SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Opgaveskrivning Informationssøgning
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Notatteknik.
Almen studieforberedelse
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Sprog/billeder på Internettet
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Karl Henrik Flyums model
5-punktstekst Om at skabe sammenhæng i sin tekst En del af FGs Skrivemetro.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
At tale om sexualitet.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Billeder.
Årsplan – en kort en lang
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1. lektion: Danmark i verden
Synopsis.
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Ansøgning for dummies.
SRO SKRIV!.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Sso SKRIV!.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Ansøgning for dummies.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Karl Henrik Flyums model
Hvorfor dansk på GF1?.
Ansøgning for dummies.
Flerfagligt Forløb 4/SRO
Ansøgning for dummies.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus

Opgaven? Det overordnede emne, I skal skrive om, er unge og sundhed Målet er, at I kommer til at skrive en sammenhængende tekst Teksten skal have et klart fokus. I denne opgave er det et spørgsmål, der skal besvares I skal selv finde på et godt og interessant spørgsmål om emnet Teksten skal have en tydelig rød tråd og en klar struktur med en indledning, en afslutning og noget interessant inde i midten.

Fase 1: Idéudvikling Vi skal have en viden om emnet for at kunne skrive om det Denne viden kan vi finde to steder –En del af den har vi allerede inde i vores hoveder. Det er blot et spørgsmål om at finde ind til den. Det kan man fx gøre ved at stille spørgsmål til emnet. –En anden del kan vi finde udenfor os selv: tekster, film, billeder osv., som vi kan finde på biblioteket, i avisen, på internettet… Vi skal nu søge viden begge steder. Vi starter med at aktivere den viden, vi allerede har om emnet. Derefter søger vi ny viden ved at læse en artikel om emnet.

Fase 1: Trin 1 - Hurtigskrivning Skriv i hele sætninger (men gerne talesprog) Ikke stoppe op Ikke rette Ingen hæmninger Du skal skrive non-stop i 5 minutter om emnet ”Unge og sundhed”

Opgave: Hurtigskrivning Læs det, du har skrevet, og find 3 nøgleord, som rummer det, du har skrevet Del dine nøgleord med sidemanden I har 5 minutter i alt

Opgave: Hv-spørgsmål Klassen deles i to lige store grupper Gruppe 1 danner en cirkel med front udad Gruppe 2 danner en cirkel omkring den første cirkel, så I står ansigt til ansigt med en person fra gruppe 1 Når I får et spørgsmål, får I ca. 1-2 minutter til at diskuterer jer frem til et svar. Når tiden er udløbet, bevæger den yderste cirkel sig et trin mod venstre Alle har nu en ny samtalepartner og er klar til næste spørgsmål

Spørgsmål 1: Hvad forstår du ved sundhed?

Spørgsmål 2: Er sundhed det samme for alle? Hvorfor/hvorfor ikke?

Spørgsmål 3: Hvordan kan man måle sundhed?

Spørgsmål 4: Findes der forskellige former for sundhed? Hvilke?

Spørgsmål 5: Hvordan vurderer du unges sundhedstilstand i dag?

Spørgsmål 6: Hvilke faktorer påvirker unges sundhed?

Spørgsmål 7: Hvad kan unge gøre for at blive mere sunde?

Spørgsmål 8: Hvad kan samfundet gøre for at unge bliver mere sunde?

I slipper ikke helt endnu… Brug 10 minutter på at skrive om unge og sundhed ud fra de samtaler, I netop har haft

Opgave: Ny viden Læs artiklen Danske unges helbred halter Lav et resumé på 8-10 linjer Hvis der er tid: Sammenlign dit resumé med sidemandens

Lektie til næste gang Brug 20 minutter på nettet til at finde flere informationer om unge og sundhed Husk at tage notater og medbring dem til næste lektion