Hvordan kan forældre støtte op om trivsel og udvikling hos den unge? Den gode forældre til den unge gokartkører.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Advertisements

Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
I dag er temaet Visualisering
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Børn, bevægelse og motivation
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Mine egne teknikker: God til at være heldig.
Mental sundhed i skolen
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Spejder er sejt!. Plan Hvorfor tager man på Plan? Hvad får du ud af det? Hvordan er det at tage helt alene af sted? Hvordan er det at skulle hjem? Forældres.
Holdet høre til svømmeskolen Tilmeldt Øvede hold Udtaget til ekstra træning lørdag morgen Træning 2-3 gangen ugentlig Rekruttering til Talent Fremmøde.
Omgangstone og kollegialitet
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Stress En folkesygdom?.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Familieiværksætterne Et sammenhængende forløb om fødsels og forældre- forberedelse for førstegangsforældre Information, vejledning og dialog om de udfordringer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Unge og mistrivsel Perspektiv og støtte
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
MATCHFIXING: EN TRUSSEL MOD SPORTEN... OGSÅ I DANMARK.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Talentet og udviklingsmiljøet Hellebjerg 26/ Claus Hansen.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Stressmanagement En ledelsesopgave
Team Nordahl og Skibet Skole
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Hvordan motiverer vi de unge?
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Hvordan kan forældre støtte op om trivsel og udvikling hos den unge? Den gode forældre til den unge gokartkører

Nikolaj Bonde Korsgaard Cand. Psych. og selvstændig psykolog og sportspsykolog. Blandt faste samarbejdspartnere: DASU, AGF- Talentudvikling, Team Danmark, DBU U16-19 landshold, og ekstern lektor i Idrætspsykologi på Aalborg Universitet og Aarhus Universitet. Forløb med udøvere i alle aldre på tværs af sportsgrene og niveauer: Fra unge talenter på vej til professionelle udøvere i ind- og udland. 2 DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard

Motorsport er specielt, fantastisk og følelsesladet… DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 3 Når jeg tænker på motorsport, så kommer der: Fart over feltet, adrenalin, penge, rejser, masser af tid sammen, store oplevelser, sejrens sus, konflikter, hårdt arbejde, ”det kan gribe om sig – uden man har lagt mærke til det”, netværk – del af en kultur, stærke følelsesmæssige reaktioner, udvikling, uretfærdighed, misundelse, glæde og STOR PASSION!

Dagens program Præsentation af Team Danmarks sportspsykologiske model med udøveren i centrum. Forskning i forhold til forældrerollen. Indkredsning af forældrerollen: Hvordan støtter man bedst som forældre og hvad kan man være med til at udvikle? Spørgsmål, diskussion og erfaringsudveksling. 4 DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard

VI KÆMPER FOR GULD TIL DANMARK / 5DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard

Hvorfor dyrker den unge idræt? For at have det sjovt For at udvikle sig For at være sammen med venner og opleve fællesskab For spændingen og konkurrencens skyld For at opnå resultater For at være i god form 6 DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard

Forskning om unge i eliteidræt og deres forældre? Endnu mangelfuld forskningsindsats på området. Interessen er dog stigende, dels er andre områder velbeskrevne og dels er behovet stort – forældre som en vigtig sparringspartner i beslutningsøjemed i en kompleks verden med mange muligheder. 7 DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard

Hvad har forskningen vist indtil nu? At der er en sammenhæng mellem markant forældrepres og minimeret glæde hos udøveren. At forældrenes involvering har en betydning i forhold til trivsel hos udøveren. At unge eliteidrætsudøvere ofte kommer fra hjem med generel interesse for og deltagelse i idræt. At der ikke er fundet nogen sammenhæng mellem at gå ”all in” på en ung udøvers idrætskarriere og forøget chance for at nå toppen. At pres, stress, urealistiske forventninger og negativ kritik fra forældrene øger risikoen for stress, angst-problematikker og generelt lavt selvværd hos udøveren. 8 DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard

9 Den unge og alle de andre… Den unge TrænereLærereForældreVennerKæreste Mentaltræner Fysioterapeut Ernæringsekspert Etc. Presse

DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 10 Forskellige typer af støtte Økonomisk? Praktisk? Sportslig? Personlig/følelsesmæssig? Hvor støtter du/I primært?

DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 11 Forskellige forældre typer Den overinvolverede (potentielt analytisk og kritisk) forældre Laissez-faire (potentielt ligeglade) forældre Den super positive forældre Den familiefokuserede forældre

DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 12 Den overinvolverede + Støtte + Opmuntring + Indlevelse - Den positive og støttende involvering kammer over i en (for) intens følelsesmæssig involvering. - Hvis den unge vil gøre oprør og frigøre sig – kan det også blive et opgør med sporten. - Forældrene bliver endnu en ekspert der evaluerer præstationen.

DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 13 Laissez-faire forældrene + Den unge må ligesom selv finde ud af det… Gokarten kører på ren indre glæde og ikke fordi far og mor har et ønske… + Kan stimulere selvstændighed og ansvarlighed… - Men kan også blive for meget ”op ad bakke”. - Savner støtte i modgang! - Manglende interesse for en stor del af udøverens hverdag.

Den super positive forældre DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 14 + Udøveren frygter ikke negative reaktioner fra forældrene. - Kan opleves pinligt og akavet med alt denne overstrømmende positivitet. - Kan give udøveren et lidt misvisende selvbillede i forhold til færdigheder og hvad der skal til for at komme langt. - Vanskeliggør dialog om alt det svære og det man ikke er god til.

DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 15 Den familiefokuserede +Først og fremmest fokus på at ”familien har det godt” og at den unge føler sig tryg og afslappet i familien. +Handler situationsbestemt

DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 16 Man har ramt rigtigt når… Den unge uopfordret kommer og fortæller om oplevelser. Den unge taler mere, end I spørger. Den unge tager et medansvar for familieliv og eks. siger ”Efter en travl løbsperiode vil jeg gerne at vi laver/snakker om noget helt andet! Ok?”.

DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 17 Det kan være vigtigt at huske, at… Tage udgangspunkt i relationen til den unge og så lade træneren tage sig af præstationen. Afstemme forventninger derhjemme. Der er mange valg og fravalg. Giv frihed til fejl og støt. Evt. dialog der synliggøre mulige konsekvenser. Støt daglig planlægning, men husk målet er selvstændighed og ansvarlighed. Gå ikke udenom konflikter, men tænk over timing. At du er en rollemodel! Snak med andre forældre og tal ordentligt om de andre kørere

Standard situationer i forhold til den unge udøver: DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 18 Den travle hverdag – at nå det hele… Daglig træning Tiden op til konkurrence Tiden under konkurrence Tiden efter konkurrence Modgang Succes og fiasko

Jeres dialog med Jeres unge DASU, Korsør, // Nikolaj Bonde Korsgaard 19 Det er individuelt hvad den unge har behov for (modenhed, personlighed etc.), derfor er det kun Jer og Jeres unge der kan finde den optimale måde at samarbejde på i forhold til sporten. Hvordan vil du foretrække at jeg støtter dig før, under og efter træning og konkurrence? Hvad har du som forældre brug for, for at kunne levere den optimale støtte?