Highlighte nederste linjer i overskriften: 1. Markere (linjer/ord) 2. Vælg den første farve i farveskemaet fra PowerPoints topmenu Temadag Horsens 5. september Underdirektør Niels Munk Hansen DSB Kommerciel, Stationer & Tryghed Chef for Bygherre & Strategi, Niels A. Dam, DSB Ejendomme, Bygherre & Strategi
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Mødetitel2 Status ƒ Standarder:For mange versioner af ”standardapteringer” Mange afvigelser ƒ Design:Løbende ændringer skaber uensartethed Fokus på æstetik og lokale løsninger ƒ Tilstand:For mange forkomne stationer Ingen klar sammenhæng mlm. investeringer og antal kunder ƒ Drift:Forskellige koncepter for vedligehold og rengøring Stationsplan - fremtidens stationer 5. september 2013
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 5. september Stationsplan (DSB) ƒ Standarder:Typestationer efter antal rejsende Sikre ensartethed samt effektiv drift og vedligehold (hensyn til bl.a. fredning) ƒ Design:Visuel og funktionel basisidentitet Robusthed (materialer og udtryk over tid) Udstyr er valgt og udviklet i samarbejde med ansvarlige for vedligehold og drift samt indkøb ƒ Drift:Ens koncepter for rengøring og vedligehold Stationsplan - fremtidens stationer
Eksempler er eksklusive reklame-/medietavler, trafikinfotavler og toiletter) Skrald Bænke Læskure Automater Cykelstativer NuFremtid Stationsplan - fremtidens stationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 5. september National stationsplan (DSB, BDK, Kommuner, etc.) ƒ TBD Stationsplan - fremtidens stationer
Tre centrale temaer Fysisk organisering af terminalen Køreplanskoordinering Trafikinformation Terminaler og kombinationsrejser
Vilkår ł Flere aktører Flere hensyn skal prioriteres i forhold til hinanden konkurrence om placering på begrænset areal Fysisk disponeringsplan og økonomi skal aftales også vedligehold og drift Det findes flere gode eksempler på, at det kan vi finde ud af >
Stationen som en del af rejsen Toget Skinner og signaler Adgangsveje Transparens, enkelt orientering, overskuelighed, information, tilgængelighed for alle, herunder HC forhold med elevatorer, ledelinjer mm Forplads Knudepunktet for skift mellem transportarter – cykel-& bilparkering, busstoppested, kiss&ride, taxa mm Forhal/stationsbygning Læ og ly, evt. indkøbsmuligheder, komfort, billetkøb, trafikinfo mm, hvis kundeunderlaget findes. Alternativ ingen stationsbygning Tilkørselsforhold Let at finde stationen i byen - skiltning Perroner Enkel orientering, Overskuelighed, Tryghed, Information, Læ og ly, ledelinjer, reklamer mm Stationens aktører Metro, bus, regionaltog mv. ƒ Infoskærme, skilte, automater mv. ƒ Holdepladser (bus ƒ Aptering DSB ƒ Bygninger ƒ Perroner, elevatorer, tunneller, broer ƒ Aptering Kommuner ƒ Tunneller ƒ Forpladser ƒ Parkeringsanlæg ƒ Bevaringsværdig, lokalplaner Lejere ƒ 7-Eleven, Kort og Godt, interne lejere ƒ Eksterne erhvervslejere og boliglejere ƒ Non-profit ”lejere” Banedanmark ƒ Perroner, elevatorer, tunneller, broer ƒ Skinner og teknik Naboer/udlejere ƒ Butikscentre mv. Side 8 Stationens aktører og funktion
Nyere eksempler: Hovedstadsområdet: - Østerport - Snekkersten - Nørreport – afsluttes ultimo Holte afsluttes efterår Taastrup med butikscenter Større terminalprojekter uden for Hovedstadsområdet: - Næstved - Thisted - Svendborg - Sorø med bedre køreplan - Vordingborg - Horsens
Formål med TUS (TrafikinfoUdviklingsSamarbejdet) Side 10 at udvikle og implementere tværgående udviklingsprojekter og initiativer på passagertrafikinformationsområdet for at gøre den kollektive trafik mere attraktiv. TUS’ hovedopgaver er at sikre: ensartet, lettilgængelig og brugbar trafikinformation på tværs af kollektive transportformer at kunden er godt informeret undervejs om den forventede rejse og forventede skift på vejen, og mellem transportformer at tilgangen til kollektiv transport er overskuelig især på skiftesteder at kunden har god information om driftsforstyrrelser og alternative rejsemuligheder.
TUS sammensætning Side 11 TUS-samarbejdet består af: Metroselskabet Movia DSB Trafikstyrelsen Banedanmark Rejseplanen Vejdirektoratet
Vi er ikke konkurrenter men samarbejdspartnere....der fokuserer på fælles trafikinformation Ingen selvstændig profilering - Kunderne ønsker den mest effektive rejse fra A til B Fokus i samarbejdet er kundebehov og ikke operatørbehov - Trafikinformation er vores fælles Public Service forpligtigelse Organiseret som et program med fælles økonomi og ressourcer Investeringsfokus og prioritering er på kundevendte projekter
Nyt design....for fælles trafikinformation
15. marts 2013Mødetitel14