I NTERNATIONALE STUDERENDE PÅ TRYGT FAREVAND Synlig og usynlig pædagogik som forståelsesramme
E GENE ERFARINGER Hvad lærte jeg? o Forventninger og for-forståelser o Ens tidligere kontekst og har en indflydelse o Den måde man bliver set på, stemmer ikke altid overens med hvordan man ser sig selv.
S YMBOLSK VOLD (J ARVINEN.2007:357)
TO PRAKSISSER, TO KULTURER SYNLIG PÆDAGOGIK : Eksplicit rammestyring Underviser Passiv Udenadslære USYNLIG PÆDAGOGIK: Implicit rammestyring Studerende Aktiv Anvendelse (Gitz-Johansen:2006:136)
Æ NDRET SYN PÅ DE INTERNATIONALE STUDERENDE FLEKSIBILITET (Wong:2004:165)
LØSNINGSFORSLAG: Buddy-ordning Afgørelse omkring hvilken type proces man ønsker sig. Mere synlige, eksplicitte krav. (Nygaard:2011:66)
R EFERENCER Gitz-Johansen, Thomas (2006): Den pædagogiske sortering (kap 7) I: Thomas Gitz- Johansen Den multikulturelle skole – integration og sortering. Frederiksberg: Roskilde Univeritetsforlag, Järvinen, Margaretha (2007): Pierre Bourdieu. I Andersen og kasperesen (2007) I: Klassisk og moderne samfundsteori. 4. udgave. Hans Reitzels Forlag, Wong, Joseph Kee-Kuouk (2004): Are the learning styles of Asian International students Culturally or Contextually based? In Intrenational Education Journal, vol 4, no 4. Educational Research Conference 2003 – special issue, Dansk Center for Ingeriøruddannelse (2011, 31 maj). ”Skolen skal tilpasse sig jer (de danske studerende), og I skal tilpasse jer skolen” (dansk studerende). forskningsprojekter/Rapport%20evaluering%20af%20internationaliseringsprojektet% 20-%20final.pdf Lokaliseret d http:// forskningsprojekter/Rapport%20evaluering%20af%20internationaliseringsprojektet% 20-%20final.pdf Aalborg Universitet: Lokaliseret d
S PØRGSMÅL & D ISKUSSION