Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Fra transaktion til reduktion Jacob Jaskov, Instituttet for Fremtidsforskning.
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Lærermiddelkultur(er)?
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Ledelsessystemer i et fremtidsperspektiv ”PBI” Pervasive ? Business ? Intelligence ? Ledelse; fremtid… !
Det blå Danmark i Global Konkurrence, 9. april 2008
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Air Force Training Centre Vi vil Blended Learning 1 PF.
Stress i det grænseløse arbejde - Har indflydelse ændret karakter?
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
DISPOSITION Fremlæggelse af artikel 1 Fremlæggelse af artikel 2
SKANDERBORGKONFERENCE STATION NEXT Start: 2000 Lasse Remmer It-didaktisk konsulent CFU Susanne Wad Filmpædagogisk leder.
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
© The Copenhagen Institute for Futures Studies Metaforer og metaforers magt Instituttet for Fremtidsforskning 10. april 2002 Jacob Jaskov Anne Skare Nielsen.
IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Thomas Hildebrandt Faglig koordinator for processer og IT Interessegruppen, Infinit Lektor og leder af forskningsgruppen for.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Digitalisering Et projekt på Frederiksberg Seminarium.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Erik Christiansen, Klinik for Selvmordstruede, Årsmøde 2008 Selvmordsforsøg blandt børn og unge Af cand.scient.oecon. Erik Christiansen Klinik for selvmordstruede.
DEVICE & MEDIEBRUG 2014 Copenhagen | HVAD HANDLER DET EGENTLIG OM?
Gymnasierne i Vejen, Kalundborg og Hjørring. Projektets titel Synliggørelse og anvendelsesorienteret medialisering i sprogundervisningen med fokus på.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Borgernes krav, ønsker, og forventninger til en offentlig institution anno 2010 Johan Peter Paludan.
Moodle Introduktion til Moodle og installationen på CBS.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
IT understøttelse af tidlig opsporing Jacob Fisker, Konsulent i Digitalisering, Magistratsafdelingen for Sundhed & Omsorg, Aarhus Kommune.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Staten i en brydningstid Personalechefkonference november 2010 Bo Smith.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Viden, der vækster Lars B. Goldschmidt 10.okt. 13 Fra viden til vækst.
Fra bibliotek til Youtube-dannelse
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium Inspiration bla. fra systime.dk
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Museernes adgang til elektroniske tidsskrifter og databaser
digitaliseringsstrategi
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Fastholde de studerendes læringskadence og nsygerrighed for ny læring
Borgere i offentlige rum - Data om ophold og færden
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Innovativt design og nye forretningsmodeller
Vækstforum Hovedstaden 9. september 2010 Marlene Haugaard
Next Step for at fremme telemedicin
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Skal vi ha’ lov til nye rammer?
Nye bud på koblinger mellem bæredygtighed og pædagogik
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
10 grunde til hvorfor en digital strategi er altafgørende
Informationsundervisning i en global virksomhed
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Styrkelse af IT-uddannelserne via samarbejde
12. Oktober 2016 FM i praksis Dansk Rengøringsteknisk Forening.
Rune Heiberg Hansen, områdechef
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton Instituttet for Fremtidsforskning

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning En fremtidsforskers bud

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fra kvalifikationer til kompetencer… 1950’erne adskillelse mellem uddannelse og arbejde. 1970’erne nyt ideal for menneskelig udvikling - stigende fokus på læring og livslanguddannelse 1990’erne kompetenceudvikling

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Kilde: Et dianogstisk kort over kompetenceudvikling, 2003, LLD

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Midt i en forandring

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens arbejdsliv - udvalgte tendenser Vidensamfundet Acceleration Digitalisering Demokratisering af information Netværksøkonomi Befolkningsudvikling: Aldring og Gen Y

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Arbejdets udvikling Udvikling Drift, ren rutine Krise, kaos tid Optimeret rutineproduktion Hurtig koordinering IT nedbrud, fejl Målrettet forandring: Projektarbejde, sam- arbejde, møde, kunder & partnere, inspiration Automatisering+outsourcing+acceleration

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Internet overalt Intelligente systemer

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Uddannelse: Fra ”just in case” til ”just in time” Videnssamfundet+acceleration+digitalisering

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Delkonklusion 1 Som HR chef skal du: Geare din organisation til fremtidens arbejdsliv Bruge tilgængelige data Mere on-the-job- training gennem e- learning Situationsbestemt og praksisnær læring

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Baby boomers vs. Gen Y

Demografi Source: DS 2009

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Hvordan er de anderledes? Digital opvækst + Parallelle processer og multi- tasking + Informationshastighed + Dele og samarbejde Sociale individualister + “Peer orientation” i uddannelsessystemet + Deltager og vil inddrages Kilder: IFF, Taspscott interviews, Pew Social Trends Staff Millennials: Confident. Connected. Open to Change.

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Online media

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Kompetenceudvikling 2.0

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Delkonklusion 2 Generation Y driver forandringer i måden hvorpå vi arbejder, samarbejder, deler viden, lærer og udvikler os Som HR chef skal du: Gå forrest og facilitér nye måder at arbejde og lære på

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Stress faktor Tager ”rummet” væk Ansvar forskydes til den enkelt Ikke tid til fordybelse Virker fremmedgørende Demokratisering af adgangen til information og læring – Multiple kanaler; computer, smartphone Fleksibilitet Individuel tilpasning On-the-job-training

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Online undervisning virker bedre end fysisk “On average, students in online learning conditions performed better than those receiving face-to-face instruction” Kilde: Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies, U.S. Department of Education,

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Stadig brug for Face2Face og interaktion med andre

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Delkonklusion 3 Som HR chef skal du: Skabe kultur for e-learning & rammerne for den enkelte Identificere behov og udfordringer Det fysiske møde og interaktion stadig vigtigt for læring og udvikling

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Mit budskab til jer! Kompetenceudvikling: En integreret del af vores arbejdsdag Gennem e-learning og forskellige digitale platforme – du som HR chef skal: Skabe rammerne for kompetenceudvikling on demand Udvikle og lede parallelle processer Forstå effekten af og synliggøre resultatet af e-learning

Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Vil du vide mere om fremtiden Julie K. Carton