffe virkelig er nødvendigt i et samfund som vores. Han mener at forskningen om at straf ikke virker præventivt er tom snak. Han mener bestemt at konsekvens har en effekt (bilag 2). Folkeafstemningen på Facebook har også rettet blikket mod hårdere straffe, og her mener Peter Skaarup at man skal lytte til befolkningen (bilag 2). Peter Skaarup slutter af med sige at han søger hurtig handling fra ministeriets side.

Eksempel 1: Indforståethed I diskussionen mellem Jesper Ryberg og Peter Skaarup i bilag 2 ses der på, om hårde straffe virkelig er nødvendigt i et samfund som vores. Skaarup mener at forskningen om at straf ikke virker præventivt er tom snak. Han mener bestemt at konsekvens har en effekt (bilag 2). En folkeafstemning på Facebook har også rettet blikket mod hårdere straffe, og her mener Peter Skaarup at man skal lytte til befolkningen (bilag 2). Peter Skaarup slutter af med sige at han søger hurtig handling fra Justitsministeriets side.

Øvelse 1: Find ni fejl. Ret. Forklar. De hårde straffe har ifølge politikeren Peter Skaarup (DF) en præventiv virkning, idet det gøres mindre attraktivt at begå kriminalitet når straffen er hård. Resocialiseringsprocessen kan ligeledes ikke gennemføres, når strafreduktionen indføres for de stærkt kriminelle. Ved en skærpning af strammerammer kan det ifølge Peter Skaarup ”tilfredsstille det naturlige behov for straf”. Peter Skaarup kritiserer kriminologen Flemming Balvig for hans synspunkter, om at fængslingen ikke har en præventiv effekt på deres adfærd. Idet han ikke tror på den strafferetslige forskning, men derimod at konsekvens har effekt, vil en stramning af strafferammerne hindre, at de østeuropæiske kriminelle tiltrækkes af de lave straffe her i landet.

Øvelse 1: Find ni fejl. Ret. Forklar. De hårde straffe har ifølge politikeren Peter Skaarup (DF) en præventiv virkning, idet det gøres mindre attraktivt at begå kriminalitet når straffen er hård. Resocialiseringsprocessen kan ligeledes ikke gennemføres, når strafreduktionen indføres for de stærkt kriminelle. Ved en skærpning af strammerammer kan det ifølge Peter Skaarup ”tilfredsstille det naturlige behov for straf”. Peter Skaarup kritiserer kriminologen Flemming Balvig for hans synspunkter, om at fængslingen ikke har en præventiv effekt på deres adfærd. Idet han ikke tror på den strafferetslige forskning, men derimod at konsekvens har effekt, vil en stramning af strafferammerne hindre, at de østeuropæiske kriminelle tiltrækkes af de lave straffe her i landet.

Øvelse 1: Find ni fejl. Ret. Forklar. Hårde straffe har ifølge politikeren Peter Skaarup (DF) en præventiv virkning, idet det gøres mindre attraktivt at begå kriminalitet når straffen er hård. En resocialiseringsproces kan ligeledes ikke gennemføres, når en strafreduktion indføres for de stærkt kriminelle. Ved en skærpning af strammerammerne kan det ifølge Peter Skaarup ”tilfredsstille det naturlige behov for straf”. Peter Skaarup kritiserer kriminologen Flemming Balvig for hans synspunkter, om at fængsling ikke har en præventiv effekt på de kriminelles adfærd. Idet Skaarup ikke tror på den strafferetslige forskning, men derimod at konsekvens har effekt, vil stramningen af strafferammerne hindre, at østeuropæiske kriminelle tiltrækkes af de lave straffe her i landet.

Øvelse 2: Beskriv et billede Beskriv billedet på næste side, så én, der ikke har set billedet, kan forstå, hvad du skriver Du må ikke skrive indforstået. Vær derfor opmærksom på brug af proformer og substantivernes bestemthedsform Du har 5 minutter til øvelsen

LÆSERENS FORHÅNDSVIDEN

Læserens forhåndsviden Tekstforståelse sker i en vekselvirkning mellem den information, teksten leverer, og den viden, som læseren bidrager med På den måde skal teksten ikke eksplicitere alt

Læserens forhåndsviden Det, som læseren bidrager med, i forståelse af en tekst, kaldes skema Skemaer kan beskrives som fælleskulturel baggrundsviden, som er en forudsætning for, at vi kan tale sammen om forskellige emner Hvis jeg skal skrive en tekst om en skole, så behøver jeg ikke at forklare, hvad en skole er, men kan forudsætte, at læseren kan aktivere skemaet ”skole”

Læserens forhåndsviden En teksts forståelighed afhænger altså i høj grad af, om modtageren er i stand til – og får muligheden for – at aktivere det relevante skema. Når du skriver, skal du give lige tilpas information til, at din modtager kan forstå, hvad du mener Det drejer sig altså om at have et klart billede af modtagerens forudsætninger

Eksempel 2: Hvilken type læser henvender denne tekst sig til? Supinatorerne er stærkere (har større drejningsmoment) end pronatorerne. Dette har bl.a. resulteret i, at skruer har højregevind. Når man skruer en skrue i, arbejder en højrehåndet person med supinerende bevægelser, og musklerne arbejder koncentrisk. Det er let at mærke, hvordan biceps brachii deltager med stor kraft.

Eksempel 3: Hvilken type læser henvender denne tekst sig til? I Danmark, som er et land i Europa, har man noget som kaldes SU. SU er en forkortelse for Statens Uddannelsesstøtte, som er en overførselsindkomst, som alle, der tager en uddannelse, kan modtage. Mange studerende har kun denne indkomst at leve for, mens de læser. SU’en er et element i den skandinaviske velfærdsmodel, som er karakteriseret ved, at der er høje ydelser og et højt skatteniveau…

Øvelse 3: Læserens forhåndsviden Forklar nedenstående udsagn for hhv. –din lillebror på otte år –én fra din klasse. Hvad kan du forudsætte i de to situationer, og hvordan vil du forklare udsagnet? ”Regeringens skattelettelse vil sætte gang i økonomien”