Lærervejledning lyd Hvad skal jeg bruge Lydgenerator ( Frederiksen) Kabler 2 højtalere Vibrationsgenerator (Frederiksen) Spillemaskine 1 stk. 100 mm søm.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lyd fra musikinstrumenter
Advertisements

EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
I dansk nybyggeri er der særlige fugtproblemer, som maleren skal tage med i sine overvejelser: Materialer der er født våde, fugtige eller tørre Hvordan.
ISOLERING AF KIRKEHVÆLV
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. GOD FORNØJELSE.
Gruppedannelse - den svære proces Oplæg til P2-gruppedannelse, foråret 2009 for EE, ITC og EGI.
Spieser på 16 øre Katalog version 1. Indhold Hvad fandt jeg ud af sidst (2011) Er der ændret på denne opfattelse Hvilke nye muligheder er der opstået.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Lærervejledning varme. Hvor taber en bygning varme? Ledning gennem bygningskonstruktioner. Afhængig af U værdi. Strålings-tab. Flader mod verdensrummet.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Anlægteknik Trinvis vejledning for anlæg af en belægning med fald 1.
Grubletegninger Lys.
Kran: Opstilling ”Når du kan …” Klar til prøve Niveau Tid
Løfte – og bæreteknik ved ukurante produkter og emner
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Integration af arbejdsmiljøfaglige elementer i transportuddannelserne
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Relationer på arbejdet.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Induktionsforsøg I 1820 opdagede den danske fysiker Hans C. Ørsted, at en kompasnål, som lå i nærheden af et strømførende kabel bevægede sig, når han tilsluttede.
Udvalgte måleinstrumenter
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Montagevejledning Saxi 900 Februar 2012.
Samlevejledning PL1701 Metal med ryg plast Samlevejledning
Forpligt professionshøjskolerne til digitalisering FSUS, 4
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Tunge gulvkonstruktioner på træbjælkelag - opbygning m. svalehaleplader Lars Skibdal Schmidt.
Anatomi Lever, nyrer.
Effekten af støj på børns lytteindsats og trivsel i skolen
Lægning af storformatfliser
Køreteknik.
Mosaikfliser på væg og gulv –rette flader
Jorden er flad Jorden er flad – det er os, der er runde!
VELKOMMEN TIL B-BOX! Arbejdsark.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder med en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150 år.
Skal kød hvile inden udskæring?
Tunge gulvkonstruktioner på træbjælkelag – den klassiske opbygning
Kød og kødkvalitet Gf2 slagter.
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
Avanceret flisearbejde niveau 3
Avanceret flisearbejde niveau 2
Knallertens udstyr.
Er græsset også grønt om natten.
Firmanavn Produkter og serviceydelser
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Future Vejle inspiration
Future Vejle-inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
Løbeskader/forebyggelse den 11. marts 2019
Bakterielt nedbrydelighed af forskellige slags plastik:
Tryg sjove og brugbare løsninger . Vi har brug for jeres hjælp til
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

Lærervejledning lyd Hvad skal jeg bruge Lydgenerator ( Frederiksen) Kabler 2 højtalere Vibrationsgenerator (Frederiksen) Spillemaskine 1 stk. 100 mm søm Nogle elastiske bolde Fint salt 1 Stk. 100 x 100mm firkantrør med påsvejset bund Kasser til at dæmpe lyd med Sokler til opstilling af udstyr Diverse plader til forsøg.

Billeder af diverse remedier

Lærervejledning lyd billede af lydgenerator

Lærervejledning lyd billede af vibrationsgenerator

Vibrationsgenerator Med vibrationsgeneratoren er det muligt at visualisere begrebet Hz. Generatoren viser svingninger fra 1 Hz og opefter. Kursisten kan altså se hvad f. eks 20 Hz vil sige ved at følge pladens bevægelser. Drys lidt fint salt på pladen og drej på frekvensreguleringen. Hvor materialet i skiven har egensvingninger vil der nu optræde mønstre og lyden forstærkes tydeligt. Illustrerer hvorfor stive og høje konstruktioner i visse frekvensområder pludselig mister evnen til at dæmpe lyd.

