Benefitmodel – togpassagerers tidsgevinster ved regularitetsforbedringer Dorte-Lene Bacher, Banedanmark Jane Ildensborg-Hansen, TetraPlan A/S.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sporarbejder på Kystbanen og Køge Bugt banen sommer 2007
Advertisements

Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Transportplanlægning og Ruteoptimering
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Funktioners parametre Beviser
DSB S-Tog Automatisk Passager Opregning
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Christen Duus Børgesen, Uffe Jørgesen, Tove Heidmann.
Grundlag og organisering
12. september 2006 Beslutningsgrundlag for sporområdet mv
Anvendelse af N-les III til beregning af kvælstofudvaskningen
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Slutevalueringen af VMP II
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Lektion 6: Kvantitative egenskaber, avlsværdi og heritabilitet
Satellit- og flybilleder som udgangspunkt for omfordeling af kvælstof
Grundlæggende teoretisk statistik
De samfundsøkonomiske konsekvenser ved behandling af slidgift i Danmark Udarbejdet for Gigtforeningen i Danmark af DSI, 2003.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Økonometri 1: F3 Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 15. september 2006.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Optimal genindsættelse af aflyste tog linier Julie J. Groth.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
Morten Søndergaard 18. december 2006 IDA. Signalprojektet Del 1: Strategianalysen fra Booz Allen Hamilton og Banedanmark.
Nye ældre – nye muligheder
Model til fremkommelighedsprognose på veje
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Beskyttelse af grundvandsressourcen mod punktkilder - Status, prioritering og samarbejdsmuligheder GrundvandERFAmidt, 31. maj.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 14. september 2004.
Økonometri 1: F41 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 18. september 2006.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 15. februar 2006.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 13. februar 2003.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 31. marts 2003.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 7. september 2004.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 28. februar 2007.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 14. september 2005.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
OPERATIONSVÆGTE DRG-konference 2015 Annsofie Kocemba.
FORMÅL OG PROCES MED KLINISK VALIDERING - SAMARBEJDE MED KLINISKE SELSKABER Katarina Bjerg-Holm Afsnit for DRG og Patientregistrering Statens Serum Institut.
DTU Transport, Otto Anker Nielsen og Kim Bang Salling1 Vurdering af usikkerheder I transport projekter Uncertainties in Transport Infrastructure Evaluation.
En skabelon for erhvervsfolk (du kan bruge denne PPT og tilpasse den efter dine egne behov) Dato, forfatter, emne/tema mv. "Østersøregionens udfordringer.
En skabelon for byplanlæggere (du kan bruge denne PPT og tilpasse den efter dine egne behov) Dato, forfatter, emne/tema mv. "Østersøregionens udfordringer.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
En skabelon for beslutningstagere (du kan bruge denne PPT og tilpasse den efter dine egne behov) Dato, forfatter, emne/tema mv. "Østersøregionens udfordringer.
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
Nye retningslinjer for Handicappuljen
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
Strategisk investering & finansiering 2016
14. Økonomiske analyser En virksomheds produktivitet og effektivitet
Fremtidens Vintertjeneste Prognoser for Strækningsvejr
MTV af Demens: Økonomi Monitorering og MTV
Vintermodeller og servicekontrakter
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
14. Økonomiske analyser En virksomheds produktivitet og effektivitet
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter
Modell A Beregnet total bevilgning (i 1000 kr) i 2024 per fakultet.
Transportplanlægning og Ruteoptimering
Miljøvurdering Life Cycle Assessment – LCA Gennemførelse af en LCA
Præsentationens transcript:

Benefitmodel – togpassagerers tidsgevinster ved regularitetsforbedringer Dorte-Lene Bacher, Banedanmark Jane Ildensborg-Hansen, TetraPlan A/S

Disposition Baggrund for modeludviklingen Modelgennemgang Modelstruktur og estimationer Validering Anvendelse af modellen – eksempler på anvendelse

Genforhandling af Trafikaftalen fra 2003 i efteråret 2005 Udarbejdelse af politisk beslutningsgrundlag –Signalanalysen –Trafikaftaleprojektet Baggrund Benefitmodellen (udviklet af TetraPlan): tidsgevinster af ændret regularitet Fejl-Konsekvensmodellen (udviklet af Banedanmark): regularitetseffekter af indsats i eksisterende infrastruktur Behov for konsekvensvurdering af passagereffekter

