 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Intet” af Janne Teller
Advertisements

Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori & metode
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Humaniora.
Videnskabsteori - for begyndere
Hermeneutik og strukturalisme
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Samfundsvidenskab og AT
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Konference om Almen Studieforberedelse
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteori & metode
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Videnskabsteori & metode
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Samfundsvidenskabelig metode og videnskabsteori i AT Bent Fischer-Nielsen
Hvad er reklamepsykologi?
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Videnskabsteori og metode
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Videnskabsteori & metode
Hermeneutik Gruppe 9. Opgavespørgsmål nr.1: Hvordan definerer hermeneutikken det meningsfulde og fortolkning (se især Pahuus: pp )? Hvordan definerer.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Om de mest basale forskelle på de tre fakulteter ATintro, 1g, VG
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Livets Ord April 2017.
Identitet: Skadet Fredens-Nazareth
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Den naturvidenskabelige metode
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Brikker til litteraturhistorien
Engelskfagets metoder
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Livets Ord August 2018 “Med evig kærlighed har jeg elsket dig, derfor bevarer jeg min troskab mod dig” (Jer 31, 3)
KNÆK KODEN.
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Samfundsvidenskaberne
Mening og lykke Overfladisk lykke.
Præsentationens transcript:

 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan med illustrerende billeder (ikke så meget tekst) – ca. 15 minutter I skal meget aktivt tage noter til det sagte undervejs! 2. Anskueliggørende øvelse (kan man se eller måle på et digts betydning?) 3. Elektronisk får I et dokument med de vigtigste pointer (”ATintro 1g feb. 2016_handout til eleverne om de basale forskelle på de tre fakulteter”), som I kan se på de næste 2,5 år. Om de mest basale forskelle på de tre fakulteter ATintro, 1g, VG, feb. 2016

3 x 3

Naturvidenskaberne. HVAD undersøger de?

HVORFOR – formål?

.

.

 Det lovmæssige/universelle/generelle Naturvidenskaben er med et præcist begreb nomotetisk (nomos = lov, tithenai = opstille, fastsætte) Naturvidenskaberne er altså om:

 at give kausale forklaringer (kausal betyder ’som vedrører årsag-virkningsforhold’) Naturvidenskaberne stræber efter:

. Hvordan – metode?

.

.

.

Induktion

Humaniora – HVAD undersøges?

 Idiomatisk = om det særlige  (jf. ’idiot’: græsk: idi ṓ tis betyder ’egen’, ’speciel’) Humaniora er:

HVORFOR?

HVORDAN - metode?

.

 Menneskets indre liv – dets følelsesliv, tankeliv og intentioner – er ikke synligt eller målbart, og (sproglige) udtryk for dette indre liv er ikke entydige, og deres indhold kan vi ikke se eller måle på.  DERFOR kræver studier af mennesket og tekster fortolkning og indlevelse! Humanioras grundbetingelse:

Fortolkning – to hovedtræk :  løbende korrektion af for-forståelser (din verden møder tekstens verden – gradvis sammensmeltning)  Del-helhed-vekslen: Man forstår en teksts dele ud fra helheden og omvendt (den hermeneutiske spiral) Hermeneutik

Samfundsvidenskab

 Genstande: politik, økonomi, det sociale, samfundsforhold, samfundsudviklingen lokalt, regionalt, nationalt, internationalt og globalt.  Formål: Samfundsvidenskaberne er en blanding af humaniora og naturvidenskab i den forstand, at de er optaget af både at forstå og fortolke det unikke (fx en politiske tale eller finanskrisen) og i at forklare det generelle (fx hvorfor mennesker generelt opfører sig på en bestemt måde, fx forbruger penge på en bestemt måde).  Metode: Samfundsvidenskaberne anvender både tekstfortolkning (kvalitativ metode), statistiske undersøgelser (kvantitativ metode) og sammenlignende undersøgelser, fx sammenligning af landes politiske systemer eller kulturer (komparativ metode).

Naturvidenskab Humaniora Hvad: naturens generelle virke menneskers unikke betydnings- (nomotetisk videnskab)bærende frembringelser (idiomatisk videnskab) Hvorfor: forklare naturlove forstå betydninger/ (kausale forklaringer) intentioner (intentionelle forklaringer) Hvordan: måle, observere, fortolkning, induktionindlevelse Opsamling:

Øvelse

 Øvelse om hovedforskellene på humaniora og naturvidenskab  1. Læs digtet ”Til mine forældre”.  2. Lav en lille fortolkning af digtets overordnede budskab.  3. Prøv nu at beskrive, hvad du gjorde, fra da du så digtet første gang til nu – hvordan nåede du frem til din endelige fortolkning. Hvad skete der i mødet mellem dig og teksten og i fortolkningsprocessen?  4. Forklar nu den helt basale grund til, at humanioras metode ikke kan være ligesom naturvidenskabens – hvorfor er man nødt til at anvende indlevelse og fortolkning for at forstå en tekst?  Til mine forældre (skrevet i 3g, udgivet i 1932). Af Gustaf Munch-Petersen ( )  jeg blev ikke det, i ventede - jeg blev alt det, i havde frygtet - i lod mig vokse op næret ved jeres afsavn. i opdrog mig med skjulte taarer - opdrog mig til at leve jeres liv - fortsætte det - skal jeg sige: saadan levede i; i gjorde ret - altsaa er det godt at leve saadan. skal jeg? eller skal jeg dræbe haabet i jer? fortælle jer, at jeg ikke blev som i - at min verden er en anden end jeres, min glæde, min smerte en anden end jeres - vil i tro paa min tak til jer? paa min tak til livet? eller vil i sige: han fik alt, han tog alt af os, og giver os intet tilbage, andet end sorg og skuffelse. jeg ved, i har ret, naar i siger det. jeg tror, jeg har ret, naar jeg gaar til mit eget land. men jeg gaar tøvende - jeg gaar langsomt og tungt - men jeg tror, jeg skal gaa.