Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Wegeners Granulomatose Fysioterapeut Sisse Berner
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Afslutninger er et forsømt område i dansk fodbold!!!!!
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Junior Development Juniorudvikling. Junior Development Juniorudvikling Aktiviteter rettet mod forældrene Hverveaktiviteter for nye medlemmer Minihockey.
I dag er temaet Visualisering
Præsentation af Trænermanual
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Mentaltræning Målsætning
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Trænerseminar ”Serv og serveretur”. Generelt •Afgørende på internationalt niveau •Kvalitet •Fejlprocent •Taktiske variationer •Tilpasning til spilsystem.
Aldersrelateret træning
A-refreshment lørdag, den
Træningskort - Coretræning
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
OPVARMNING IØ 2 Kirstine Ann Sørensen.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Kenneth Heiner-Møller | Kvindelandsholdet 2008 Pladsspecifikke kompetencer - Vores valg og vores vej KIES 8/
19. Nov 2011Landssseminar for junior- og eliteledere Det fysiske aspekt i Aldersrelateret Træning.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Træningsplanlægning Ullevål torsdag d. 5/11 kl
”Systematisk udvikling” ”Fra kadet til senior”. Beskrivelse Målsætningstrappe - individuelt NBTF langsigtet målsætning Tydeliggøre ansvarsfordeling og.
Quality Management Systems
Kidsbasket Pilotprojekt SFO Absalonskolen, Holbæk Kommune
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Velkommen til DGU`s Begynderudvalgskursus
KUP - seminar Oktober 2014 Ullevål. Status på KUP 17 klubber indgår Lia er gået ud og Kjelsås er kommet ind 16 af 18 har gennemført Startmøte med.
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
Strategi til implementering af forandring - At vælge den rigtige strategi.
Værløse Basketball Klub presents the 1st SKLZ Camp Development Coach Lithauania Rolandas Rakutis Farum Arena February Featuring In partnership with.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Talentrekruttering - DHIF. Workshoppen 1.Kort intro og oplæg ved Gregers 2.Gruppediskussioner med opgaver Udfyldelse af skema med facts SWOT Plancheborde.
Spiller- og Talentudvikling i klubben – KB’S TALENTSKOLE Af Karina Ildor Jacobsgaard & Mikkel Nørby.
Talentet og udviklingsmiljøet Hellebjerg 26/ Claus Hansen.
FIA Breddeklubudvikling Forventningsafstemning - MAR 2011 Processen sådan gør vi Mission & visioner Værdi- grundlag Organisation Funktions- beskrivelser.
Klubben Organisation og træningsmiljø xx/xx 2014 kl.xx.xx-xx.xx.
Bæredygtighed og produktionsoptimering :. Overordnet program:  Definition af bæredygtighed  Definition af besparelser  Gennemgang af matrix  Strukturering.
Velkommen til Atroseskolen Velkommen til Anden session 1.
Klubbutviklingsseminar NBTF OLT/Ullevål 9-10/
Kommunikationsansvarlig
Dialogmøde om træningspakker målrettet mennesker med demens
Velkommen til Atroseskolen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Stresshåndteringsgruppe
Future Vejle inspiration
BADMINTON Netværksmøde foråret
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!

Definitioner: Motoriske færdigheder defineres som mobilitet, stabilitet og koordination i funktionelle bevægelser. Basale tekniske færdigheder defineres som position, balance, forflytning og træfpunkt i funktionel sammenhæng

Program Velkomst og introduktion (15 min) Trænings og udviklingsfilosofi – debat (45 min) Opvarmning og motorisk træning (20 min) Teknisk træning (40 min) Opsamling, implementeringspunkter og afslutning (60 min) Afslutning (15 min) Opvarmning, teknisk og motorisk træning gennemføres i træningshallen med udvalgte spillere på relevante niveauer til rådighed som medier

TRÆNINGS/UDVIKLINGS-FILOSOFI Hvad er det, har vi det og hvad skal vi med det? Bevidsthed om hvad vi vil og hvordan vi gør det Få en fælles forståelse og linje i klubben Skabe fundament for debat og diskussion ud fra et fælles sprog og begreber Mål: Udvikle alle spillere til næste niveau?

KORT OG LANGSIGTET TRÆNING/UDVIKLING Bevidsthed om hvad der er hvad – eksempler og debat Potentiale-udviklende versus Potentiale-forløsende Vi skal kunne udvikle begge dele kontinuerligt Udøveren skal konstant udvikle sin evne til at mestre samtidigt med at han stadigt bygger et bedre fundament for at kunne mestre på endnu højere niveau

MÅLGRUPPER 1 - Nybegyndere – vanskeligt ved at holde holde bolden i spil 2 - Øvede spillere – kan holde bolden stabilt i spil med lav kvalitet 3 – ”Udviklingsspillere” – arbejder med og interesserer sig for teknisk og motorisk udvikling 4 - Ungdomsspillere – blandt de bedste i klubben i denne alder ungdom 5 - Nationale elitespillere – Top i Norge ungdom 6 - Landsholdsspillere for Norge – Top 4 i Norge ungdom 7 - Internationale elitespillere – Top 32 Europa ungdom

Nybegyndere Vi skal flytte dem fra denne gruppe så hurtigt som muligt! Bordtennis er ekstremt vanskeligt, hvilket er en fare for fastholdelsen God træningsledelse er super vigtigt – kunne skabe et godt og trygt miljø, hvor træningen er organiseret således nedenstående kan gennemføres Specifik øje/hånd-koordination i forhold til håndtering bat og bold Øje/hånd koordination i bevægelse med forskellige udfordringer Sensorisk feedback – mange, rigtig mange repetitioner på passende niveau! Juster niveauet på øvelserne/udfordringerne så det nærmer sig bordtennis