Input til modellen kommer fra Banedanmarks fejlkonsekvensmodel Benefitmodellen opererer med en opdeling af banenettet i 32 delstrækninger Datagrundlaget for modellens estimerede sammenhænge mellem regularitet og tidsforsinkelser er data for 25 hverdage i 2004 De årlige tidsgevinster beregnes pba. gennemsnitlige tidsgevinster og årlige passagermængder De værdisatte tidsgevinster beregnes vha. tidsværdier Benefitmodellen overordnet

Modelresultater

Beregning af forsinkelser: Baseret på den realiserede køreplan for 25 hverdage i 2004 Modelberegning med brug af TPSchedule til beregning af passagerernes tidstab som følge af forsinkelser Tidstabet opgøres for hver af de 32 strækninger på tidssegmenterne køretid, ventetid (skjult- og første ventetid) samt skiftetid. Det gennemsnitlige tidstab per passager /passagerkm beregnes Passagerforsinkelser

Princippet i estimationen af sammenhænge mellem regularitet og forsinkelser Regularitet og forsinkelser (1) Basis Projekt Regularitet Gns. rejsetidsforsinkelse Strækningstype 1 Strækningstype 2

De estimerede sammenhænge mellem regularitet og forsinkelser: Regularitet og forsinkelser (2) Baseret på de beregnede gennemsnitlige tidstab og den observerede regularitet De bedste sammenhænge fås mellem ”togregularitet” og forsinkelser opgjort per passagerkm Sammenhængene er estimeret for grupper af strækninger

Regularitet og forsinkelser (3) Grupperingen er baseret på strækningernes frekvens, type, indbyrdes afhængighed mm. Strækningerne opdeles i 4 grupper: Hovedstrækninger på Sjælland/Fyn Hovedstrækninger i Jylland Øvrige fjernbaner S-baner Der er estimeret lineære sammenhænge Sammenhængene er forskellige for de 4 grupper De estimerede sammenhænge mellem regularitet og forsinkelser:

Sammenligning mellem beregnet og observeret forsinkelse viser: Validering af modellen Estimationen er god til at reproducere: Den samlede forsinkelse på banenettet (0% afvigelse) Forsinkelsen på strækningsgruppeniveau (0- 2% afvigelse) Forsinkelsen på strækningsniveau (-2-5% afvigelse)

Anvendelse af benefitmodellen Signalanalysen: anvendt direkte i vurderingen af 3 strategier indenfor signalområdet tidsgevinster beregnet og sammenholdt med omkostninger udført af Booz-Allen-Hamilton (BAH) Trafikaftalen: anvendt indirekte i vurderingen af 4 scenarier af udviklingen indenfor sporområdet tidsgevinster beregnet og sammenholdt med andre parametre til opstilling af en prioriteret indsats udført af Banedanmark

Signalanalysen (1) Signalanalysen er en strategianalyse ( ) 3 strategier: Løbende fornyelse (basis, eksisterende trafikaftaleramme) Intensiveret fornyelse (udskiftning med henblik på at indhente efterslæb) Udskiftning (ERTMS, teknologihop)

Signalanalysen (2) Cost-benefit analyse

Trafikaftalen (1) Trafikaftalen er en analyse af udviklingen i rammeaftaleperioden ( ) 4 scenarier: optimering indenfor eksisterende rammeaftale (basis) udvidelse af bevillingsrammen (3 forskellige scenarier) til indhentelse af efterslæb på alle infrastrukturområder eksklusiv signalområdet

Trafikaftalen (2) Prioritering af indsatsen. Mulige parametre – andre parametre har også indgået: høj regularitet høj samfundsøkonomisk gevinst infrastrukturens tilstand

Trafikaftalen (3) Prioritering af indsatsen på sporområdet:

Den opstillede benefitmodel: Konklusion Er valid (modellen god til at reproducere den observerede forsinkelse, både overordnet og på strækningsniveau) Er anvendelig til at vurdere de samlede gevinster ved en indsats på hele banenettet eller dele heraf