Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
-En lærerig arena for alle aldre
Advertisements

Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Tilbageblik Scenarioeksempel Fordele og ulemper Side 1 7 minutter omkring besejlings- scenarier i 3. færgeudbud Borgermøde 21. maj i Svaneke.
Anlægsoverslag Uwe Hess, Projektchef Rambøll
Ny Rute 26 – Viborgvej Ved Lading, Sabro og Mundelstrup
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
Mangfoldighed i Arriva Danmark
Visionsproces Fra ord til handling.
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Transport på landet Møde med Movia Den
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Hvor der er fokus på klimaet.
Præsentation af Universitetssygehus Køge
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Trafikdage i Ålborg, august 2006
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Forslag til Kommuneplan 2009 Infrastruktur, transport og miljøbeskyttelse Veje og stier Trafiksikkerhed Havn og lufthavn Kollektiv trafik Tekniske anlæg.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Aalborg Kommunes buskøreplaner
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Konsekvenser –Frekvenser. Konsekvenser –Køreplan.
1 Danmarks Naturfredningsforening om Den 3. Limfjordsforbindelse.
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Totalentrepriser – set fra Bygherrens synspunkt
SEPTEMBER 20, 2016 COWI POWERPOINT PRESENTATION 1 Beskæftigelsesregion Midtjylland Beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen i Midtjylland Hovedresultater.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Navn på oplæg - Navn på oplægsholder - Dato for afholdelse af oplæg Program den 3. februar Velkomst og nyt fra grupperne - Oplæg om finansiering,
Vinge Bæredygtig jordhåndtering juni Bæredygtig jordhåndtering.
En mand og hans cykel Jensine Adler & Eddie Andersen.
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
BEDRE BUS TIL NØRRE CAMPUS. BYNET 2018  Samarbejde mellem Metroselskabet, DSB, Movia, Frederiksberg Kommune, Transportministeriet og Københavns Kommune.
Pendlerrute Silkeborg – Århus N Formål: Målgruppe: Pendlere, At gøre rejsen mere attraktiv for pendlere, ved målbevidst køreplanlægning derefter Opgradering.
Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Århus Kommunes ansøgninger om puljestøtte 1. runde – fem ansøgninger.
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
Trafik & Byrum, Simon Wrisberg Kollektiv trafik i et helhedsperspektiv – d. 11. januar 2012 Kollektiv trafik i Helsingør.
1 Vold er ikke løsningen, Katuaq november Krisecenter i en Kommunal kontekst – tværfaglig samarbejde og borgertilbud Ved: Mette Sonniks:Organisatorisk.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
1 Vindmølle- testcenter En klassisk konflikt om naturbeskyttelse og fremskridtets pris. DN viser konkrete alternativer til Østerild.
Trine Blicher Folmer. MÅLSÆTNINGER Bassin 7 rummer et anderledes potentiale Den markante orientering mod havnebassin nr. 7 og det kommende havnebad skal.
Litteraturstudie af effekterne af BRT, letbaner og metro Trafikdage, 22. august 2016 Jesper Bláfoss Ingvardson, Ph.D.-studerende, DTU Management Engineering.
CEPOS Vækstkonference
Konference den 20. november 2012
Valdemarsgades forlængelse
21. september 2016 Louise Høst, Plan- og Arbejdsmarkedsdirektør
Agenda Præsentation af SWOT Afslutning
Forhold for cyklister i Kalundborg 2
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Baggrund for præsentationen
Plan for stationsområdet
Trafikafvikling og kapacitet, dankap
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
Forslag til masterplan for infrastruktur
TORSDAG DEN 7. DECEMBER 2017 KL
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Borgermøde om forslag til lokalplan 9
Kapacitetsudfordring Antal klasser ved 26 elever
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Mål: Mindre trængsel på vejene Forbedre miljøet og klimaet Middel: Hurtig, attraktiv, miljøvenlig og energieffektiv kollektiv trafik

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Prioritering af projekter: 1 større samlet anlægs projekt 17 mindre, spredte anlægsprojekter 1 ruteændringsforslag