Øvede Vær opmærksom på battets egenskaber – skru og kontrol Introducer begrebet skru og hav det altid med i træningen – jo mere skru jo bedre Ikke for tidlig specifik detaljefokusering – mere på bevægelse og sikkerhed MANGE boldberøringer på passende niveau og udfordring Bat-fatning, balance, træfpunkt, bevægelse, præcision og koordination. Introduktion til motoriske færdigheder – såvel specifikke som almene

”Udviklingsspillere” Interesse for bordtennis og vil gerne udvikle sig til at blive bedre Intet resultatfokus på dette, men udelukkende på færdighedsniveau Tekniske basisfærdigheder – balance, position, forflytning og træfpunkt Paradokset sikkerhed versus kvalitet – træn begge dele Generere og håndtere skru – alment og specifikt Motoriske basisfærdigheder – kolbøtte, stå på hovedet, etc. Specifikke motoriske færdigheder – forflytning, rotation, etc. Koncentration og evne til at modtage og anvende information

Ungdomsspillere Slagteknisk udvikling – stadig med fokus på balance, position, forflytning og træfpunkt Skru implementeres i alle dele af spillet – serv, retur, åbning, forsvar, loop etc. Fokus på teknisk kvalitet i de forskellige færdigheder – aldrig glem basis! Mere komplekse motoriske færdigheder med sammensatte bevægelser – fx rotation og forflytning, timing mellem ben, krop og arm, etc. Koncentration og evne til at huske og anvende informationer i træning

Nationale elitespillere – Top Stabile slagtekniske færdigheder med forflytninger Mestrer i regelmæssige øvelser de basale færdigheder Arbejder med uregelmæssige øvelser og overgangen fra underskru til overskru Stabilitet i 4 første bolde, med tilpasset kvalitet Har gode alment motoriske basisfærdigheder Kan grundlæggende specifikke motoriske færdigheder Arbejder med tempo og præcision i motorisk træning og udvikling Kina-træning underskru – dæk bordet i dybde og bredde med vekslinger

Landsholdsspillere Norge Uregelmæssige vekslinger med stabil teknik Stabilitet og sammenhæng på de 4 første bolde Overgang fra underskru til overskru med god balance Kina-træning: Dækker bordet på underskru, også efter kort og har balance til at følge op på næste Sammenhæng mellem færdigheder – spilopbygning og spilsystem God kropsbeherskelse, såvel almen som specifik Eksplosivitet med motorisk kontrol, såvel alment som specifikt

Internationale elitespillere – Top 32 Dækker bordet uregelmæssigt med godt tempo og kvalitet Tydelig sammenhænge i spilopbygninger og spilsystem Altid flere muligheder i en spilsituation – teknisk/taktisk Kan anvende forskellige færdigheder mod forskellige modstandere Fysisk styrke, stabilitet og eksplosivitet i motorisk kontrol

OPVARMNING Kropstemperaturen skal op Mental ”temperatur” – øvelser der kræver koncentration og motorik Tidseffektivitet – udnyt tiden til udvikling (dokument fra Mats) Målgruppe – vælg relevante færdigheder Redskaber – brug det der findes og supplér eventuelt Opvarmning er også træning!

MOTORISK TRÆNING Bevidsthed omkring hvilke færdigheder på hvilket niveau Kobling mellem tekniske og motoriske færdigheder Planlæg det som en del af træningen Introducer det som forskellige udfordringer – kultur for selvtræning og motivation Prioriter det og arbejd med at få kvalitet i det – krav til træneren Opbyg en løbende systematik

TEKNISK TRÆNING Præcision i hvad I træner og hvad I vil have ud af det Kobling mellem tekniske og motoriske færdigheder Formidling til spillerne så de har bedst mulig fornemmelse af hvad og hvorfor de træner dette. Skabe en motivation eller behov hos spillerne for at udvikle netop disse færdigheder – anvend kampsituationen Vær tydelig og stil krav til udvikling og kvalitet. Markér tydeligt når der er udvikling og kvalitet – skab et miljø hvor det er i fokus så spillerne får positive oplevelser ud af dette

Opgaver: Individuelt/ Gruppearbejde Indplacér spillerne i de forskellige målgrupper og begrund hvorfor Giv konkrete bud på hvilke udviklingsområder hver enkelt skal fokusere på for at avancere til næste gruppe – såvel teknisk som motorisk Giv konkrete bud på hvilke fælles udviklingsområder spillerne har og hvordan træningen kan tilrettelægges efter dette

Opsamling Input på holdninger og ideer til de sidste 3 timer og hvad det kan anvendes til i klubben? Derefter gennemgå denne liste og prioritere de I mener kan gøre den største forskel for Jer – implementering

Implementeringspunkter Hvilke konkrete tiltag vil I sætte i gang for at udvikle klubbens træning og dermed spillerne?

Afslutning Hvilken systematik vil I arbejde efter for kontinuerligt at udvikle klubbens træning, trænere og spillere? Trænermøder? Spillermøder? Uddannelse? Intern, ekstern, andet. Skab en kultur hvor interessen for bordtennis er stor, og det er normalt at tale om bordtennis, træning, udvikling og færdigheder. Påvirkning Organisation og træningsmiljø?