KOMHEN 2.0 - Status for bølgeplanens resultater EDS netværksmøde november 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
NOTUS REGIONAL NOTUS Regional hjælper regionerne med at løse opgaverne med honorering af behandlere og apoteker for de ydelser, der er leveret til borgerne.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Bølgeplan 3 Udlån og udleje af lokaler og ejendomme
Obligatorisk digital selvbetjening
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Insert > Header & Footer Title here. Use blue to enhance special words Arbejdet med selvbetjeningsløsninger i en kommunal kontekst – erfaringer fra Umbrella-
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Charlotte Bay Greisen IT-Digitaliseringsleder
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Ø90 Nyheder Dataoverførsel. Dataoverførsel 2010 Hvad får vi ud af de nye faciliteter? 1. Muligheder i kasseregistrering 2. Samtykke 3. Hvordan.
Tinglysningsafgifter Nyheder i den digitale tingbog.
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Velkommen.
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Convergens / Mads Anker Højlund
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Selvbetjeningsløsninger på
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
1 Centralbibliotekernes rolle Kontaktpersoner på centralbibliotekerne Aktiviteter i CB området Nedsættelse af en eller flere erfa-/ brugergrupper Forslag.
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o Digital Signatur o ”Min side” o Opsamling ?
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o NemID o ”Min side” og ”Post” o Opsamling ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Deltagerne i projektet ”Biogas og Miljø” Styregruppen bestod af repræsentanter fra: - Lemvig Kommune (formand) - Skive Kommune - NIRAS, ConTerra, PlanEnergi.
Program for digital kommunikation
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Det ”offentliges” vision for brug af geodata. Tommy Mostrup.
Obligatorisk digital selvbetjening
SU til bachelor Du er indskrevet på din bacheloruddannelse indtil du har fået din sidste karakter. Sidste karakter kommer i august, derfor er du indskrevet.
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Strategisk investering og finansiering Målsætning for investeringer Kapitel 7.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Obligatorisk digital selvbetjening
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Den ældres møde med det digitale samfund. FN’s handicapkonvention Den ældres møde med det digitale samfund - IBOS november 2014 Formålet med denne konvention.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Introduktion til selvbetjening for Flextur og Flexhandicapkørsel.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 21. OKTOBER 2015 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Strategisk investering og finansiering Målsætning for investeringer Kapitel 7.
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Introduktion til selvbetjening for
DIMITTEND 2017 Præsenter dig selv: Navn, junior-marketingkonsulent i Akademikernes A-kasse, hvad læser du, evt. relationer til studieretningen i øvrigt.
Gennemgang af Boligsikringsløsning i Winformatik Den 1. december 2015
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Agenda Temadag om anvendelse af klassifikationer i det offentlige
Min Digitale Byggesag. Byggelovsdage 2011.
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Jobfunktionsroller – Vejle Kommune
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Vejen til plejebolig - en sammenhængende digital brugerrejse
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

KOMHEN Status for bølgeplanens resultater EDS netværksmøde november 2015

Hvad har resultaterne været 2. Resultater fra KOMHEN i foråret 2015

Beregningsmetode for sektortal Datavask Indlæst al data fra seneste 12 måneder Fjern statistiske ‘outliers’ fx ufuldstændige datasæt eller 100% digital selvbetjening Fjern datasæt med mindre end 5 observationer per KLE nummer per uge Ekstrapoleringsmetode Ekstrapoler til antal henvendelser for samtlige kanaler pr. år for hver KLE- opgave Korrigér data med sæsonudsving per måned og befolkningstal for at beregne selvbetjeningsgrad baseret på senest års data. Når data er indsamlet fra kommunerne og data om brug af selvbetjeningsløsningerne transformeres og ekstrapoleres data til landsgennemsnit i følgende processer:

Sektortal for digital selvbetjening forår 2015 År Selvbetjeningsgrad i %

Sektortal for digital selvbetjening forår 2015 Selvbetjeningsgrad i % År

Selvbetjeningsgrad pr. bølge 82,5 % Selvbetjeningsgrad i %

Hvad er status på de enkelte opgaver BØLGE 1 – OBL. FRA 1. DEC FLYTNING88,2 SKOLEOPSKRIVNING95,6 EU-SUNDHEDSKORT92,4 SUNDHEDSKORT39,7 OPSKRIVNING TIL DAGTILBUD79,1 OPSKRIVNING TIL SFO72,4 BØLGE 2 – OBL. FRA 1. DEC NAVNE- OG ADRESSEBESKYTTELSE94,1 SKADEDYRSBEKÆMPELSE (ROTTER)73,1 UDREJSEINGEN DATA VIELSEINGEN DATA ØKONOMISK FRIPLADS52,1 VALG AF LÆGE64,7 LOKALE BOOKING93,0(*) HJÆLPEMIDLER15,3 LÅN TIL BETALING AF EJENDOMSSKAT19,9 PASIKKE RELEVANT KØREKORTIKKE RELEVANT BØLGE 3 – OBL. FRA 1. DEC AFFALD FRA BORGERE85,2 SERVICEYDELSER PÅ TRAFIKOMRÅDET 62,0 OPGRAVNING OG LEDNINGSARBEJDE64,1 LOGIVÆRTSERKLÆRINGERINGEN DATA BETALINGSPARKERING51,5 BYGGETILLADELSER42,4 BEBOERINDSKUDSLÅN14,5 BYGGEARBEJDE24,3 AFFALD FRA VIRKSOMHEDER27,8 BOPÆLS- OG ADRESSE FORESPØRGELSER37,5

Selvbetjeningsgrad i forhold volumen Selvbetjeningsgrad

Udfordringernes karakter på de enkelte områder

Generelle udfordringer Stor forskel i selvbetjeningsgrad på ‘oprettelse af sage’ og ‘ændringer af status i sager’ Ændringsanmodninger er ofte er mere kompleks for borgeren ligesom indgivelse af ændringer ikke altid er systemunderstøttet. Begrænset kendskab til løsninger på de sociale område – særligt beboerindskud, hjælpemidler og attester Komplekse sager og svage borgere – fx beboerindskud Forkerte incitamentsstrukturer – fx ved bestilling af sundhedskort Ineffektive blanketløsninger som giver mindre incitament til opfordre borgerne til at bruge dem

Hvad kan kommunerne gøre?

Værdi for borgerne og forretningen Data Information Viden

Hvad skal kommunerne gøre? Kommunerne skal blive mere datadrevne og måle mere på egen forretning! Tid Værdi Plan Do Study Adjust Ideas Do Adjust Study Ideas Do Adjust Study

Hvad skal kommunerne konkret gøre -Skabe overblik -Udpege strategiske områder -Forstå egen forretning gennem ‘Deep Dive’ data analyse -Hvor er der mange digitale henvendelser -Hvor er der mange informationshenvendelser -Hvor modtager kommunen mange ansøgninger på papir -Hvor kan end-to-end processer optimeres

TAK Magnus Alkil Telefon