”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Arbejdspladsudvikling
Af overfysioterapeut Dorrit Pind, Skejby Sygehus
Mentaltræning Målsætning
Produktion og Logistik
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Vi gennemførte en række interview ifm
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Kvantitative metoder
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Først lidt om Aalborg Portland
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Udvikling og styring af en virksomhed
Afsætning grundforløb
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvad er forandring?.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Den Kreative arbejdsform
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Etablering af virksomhed
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Sportsmanagement November 2008
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Idegrundlag og målsætninger
Lederens vandring 1.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Firmamøde Firmanavn.
Præsentation af forretningsplan
Vidensbaseret praksis i botilbud
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Hvordan får jeg indflydelse?
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Forretningsprojektplan
Præsentation af forretningsplan
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Firmamødets titel Oplægsholder.
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Hvad er vores kommunikationsmål
Præsentationens transcript:

”Performance management”

Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring og medarbejderkompetencer

Mål er en tilstand, som vi ønsker at realisere i fremtiden Hvad er et ”Mål”?

Overvejelser ved målstyring Ønsker vi en kultur der er resultatorienteret? Skal mål være så konkrete og målbare for at de giver mening? Giver det at arbejde efter mål en skævvridning i forhold til den mere bløde kultur? Giver det for kraftigt fokus på de områder vi måler på? Mindsker målstyring kreativiteten? Vil målstyring virke for kontrollerende?

Overvejelser ved målstyring Skal vi arbejde med resultatmål, indsatsmål eller begge dele Skal vi arbejde med fælles mål, individuelle mål eller begge dele? Risikerer vi at fjerne helhedsbilledet og dermed samarbejdet i organisationen? Bliver vi ufleksible og måske endda handlings- lammet?

Overvejelser ved målstyring Er vi i stand til at opstille mål der er målbare? Har vi indblik i, hvilke ressourcer det kræver at indfri de opstillede mål? Vil de mål vi opstiller give os det rette fokus? Hvor mange mål kan vi overskue og forfølge? Vil tydelige mål øge risikoen for følelse af fiasko, hvis ikke de nås?

Overvejelser ved målstyring Vil alt nu gå op i mål/middel diskussioner? Kan vi forenkle og prioritere målene, så vi ikke ende med et virvar af mål Kan vi nå at følge op på målene?

Min oplevelse Gode mål giver fokus og retning Mål hjælper os til at prioritere Et målbart mål giver mulighed for succesfølelse At forfølge et mål giver læring Accepterede mål, hvor der er ejerskab fra de involverede, giver den adfærd der kræves Ambitiøse mål presser os til at tænke nyt og anderledes

Men mål må ikke være det eneste vi vurderer på

Overordnede mål Økonomi Kunder og markedet Forretningsprocesser Medarbejdere

Hvilke økonomi kræver vores forretning?

Hvilke kunder vil vi gerne have på vores apotek?

Hvordan får vi den den bedste ”maskine” ?

Hvordan får vi det bedste team?

Et team er en gruppe af personer, der har fælles mål, og som er afhængige af hinandens ressourcer og kompetencer for at målet kan nås Hvad er et team?

Resultatkrav/succeskriterier Hvordan måler du om dine medarbejdere leverer det de skal? Hvordan ved medarbejderen om de er en succes

Resultater skabes ikke af tilfældigheder F ærdigheder x I ndsatser = R esultater

Resultatmål Salg pr. kunde/ totalt/ produkt/ målgruppe Dækningsgrad/dækningsbidrag Antal kunder pr. time/dag/uge/måned Markedsandel segment/ produkt Tid der må anvendes på en opgave

Indsatsmål Antal ekspeditioner Antal ekspeditioner hvor der er forsøgt mersalg Antal ekspeditioner med TPI Tid på at uddannelse/lagerlægning/ Tid på administrativt arbejde

Færdighedsmål Produktkendskab Markedsinformation Konkurrentviden Salgstekniske færdigheder f.eks. spørgeteknik Administrative færdigheder f.eks. brug af PC

Forretningsmål - kritiske succesfaktorer Strategier Handleplaner Opgaver og resultatkrav Mission/vision/værdier Kritiske kompetencer Fra strategiske mål til en job- og kompetenceprofil?