Sundhed og Bæredygtig Udvikling

60,2 mio. kr. 50% fra Aalborg Kommune (22,6 mio. kr. Byrådet - 7,5 mio. kr. SBU (NT)) 50% fra staten

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Universitetsboulevarden kl. 8.00

Sundhed og Bæredygtig Udvikling

Etape 1 Aalborg Midtby Øgade- kvarteret Rughaven Uddannelses Institutioner Aalborghus Gymnasium Grønlands Torv Aalborg Seminarium University College Pendler Plads Gigantium Universitetet Nyt sygehus Etape 2 Etape 3 Etape 1: Grønlands Torv – Universitetet Etape 2: Østre Alle - Grønlands Torv Etape 3: Busterminalen – Østre Alle Busvejens etaper

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Mange boliger: (400 m afstand) Mange uddannelsesinstitutioner: pladser Årlig vækst i antallet af studerende Nye boliger Nyt sygehus = vækstpotentiale på rejsende

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Forudsætter - kapacitet (antal siddepladser) - attraktivt tilbud (rejsehastighed)

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Grønlands Torv Sohngårdsholmsvej Universitetsboulevarden (T.H. Saursvej) Nord

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Materialegården B52’ baner Scoresbysundvej Universitetsboulevarden (T.H. Saursvej) Fredsskov Nuværende ruter (metrobus 2 og 5)

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Motorvej E45 Pendlerpladsen Nyt stop Nuværende ruter (metrobus 2 og 5) Fremtidig udkørsel fra Gigantium ved større arangementer Gigantium

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Einsteins Boulevard Busvejen Nuværende ruter (metrobus 2 og 5)

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Forsinket ift. oprindelig tidsplan grundet udarbejdelse af Lokalplan (ikke forudset) Anlægsstart april 2012 Indvielse den 19/ med to rådmænd Færdiggørelse foråret 2013 – udlægning af slidlag afhængig af vejret

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Første spadestik – april 2012 Informationssøjler ved byggeriet Indvielse – 19. dec. 2012

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Budget på 60,2 mio. kr. holdes Budget på 60,2 mio. kr. holdes God pris fra totalentreprenøren God pris fra totalentreprenøren Dog har Aalborg kommune valgt at bruge 2,5 mio. kr. yderligere til ITS løsningen, da vej og parkering ved Gigantium indgår i en samlet ITS løsning Dog har Aalborg kommune valgt at bruge 2,5 mio. kr. yderligere til ITS løsningen, da vej og parkering ved Gigantium indgår i en samlet ITS løsning

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Fredsskov - der var behov for nogle få m 2, men skoven måtte ikke røres hvorfor linjeføringen skulle flyttes mod syd, og det betød at Boldbaner - skulle omlægges og der skulle eksproprieres Ekspropriation Dialog med borgerne langs busvejen ifm. Lokalplanlægning Opsætning af støjhegn og ny beplantning

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Tunnel under E45 God dialog med VD og politiet God dialog med VD og politiet Arbejdet om natten (trafikafvikling og minimering af tidsforbrug) Arbejdet om natten (trafikafvikling og minimering af tidsforbrug) Oprindelige tunnelleverandør kunne ikke levere arbejdet indenfor tidsfristen så totalentreprenøren måtte finde ny leverandør Oprindelige tunnelleverandør kunne ikke levere arbejdet indenfor tidsfristen så totalentreprenøren måtte finde ny leverandørKolonihaveområde Vejbetjening måtte ændres drastisk Vejbetjening måtte ændres drastisk

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Kobling af busvejen og pendlerplads -stor højdeforskel – 50 ‰ længdefald - vejen anlagt lidt serpentineagtig Signalanlæg -2 kryds på stærk trafikeret vej - en del tilstødende vejtilslutninger - kompliceret idet kollektiv trafik tager alle 4 faser - brugt rigtig mange ressourcer på at finde bedste løsning

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Overflyvning: (Youtube: søg på Busvej Aalborg)

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Bus eget bustrace Letbane Tænk sporvogn – Kør bus

Sundhed og Bæredygtig Udvikling

Hvorfor er det vigtigt med så (relativt) store fremkommelighedsprojekter?

Sundhed og Bæredygtig Udvikling Tak for opmærksomheden