Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Notatteknik v. Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Københavns Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LÆSNING.
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Almen studieforberedelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Karl Henrik Flyums model
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Kursus I studie- og notatteknik
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Vejlederens kommunikation
Notatteknik Hvorfor Hvornår Hvordan.
Læsestrategier.
Bogstaver og tekst i design
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
NOTATTEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Skrivekursus 1.e ..
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Studieretningsprojektet!
Notatteknik.
Den analyserende Artikel
Litteratur.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
SRO 2018 hHx.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Notatteknik v. Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Københavns Universitet

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab

zzz

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Empiriske forskningsfund om notat-teknik Enhver notatteknik er bedre end ingen notater (målt på sammenhængen mellem notater og eksamensresultater hos 1200 medicinstuderende) Notattagning styrker indlæringen, også hvis de aldrig tages frem igen Forelæsningsnotater kan hæmme notat-tagerens evne til at reagere, organisere stof, få idéer, interagere med stof – i modsætning til læsenotater  Bedste notat-type er sammenhængende referater (målt på kohærens i teksten i essay-tests)  Adgang til egne, detaljerede notater under eksamen fremmer skrivning af vidensrefererende tekst, men fremmer ikke selvstændige analyser, fortolkninger, vurderinger: Nytten af notater afhænger af eksamensformen ( Slotte og Lonka (2001): Note Taking and Essay Writing. I Rijlaarsdam, G.: Studies in Writing, 7).

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Generelle formål med notater Bearbejdning af information i eget sprog Skelne væsentligt fra mindre væsentligt Overblik og sammenhæng Kan fastholde koncentration Støtter læring for mange Kan lette genopfriskning/repetition Opbevaring af information til senere

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Dit formål med notater Afhænger af: hvad de skal bruges til og hvornår de skal bruges METANOTER!

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Flere slags notater Læsenotater/><Undervisningsnotater forberedelsesnotater Lineære notatervisuelle notater

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Lineære notater Gengiver den rækkefølge stoffet præsenteres i Er gode til strukturerede forelæsninger eller til stof, man i forvejen besidder et vist overblik over (ex.1 og 2)

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Fælder ved lineære noter Romannoter Helsætninger

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Visuelle notater Passer til den menneskelige hjerne Er gode til rodede forelæsninger eller kompliceret stof Er også gode til at brainstorme om nye emner med Fremhæver hvordan stoffet hænger sammen

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Mind map

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Mindmap om nationalregnskabet (økonomi)

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Mind map

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Mind map

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Kilde: Sundby, 2000

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Mindmap på computeren På kan du frit hente freemind, der er mind maping på computeren: =0 Eller brug onenote!

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Onenote

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Øvelse Tænk på emnet fra sidste forelæsning. Skriv dette ind i cirkel og lav derudfra et mindmap.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Tegn i alle slags noter Ex. 4, 5 og 6

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Undervisningsnotater 1.Lytte 2.Forstå 3.Skabe sammenhæng 4.Vurdere hvad der er væsentligt 5.Forkorte 6.Skrive notater. 7.Og forfra, mens du skriver samtidigt.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Før undervisningen Forbered dig/få overblik over emnet. Kan du ikke nå at læse, kan du i hvert fald bladre teksterne igennem Gennemgå notater fra sidste gang Overvej hvad du gerne vil vide – Svært? Spændende? Gør notatpapir klar med emne, dato, inddeling osv. (Zig-Zagnoter).

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Under undervisningen Vær særligt opmærksom i begyndelsen og til sidst. Først får du ofte strukturen, formålet, prioriteringen. Sidst får du ofte resume, konklusion, perspektiv. Læg særligt mærke til det, som skrives på tavlen eller andre AV-hjælpemidler, og det, som understreges af underviserens kropssprog eller stemme. Styr underviseren. Stil spørgsmål, bed om gentagelser Læg vægt på de tanker og associationer, du selv får undervejs.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Fokuser på definitioner sammenligninger og modsætninger årsag og virkning hierarkier eksempler mål og midler henvisninger STIKORD

