Implementering af rehabilitering i Frit valg Mekanisme og bæredygtighed Henrik Stæhr, Adm. dir. Cura Pleje A/S KL ældrenetværk nov 15.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Advertisements

1 Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt på vegne af en borger?                 Som betroet medarbejder.
Prioritering.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Praktisk segmentering
Produktion og Logistik
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Selvejende institutioner i Danmark
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Sikring af arbejdskraft
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Talent og talentudvikling
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Vil du tilbagekalde en fuldmagt på vegne af en borger?
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Projekt om forebyggelse af indlæggelser og genindlæggelser i planlægningsområde Nord Resultater, erfaringer og læringspointer Karen Gliese Nielsen Patientforløbsenheden,
Rehabilitering Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har.
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
Nyt Sygehusbyggeri – få overblikket Erfaringer og ønsker fra det private erhvervsliv 16. juni 2011.
HelsingørModellen var nøglen
Udlicitering af grøn drift
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
KL´s visioner for kroniske patienter
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
SALG I CENTRUM - Et pilotprojekt i samarbejde mellem Silkeborg Iværksættercenter og Væksthus Midtjylland Målgruppe: IV / SMV 0-5 år, max.10 medarbejdere.
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker I. Virksomhedsbeskrivelse I. Navn, Adresse, mail, telefonnr, kontaktperson II. Profil, Målgruppe,
23. Økonomiske beslutninger
Organisering Som vi plejer…… eller????.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, en borger har fået? Som betroet medarbejder eller lignende kan du opnå mulighed for at se detaljer om en fuldmagt,
Ledelsesgrundlag Et projekt om udvikling i tillid & dialog.
19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
GPS til demente borgere
TOTALØKONOMISKE PERSPEKTIVER I UDBUD Odense Kommunes udbud på inkontinensområdet.
Dato: Dok.nr. Titel: Aktiv hver dag Hverdagsrehabilitering i Hedensted kommune.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
FRITVALG AF PLEJE OG PERSONLIG BISTAND EGNETHEDSKRITERIER.
Implementering af udrednings- og rehabiliteringsforløb Lars Gregersen 13. november 2015.
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
Steff. Steffensen Liselund Fontænen A/S, ventureselskab, Vækstfabrikken Stege, 1 medarb Liselund Slot, hotel 6 medarb Pronto Callcenter, servicebureau.
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører. Udviklingen i perioden uge 1-42, 2012.
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører. Udviklingen i perioden uge 1-20, 2012.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Modul 3.3 – At arbejde med læring
SUF - gevinstrealisering
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Visiteret tid til Hjemmeplejen samt private leverandører
Killer Brand Killer Content Killer Leads!
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
A/S Jydsk Aluminium Industri
Mission, vision og forretningsidé
23. Økonomiske beslutninger
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Implementering af rehabilitering i Frit valg Mekanisme og bæredygtighed Henrik Stæhr, Adm. dir. Cura Pleje A/S KL ældrenetværk nov 15

Lidt om os… Personlig Pleje og Praktisk Bistand frit valgs kontrakter –Hillerød (siden Udbudskontrakt 2014). Indeholder rehabilitering –Allerød (siden Udbudskontrakt 2014). Indeholder rehabilitering –Furesø (siden Udbudskontrakt 2014). Indeholder rehabilitering –Fredensborg (Udbudskontrakt 2015). Indeholder rehabilitering –Rudersdal (siden 2003) –Hørsholm (siden 2006) –Helsingør (opstart nov. 2015) Bosted for Senhjerneskadede i Hillerød (Cura Handicap) Hovedkontor i Allerød. Ca. 100 ansatte Stabil vækst siden vi blev stiftet i 2002 –Jakob Damsgård –Henrik Stæhr

Fordom og myte eller fejlfortolket mekanisme… ”De private vil ikke rehabilitering, for så saver de deres egen gren over” Det passer ikke - vores grundlag er En høj faglig stolthed Vi matcher Kommunerne på faglighed En glad kunde kommer igen Strategisk tænkning – vil være en del af fremtiden Vores grundlag søger at tiltrække og fastholde både kunder og medarbejdere. Det her passer jo heller ikke..: ”De privatpraktiserende læger gør dig aldrig helt rask – så kommer du jo igen!”

Med på bølgen… Vi er klar, men bliver ikke helt lukket ind i samarbejdet: –Alle relevante medarbejdere har været på kursus udpeget af de enkelte kommuner. –Vi holdes ude af afklaringsforløb inden borger kan vælge frit. Konsekvensen for os: –Opgaverne i forventet omfang udebliver –Mindsket kundetilgang og potentiale –Mindre attraktive for borgere med ønske om rehabilitering –Svært at holde fagligheden varm Vores kørte rehabiliteringsforløb er gode med flere fælles succeser. Sejrsfølelse mellem borger og hjælper ”vi gjorde det ” Modstand fra uvidende borgere og pårørende med trussel om leverandørskift. ”Min mor har fortjent at få hjælp”

Hvad kan vi og hvad kan vi ikke… Hvad kan vi: Vi kan det samme som kommunerne Vi kan ansætte samme kvalificerede medarbejdere Lede, udfører og kontrollere Skabe positiv konkurrence Måske kan vi også: Tiltrække dygtige medarbejdere, der ønsker en ikke kommunal arbejdsplads? Nytænke..? Hvad kan vi ikke: Stå klar på sidelinien – altså opretholde beredskabskapacitet uden matchende volumen i opgaver og tilgang eller anden økonomisk understøtning. Være en del af ”det”, hvis vi holdes uden for. Opretholde frit valg på hjemmepleje hvis vi udelukkes af rehabiliteringsforløb. Gøre det til halv pris.

Incitamentsmodel push or pull? Push muligheder (skubbe rehabilitering igennem værdikæden): –Bonus ordninger –Visiteringspakker med en procentvis ekstra betaling efter forventet realistisk målopfyldelse Pull muligheder (via efterspørgsel trækkes rehabilitering igennem værdikæden): –Oplysningskampagner ”de gode historier” Målgruppe medarbejdere for vækning eller fastholdelse af den faglige stolthed Målgruppe ældreborgere og pårørende for bevisthed om de mulige personlige gevinster og forøget livskvalitet ved rehabilitering –Derved opnås fælles efterspørgsel fra både udfører og modtager

Bæredygtighed Optimal sammensætning af opgaveportefølge Sikre privatleverandører volumen –Eksempelvis en forud fastsat cpr fordeling ved tilgang før borger skal tage stilling til det frie valg. Med helt fra forløbsstart. –Fast grundbetaling for opretholdelse af kapacitet. Grundbetaling modregnes betaling for udførelse. Sikring af kapacitet Sikring af kommunalt ønske om involvering af privatleverandør i dagligdagen Ligeværdigt samarbejde: –Stil præcist sammen krav til den private leverandør som til kommunen. –Tilbyd privatleverandøren samme muligheder som den kommunale leverandør. –Samarbejde om udvikling og optimering – helt fra starten! –Se forskelligheden som en styrke for samarbejde og proces