Lærervejledning lyd spillemaskine

Spillemaskine og flangetransmission Spillemaskinen kan fås i Tiger for et meget beskedent beløb. Hold spillemaskinen mellem fingrene, drej og bed kursisterne vurdere lydens højde. Hold maskinen mod f. eks en bordplade med hård belægning, drej på håndtaget. Vibrationerne fra spillemaskinen forplantes nu til bordpladen med tydelig forskel i styrke. Bordpladen som har et meget større areal end maskinen svinger nu med og forstærker lyden.

Lyd. Lydudbredelse gennem svingende flader.

Spillemaskine og flangetransmission Tag et f. eks 100mm søm. Vis kursisterne hvor lille et areal spidsen udgør. Hold sømmet mod spillemaskinens ramme og drej uden kontakt med bordet. Bed kursisterne vurdere lydens højde.

Lydkonstruktioner. Flangetransmission gennem søm eller skruespids.

Spillemaskine og flangetransmission Placer nu sømhovedet på spillemaskinens ramme. Hold spidsen af sømmet mod bordpladen og drej på håndtaget. Lyden er nu meget højere, og man har et let forståeligt eksempel på, hvor lidt der skal til for at ødelægge en lyddæmpende konstruktion, hvis der sløses under udførelsen

Lærervejledning lyd. Lyddæmpning

Lyddæmpning Monter de 2 højtalere på en sokkel beklædt med et porøst lyddæmpende materiale. Som vist på foregående dias. Vær meget omhyggelig med at skære ud til ledninger, så der slipper mindst muligt lyd ud ved skæreriller. Find en tilpas irriterende tone på generatoren.

Lyddæmpning. Mål med en lydmåler lydens styrke i en afstand af f. eks 300mm. Placer nu en kasse over første højtaler og registret lydstyrken. Placer nu kasse nr.2 over næste højtaler og mål lydtrykket. Konklusion: Det hjælper forsvindende lidt at dæmpe en enkelt lydkilde, hvis der er flere lydgivere på samme niveau i et lokale..

Lyddæmpning. Da lydtrykket aftager, med kvadratet på afstanden fra lydkilde til modtager skal man være opmærksom på, at placere lydmåleren i samme afstand fra lydkilden under hele forsøget. Vær endvidere opmærksom på at kasserne over højtalerne er i god kontakt med underlaget.

Første højtaler dæmpes

2 højtaler dæmpes

Lydstyrke og absorption.

Jo højere en lydbølge er i forhold til svingningsaksen jo mere energi indeholder lyden eller tonen. Højden fra svingningsaksen til bølgetop benævnes ” Amplituden” Jo større amplitude jo mere energi.

Lydstyrke og absorption. Styrken i forhold til bølgehøjde kan illustreres med en elastisk bold. Hold bolden 500mm over et hårdt gulv og lad den falde. Registrer højden på tilbagespringet. Lad nu bolden falde fra 1000mm og registrer forskellen.

Lydstyrke og absorption. Forsøg med elastisk bold.

Placer nu et blødt porøst underlag hvor bolden ramte ved forudgående forsøg. Registrer hvad der sker. Opspringet forsvinder eller mindskes meget. Den energi som bolden havde ”kinetisk energi” er nu optaget ”absorberet” af underlaget. Forsøget holder ikke videnskabeligt, men kan illustrere hvad absorption er.

Lydstyrke og absorption. Forsøg med elastisk bold.

Lydvandring gennem luft. Anvend f. eks et firkantrør med godstykkelse 5mm og højde 300 mm påsvejset et fodstykke. Bor et hul til ledning og monter et tilslutningsstykke i røret således at luftgennemgang forhindres gennem ledningsindføringen. Ledningsgennemføringen tætnes omhyggeligt. Monter dupper under fodstykket af blød akryl eller andet lyddødt materiale.

Lydvandring gennem luft. På oversiden af røret påfores en krave af blødt fleksibelt materiale således at der kan sikres tæt kontakt med et plademateriale. En højtaler placeres i røret og generatoren startes. Mål evt. lydtrykket i en afstand af 100mm. Placer f. eks en 13mm gibsplade på røret, og registrer lydtrykket i samme afstand.

Lydvandring gennem luft. Erstat nu den første plade med en tilsvarende hvor i der er boret et 10mm hul. Mål lydtrykket og konstater hvor stor betydning tæthed har i lyddæmpende konstruktioner. Endelig. Kun fantasien sætter grænser for hvad der kan udvikles af illustrative forsøg. God fornøjelse.