Fra teori til praksis SIP Aalborg, d. 9/11-2015 Grundforløb 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
SPROG, KOMMUNIKATION OG PSYKOLOGI. TIDSFAKTOR 7 uger Avanceret Fordelt over ca. 10 gange Hele dage á 6 timer T1lægger op til praktikken i daginstitutionsområdet.
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Dagens og ugens program - uge 6
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
”Omverdenens krav” Undervisningsministeriet skriver:
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Way2Go - Din vej til en erhvervsuddannelse Brobygning til uddannelse – unge lediges vej til uddannelse Roskilde Kongres & Idrætscenter Onsdag d. 12. november.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Virkelighedsnær undervisning på Campus Vejle Sammenhæng mellem pædagogisk didaktisk grundlag og det vi gør. Helhedsorienteret undervisning – fordrer helhedstænkning.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
FAGDAGE 1.x Matematik - Josefine Onsdag 16. august Dansk - Anne-Mette
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Februar 2017 PKU-konference
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Studieretningsprojektet
Grundforløb for voksne
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Den gode prøve i faget dansk
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Praktik- og skoleophold i udlandet for elever i erhvervsuddannelserne
Velkommen til TECHCOLLEGE
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Program for dagen Gennemgang af mål. De næste dage. Hvad er miljø.
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Forældremøde.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Skoleudvikling i Praksis 1
Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
2010 Månedskalender Du kan udskrive denne skabelon og bruge den som vægkalender, eller du kan kopiere de enkelte sider og bruge dem i din egen præsentation.
Demokrati og medborgerskab
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Velkommen til dialogmøde Region Nord og Region Midtjylland
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Core Curriculum FOHNEU
Nyt fra ministeriet Billeddias
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Forretningsdomænemodel 30/5-2018
Økonomisk Bæredygtighed
Præsentationens transcript:

Fra teori til praksis SIP Aalborg, d. 9/ Grundforløb 1

Fra bekendtgørelser til praksis SIP Aalborg, d. 9/ Grundforløb 1

Hvem er vi?  Louise Lundgreen  Sandra Severinsen  Underviser i dansk og erhvervsfag – EUX GF1  ”Team GF1” sammen med EUD-underviserne

Udgangspunktet  Tematiseret undervisning  Fagfaglig undervisning; dansk, engelsk og samfundsfag  Erhvervsfag 1, 2 og 3 + bonus- og støttefag  Antal lektioner fordelt på fagene  20 uger

Temaerne blev til  Tema 1 IKEA case – det bedste fra handelsskolefagene  Arbejde case-orienteret, adskiller sig fra folkeskolen  Tema 2Velfærdssamfundet og arbejdsmarkedet (Eksempel udleveret)  Tema 3 Arbejdspladsen  Praktikophold  Tema 4Individ og innovation Trin 1

Tematiseret undervisning  Overordnet ramme, som vi trækker tråde til – også fagfaglig undervisning  Eksempel fra dansk; noveller med tema om arbejdsliv på godt og ondt, Pelle Erobreren og børnearbejde, ekskursion til Nordsøen Oceanarium – efterfølgende filmen Klumpfisken, arbejde med Udkantsdanmark.  Eksempel fra engelsk; Henry Ford, opfindelse af samlebåndet  Hvert tema afsluttes med en milepælsopgave – bestået / ikke bestået

Tema 2 – Velfærdssamfundet og arbejdsmarkedet  Navn: Velfærdssamfundet  Varighed: 4 uger  Periode: Mandag d. 24. august – fredag d. 18. september  Fag som indgår i projektet: Dansk, engelsk, samfundsfag, EF2, EF3  Initialer på deltagende underviserer: LLUN, KRLA, JINI

Kort beskrivelse af temaet  Med udgangspunkt i det danske velfærdssamfund og virksomheden COOP, skal eleven stifte bekendtskab med de mest grundlæggende forhold på arbejdsmarkedet, herunder fagbevægelsen og forholdet mellem arbejdstager og arbejdsgiver. Således vil tema 2 lægge op til det efterfølgende tema 3 - arbejdspladsen, hvor praktik indgår.

Opfylde bekendtgørelsen - arbejdsidéer  Bekendtgørelser og målpinde for fag; dansk, samf., eng., erhvervsfag 1, 2 og 3  Antal lektioner fordelt på fagfaglig og erhvervsfagsundervisning  Udgangspunkt for planlægning af temaerne Trin 2

Målpinde og idéer Samfund og sundhed  5. Forklar betydningen af faktorer, der påvirker den enkeltes levevilkår og sundhed, herunder privatøkonomiske forhold og livsstilsfaktorer som personlig hygiejne, kost og fysisk form.  Sund-Krop-Projekt  Kost & Motion  Den kunstige krop  Nøglehulsmærke  Arbejdsmiljø, fx  6. Forstå forhold, der påvirker seksualiteten, herunder seksuel sundhed, prævention, krop, køn og identitet.  Sund-Krop-Projekt  Sygehus Vendsyssel; Prævention, kønssygdomme

Målpinde og andre idéer  4. Reflektere over egen rolle og indflydelsesmuligheder på arbejdsmarkedet ud fra viden om virksomheder og organisationer samt deres regulering i det fagretslige system.  Arbejdsmarkedets opbygning  Den danske model  Flexicurity  Det fagretlige system  Løn  Realløn/nominel løn  Lønformer  Privatøkonomi  Skat/moms/afgifter  Budget (IT)  Arbejdsret  Tørklædesagen Kvickly

Fordeling af lektioner i hvert tema Fagfaglige:Tema:Initialer: I alt Tematiseret uvalle 80 Dansk LLUN 26 Engelsk KRLA 27 Samf JINI 25 I alt 78I alt 80I alt 158 Trin 3 Lektionsfordelingen mellem fagfaglig og tema undervisning

Eksempel på en arbejdsuge for GF1X Lektion/dagMandag 31/8Tirsdag 1/9Onsdag 2/9Torsdag 3/9Fredag 4/9 1 Dansk/llunMødeEngelsk/krlaDansk/llunSamf/jini 2 Dansk/llunMødeEngelsk/krlaDansk/llunSamf/jini 3 Dansk/llun Tema 2 Sund krop Samf/jiniDansk/llunEngelsk/krla 4 Tema 2 Arbejdsmarked Tema 2 Sund krop Samf/jini Tema 2 Arbejdsmarked Engelsk/krla 5 Tema 2 Arbejdsmarked Tema 2 Sund krop Samf/jini Tema 2 Arbejdsmarked Engelsk/krla 6 Tema 2 Arbejdsmarked Tema 2 Sund krop Tema 2 Arbejdsmarked Tema 2 Arbejdsmarked Tema 2 Arbejdsmarked 7 Tema 2 Arbejdsmarked Tema 2 Sund krop Tema 2 Arbejdsmarked Tema 2 Arbejdsmarked Tema 2 Arbejdsmarked 8 Tema 2 Sund krop Trin 4

Milepælsopgave  Hvert tema afrundes med en milepælsopgave  X antal opgaver, som kan løses med den viden eleverne har fået i temaet – både fagfaglig og tematiseret Trin 5