1. KBH 2025 - Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Fremtidens energiplanlægning
Hedensted Fjernvarme Generalforsamling 2012 Strategiplan.
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Transport og transportudfordringer
NORDHAVN ENERGIPARTNERSKAB
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Klima og bæredygtighed
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Karl sperling Høje taastrup kommune going green kommunale aktører i strategisk energiplanlægning partnermøde 27. juni 2014 Karl sperling.
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Biogas og Fjernvarme v/Henrik Andersen – Dansk Fjernvarme.
Værdi gennem partnerskaber
Ringkøbing-Skjern Kommune skal være 100 % selvforsynende med vedvarende energi i år 2020.
Biogasrejseholdet Borgermøde i Brande den 20. oktober 2014
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Vedvarende energi og energioptimering – muligheder og udfordringer? Marts 2013.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Et fælles Mobility Management projekt. Dette er ikke (kun) en konference!
Strategisk Energiplanlægning – Et Inspirationsoplæg Karl Sperling Forskningsgruppen for Energiplanlægning Institut for Planlægning
Miljøtilsyn og erhvervsservice i Albertslund v/ Birgitte Larsen.
Strategisk energiplan for Viborg Kommune Det Grønne Råd d. 2. december 2015 Rasmus Trangbæk Kjærsgaard.
Energi i planlægningen Per Sieverts Nielsen Kursus I By og trafikplanlægning 9. Juni 2015.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Elbilnetværksmøde for kommuner og regioner, 30. september 2014 Nyt fra ENS og TS 10:00 – 10:20 TS & ENS Bordrunde 10:20 – 11: 10 En kommunes historie 11:10.
Virkemidler til yderligere fremme af energirenovering af bygninger Søren Dyck-Madsen Det Økologiske Råd Energirenovering af bygninger: Win-win for alle.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
Siden sidst i Trafikstyrelsen Helene Duprat, fuldmægtig Elbilnetværk for virksomheder 23. april 2015.
MiljøForum Fyn 2007 Klima, energi og miljø Anne Grete Holmsgaard.
Michael Rask & Claus Lewinsky Elbilnetværksmøde Tirsdag d. 27. marts.
Status for vindmølleplanlægning Det Grønne Råd 11. maj 2016.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
El-besparelser gennem grønne forretningsmodeller Lotte Kjærgaard Visioner og mål.
85/15 Omstilling til en fossilfri fremtid ENERGIPOLITISK KONFERENCE 30. september 2010.
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Status på CO2-neutral landtransport på Bornholm
Baggrund for præsentationen
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Trafikale og miljømæssige effekter
Klar til Smart Vækst Hvordan kommer vi i gang?
Next Step for at fremme telemedicin
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
Forslag til masterplan for infrastruktur
Smart Mobility in LOOP CITY
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Præsentationens transcript:

1

KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi- og CO2- reduktioner »Fokus på de grønne vækstinitiativer »Fokus på aktører inden for erhvervslivet og forskningen og københavnerne »Sammenhæng til Agenda 21- plan og andre KK-planer 2

KBH En sammenhængende plan 2025 Initiativer CO2 Økonomi 3 Smart city Energibesparelser Solceller Biomasse og geotermi Vindmøller Affald Kollektiv transport Nye drivmidler Cykler Grøn vækst Brugerøkonomi Kommunaløkonomi Samfundsøkonomi

KBH 2025: Temaer og projekter KBH 2025 Klimaplanen Grønt energiforbrug Renovering Lavenergibyggeri Solceller Dem smarte by Grøn energiproduktion Vindmøller Biomasse Geotermi Affald Grøn transport Cyklisternes by Nye drivmidler Kollektiv transport Intelligent trafikstyring Mobilitets- planlægning Københavns Kommune Bygninger Indkøb Transport Gadebelysning 4

Mobilitet Mål i 2025: » 75 pct. af alle ture foregår i gang, på cykel eller med kollektiv trafik » 50 pct. af alle ture til arbejde eller uddannelse I København foregår på cykel » 20 pct. flere passager i kollektiv transport » Den kollektive transport er CO2-netural » pct. af alle lette køretøjer bruger nye drivmidler som el, brint, biogas eller bioethanol » pct. af alle tunge køretøjer bruger nye drivmidler som biogas, bioethanol, el eller brint 5

Københavns Kommune Mål i 2025: » Energiforbruget i kommunale bygninger er reduceret med 40 pct. » Kommunalt nybyggeri opføres indtil 2015 efter bygningsklasse 2015 og indtil 2020 efter bygningsklasse 2020 »Alle Københavns Kommunes køretøjer kører på el, brint eller biobrændstoffer » Energiforbruget til gadebelysning er halveret »Der er i alt etableret m2 solceller på kommunalt byggeri 6

København en grønnere, smartere og sundere by 7 CO2-neutralitet i ambitiøst, men realistisk Positiv samfundsøkonomi Realistisk og fornuftig kommunal økonomi Positiv brugerøkonomi

UDVIKLINGSKONSULENT: RICHARD LAUGESEN Elbiler i Københavns Kommune 8

MÅL 85% EL- OG BRINTBILER Vedtaget i 2011, af hhv. direktionen og borgerrepræsentationen: 85% af personbilerne i KK’s egen vognpark ved udgangen af 2015, skal kunne drives på el eller brint. Etablering af Materielenheden for KK(MKK).08/2011 Alt indkøb af materiel under 3500kg. skal foregå centralt ved MKK. 9

Udfordringer Mange ubekendte faktorer i forbindelse med implementering af elbiler »Markedsstandard for teknologisk udvikling stadig et diskussionspunkt. » Batteriudvikling » Leje/ eje »Infrastruktur for ladestandard. » Kabeltræk, gravearbejde, stik. »Fremtidssikring » Smart grid vs. daglig drift. » Fleet Management 10

Udfordringer specifikt for KK Erfaringer »Placering af parkeringspladser i relation til drift, ca. 20% af KK’s biler holder på offentlig vej. »Indkøb: fra decentrale, til centrale indkøb. »Tidligere elbils historik. »Registrering af eksisterende vognpark, i egen database. 11

Vognparken Mange forskellige køretøjer »Personbiler(85% mål) »Varevogne(Kangoo) »Ladvogne »Kassevogne »MPV »4x4 »Minibusser »Andet(Golfvogne) 12

Dynamisk indkøb og udbud Alle indkøb skal foretages centralt »Ca.12% af KK’s personbiler er eldrevet. » 85% mål er opnåeligt i » Forsat fokus på centralt indkøb og afvikling ag vognpark Der er siden 08/2011 »Indkøbt 22 elbiler(8 yderligere på vej) »Etableret/ bestilt 43 ladestandere. 13

Erfaring »Materielenheden erfaring: » Ingen fejl endnu identificeret på 2.generation elbiler. » Enkelte fejl på ladestander. »Brugernes erfaring: » Før bilen var leveret: » Skeptiske fra start: sikkerhed, drift, ny teknilogi? » Efter levering og brug: » Meget tilfredse efter ibrugtagning af materiel. 14

Opsamling Vedr. Elbiler og infrastruktur »Elbiler virker og kan løse langt de fleste af KK’s personbils- og transportbehov. »Anbefaling: tænk Fleet Mangement og GPS løsning ind i vognpark. »Kommuniker hele tiden med og til dine modtagergrupper. »Afdæk køretøjsbehov, samt implementering af ladestandere koordineret. 15

SPØRGSMÅL? 16