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Eksempler på forkortelser/stenografi: Ex eller x for eksempel Def. for definition Litt.for litteratur Forf.for forfatter Off.for offentlig Eksempler på symboler og tegn: ÷ i stedet for ikke for og, desuden, god for fører til, medfører =for er, lig med, det samme som, svarer til for betyder, ensbetydende med  for større end, derefter >< for modsat, i modsætning til for næsten det samme som, svarer til

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Efter undervisningen Bliv siddende nogle få minutter (vær realistisk) og puds notaterne af til sidst Skriv flere overskrifter Ret misforståelser Tjek at skrift er læselig (ex. 7 og 8) Tjek at forkortelser og symboler er forståelige Tilføj supplerende oplysninger Notér kommentarer og nye associationer Arkivér ordentligt

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Organisering på computer Ordentlig mappestruktur fx med mappe til hvert fag Sigende filnavne – ikke kun dato Links på tværs hvis overskud – fx både emneorganisering og forfatterorganisering Jeg nævner igen; Onenote!

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Læsenotater Skriv først notater, når du har læst afsnittet/ kapitlet/artiklen færdig

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Tekstnotater 1: Fremhæve-tusch Advarsel: Highlighter-tusch forfører let til at tro at man har forstået det man læser Det er ikke ens egne formuleringer

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Tekstmarkering Brug forskellige farver og stregformer (highlighters) til at fremhæve forskellig slags stof og forskellig grad af vigtighed.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Tekstmarkering Eksempler: ~ Bølgestreg under ord eller begreber, du ikke forstår eller finder uklare. ? Spørgsmålstegn ud for større passager, der er uklare. Fed streg under nøgleord og vigtige begreber ! Lodret streg eller udråbstegn i margen udfor vigtige passager. || Dobbelt lodret streg udfor passager, der er helt centrale for den samlede tekst.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Alternative notatmetoder

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Non stop skrivning Læg alt væk fra bordet undtaget et blankt papir og pen. Skriv med store bogstaver det spørgsmål eller emne, du vil behandle øverst. Stil et ur til 5, 10 eller max 15 min. Skriv uden at stoppe overhovedet, indtil uret ringer. Du må ikke gå tilbage eller rette. Skriv gerne hele sætninger. Hvis du ikke kan finde på noget at skrive, skriver du dit spørgsmål eller emne igen og igen. På computer kan du med fordel slukke for skærmen

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Belæg Påstand Hjemmel Styrke- markør Gendrivelse Toulmin Tekstens emne eller problem Min analyse viser at… Hvem siger hvad? I hvor høj grad…? Er der nogen der siger det modsatte? Belæg Række- argumentation Belæg Hierarkisk argumentation

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Øvelse Læs artiklen Vælg to af de præsenterede notatformer (romannoter, zig-zag, mindmap, friskrivning, Toulmin eller fra eksempelarket.) Afprøv notemetoden på artiklen

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Hovedpointer Bevidsthed om formålet med notaterne (hvornår og til hvad skal de bruges), gør det lettere at tage gode notater Stikord, symboler, forkortelser sparer tid Visuelle markeringer af sammenhænge, hierarkier, typer af info, etc. letter forståelsen og hukommelsen Det behøver ikke tage lang tid at tage notater min. for hver tekst eller forelæsning, kan give stort udbytte i det lange løb – hvis man organiserer sine noter.

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Litteratur om notater Rienecker og Jørgensen m. fl. (2009): Studiehåndbogen Samfundslitteratur Jørgensen, Peter Stray: Notatteknik for studerende. Samfundslitteratur Estrup, Jens & Janne Hovmand Storm: Fra studiestart til studie. Vejen til bedre læse- og notatteknik. Gyldendal Uddannelse Harboe, Thomas og Ravn, Jakob : Kunsten at studere - en håndbog i studieteknik. Teknisk forlag 2004 (3. udgave) Buzan, Tony: Brug hjernen bedre - styrk hukommelse, læsehastighed og kreativ tænkning. Borgen 1995 Film om notatteknik på

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Notatteknik v. Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Københavns Universitet