+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog
+ Kommunikation på hjemmesider
+ Eksempel:
+ Hierakiske strukturer = Overblik Forside Borger Pas & kørekort Sundhed & sygdom Erhverv Byggeri Digital post Politik & Dialog Forskellige indgange til forskellige målgrupper !
+ Mest tekst til de mest interesserede Lidt interesseret Interesseret Meget interesseret
+ Navigation Kilde: ’Gå tæt på hjemmesider’
+ Eksempel
+ Sitemap (DR netbutik)
+ Sidetyper Forsider Undersider Emneforsider Sub-sider
+ Sidetyper #2 Interaktive sider (fx tilmelding) Salgssider FAQ Chatroom Presserum (pressemeddelelser m.m.) Blog Etc….Lånt fra andre medier….
+ Opbygning
+ De fleste typiske sider indeholder: Logo Banner (reklame, slideshow) Menu(er) Bokse Interaktive knapper Links Illustrationer (billeder, video, lyd…) Brødkrummesti Rubrikker/overskrifter Brødtekst Kontaktinformation (og ansvarsfraskrivelse)
+ Usability-testen Er siden nem at finde rundt på? Er de relevante informationer nemt tilgængelige for målgruppen? Opgave: Vælg en hjemmeside – gerne en du ikke kender i forvejen… (evt. arla.dk, gamestop.dk, 10kcd.dk….) Naviger & tal – din makker noterer Hvad lægger I mærke til?
+ Sprog på hjemmesider For at gøre en side overskuelig kan man: 1. Inddele teksten i korte afsnit med gode underoverskrifter 2. Give teksten en dækkende overskrift Bruge mange punktopstillinger Korte teksten ned
+ Eksempel
+ Teksten opdelt
+ Prøv selv…
+ Analyse af en hjemmeside I grupper af MAX 3 laver I en analyse af en hjemmeside. I vælger selv I analysen skal I komme ind på: Kommunikationsmodellen Information til relevant målgruppe Sproget på siden Sidens opbygning (formalia + struktur)