Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve 021115 Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Faglig læsning i naturfagene
Læring i Multikulturelle Kontekster
Velkommen til workshoppen
Progression i samfundsfag
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Religion og Oldtidskundskab
Viden, læring og progression
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Karl Henrik Flyums model
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Vejlederens kommunikation
Introduktion til opgaveskrivning
Problemorienteret projektarbejde
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Skriftlighed i biologi
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Ny Fælles Naturfagsprøve
Celle.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SKABELON.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fælles undervisning frem mod fælles prøve
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
SRO SKRIV!.
Naturfagsprøven BS
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Festival og fællesfaglige fokusområder
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
SRO SKRIV!.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret

Program for efteråret Aktionslæringsforløb på egen skole Sparringsmøder med faglige vejledere Kick-off onsdag den fællesmøder Tirsdag den 8/ Tirsdag den 29/ Mandag den 2/ Mandag den 30/ – Lokale aktioner/afprøvninger mellem møderne

Dagens indhold Præsentation af erfaringer siden sidst Modellering – multimodalitet Stilladseret skrivning Vurdering af elevernes kompetencer

Ny opgave fra sidst Design undervisningsforløb – Formål – Læringsmål i forhold til de enkelte læringsaktiviteter Udarbejd en SOLO taksonomi i forhold til evaluering.

deltagelse-og-l%C3%A6ring

kommunikationsmodellering

Modelleringskompetence Eleven kan: ● forklare forskel på model og virkelighed ● behandle sine undersøgelsesresultater med relevante modeller ● reducere kompleksitet og skabe overblik ved hjælp af modeller ● påvise og forklare årsagssammenhænge ved hjælp af modeller ● kritisk forholde sig til anvendte modeller ● benytte relevante symboler og repræsentationer ● analysere en problemstilling med hjælp af repræsentationer og modeller

Fysiske modeller 3D Modeller vi kan se og røre ved, konkrete modeller, som er lavet på forhånd fx en globus, model af øjet. Det kan også være modeller eleven selv udvikler fx en model af en vulkan eller molekyler af modellervoks. Aktiviteter Undersøg hvad modellen viser noget om. Hvad er der med og hvad er der ikke med Undersøg materialer og størrelsesforhold for den fysiske model Undersøg hvad modellen viser noget om, hvad er gjort tydelig, hvad kan den bruges til. Byg eller kom med forslag til ny model der viser det samme men med anden udbytte

Illustrationer Tegninger, fotos, grafer, diagrammer fx en fødepyramide, temperaturmålinger på en skala, tegninger over vands kredsløb Aktiviteter Sammenlign illustrationer med samme tema. Hvad kan de og hvad kan de ikke. Skriv en ny billedtekst Identificer illustrationer i en fagbog. Lav evt. et søjlediagram

Symboler Små tegninger, tegn som vi bruger indforstået fx farver, pile Aktiviteter Find symboler i forskellige modeller. Lav en liste over symbolforklaringer

Sammenligning/ Analogi Når vi bruger almindelig kendte forklaringer til at beskrive og forklare fx naturfaglige fænomener fx nogle kulhydrater er langsom ”benzin” på kroppen eller nerver er tynde ”ledninger” Aktiviteter Find sammenligninger i fagbøger Find en tekst og indsæt sammenligninger hvor det er muligt.

Animationer Animationer, video, tegneserie, rollespil fx som solsystemet, pladetektonik Aktiviteter Vælg en animation. Hvad viser den noget om. Hvad viser den, hvad viser den ikke? Hvordan bruges symboler? Lav en animation

Pause

Kommunikationskompetence

Læsning og skrivning i naturfag Find argumenter for læsning og skrivning i naturfag. Del og kategoriser. Find barrierer i forhold til læsning og skrivning i naturfag. Del og kategoriser

Stilladseret skrivning Problemstilling Undersøgelser diskussion konklusion EU spørgsmål Ja SV B Nej ELLA DA ProblemstillingundersøgelseDiskussionkonklusion

Stilladseret skrivning Sætningsstarter Fortsæt (problemstilling) – I disse dage mødes ledere fra verdens lande til klima møde i Paris. Det kan være vanskeligt at træffe en fornuftig klimabeslutning fordi… Fortsæt (data afdækning) – I-lande og u-lande er uenige. Nogle mener…… andre mener…. Fortsæt (analyse i forhold til erfaringer) – Ovenstående viser at…… derfor mener jeg… Fortsæt (konklusion) – Konklusionen og budskabet til verdens ledere er at……

Stilladsering skrivning - AMFE A = Afsender / fortæller M = Modtager F = Format (genre) E = Emne A = Et ufødt barn M = Verdens ledere F = Beretning E = Klimaforhandlinger

Stilladsering skrivning - AMFE A = Afsender / fortæller M = Modtager F = Format (genre) E = Emne A = Madskribent M = Borgere i Paris F = Instruktion E = Klimatopmøde

Prøvebekendtgørelse f04ba36fe3a9/Version%20h%C3%B8ring% pdf Fra side Eleven prøves i hvor høj grad denne - Udviser kompetence inden for alle de naturfaglige kompetencer ved inddragelse af færdigheder og viden til at belyse den selvvalgte naturfaglige problemstilling - Kan tilrettelægge, udføre og drage konklusioner af en eller flere naturfaglige undersøgelser, herunder ved brug af modeller og med relevante perspektiver - Kan forklare og begrunde valg af praktiske undersøgelser og modeller - Kan forklare sammenhænge mellem praktiske undersøgelser, modeller og naturfaglig teori med udgangspunkt i den selvvalgte naturfaglige problemstilling - Kan argumentere for naturfaglige forhold og anvende relevant fagterminologi fra både fysik/kemi, biologi og geografi - Kan anvise og begrunde relevante handlemuligheder i forhold til den selvvalgte naturfaglige problemstilling

Kompetencer udvikles på baggrund af viden og færdighed Ople velse

Vurdering af elevernes kompetenceniveau Kompetence områder UnistruktueltMultistruktueltrelationeltUdvidet abstrakt Undersøgelse Eleven kan gennemføre en undersøgelse ved hjælp af en vejledning Eleven kan formulere en hypotese, designe og gennemføre en undersøgelse Eleven kan vælge en problemstilling, formulere en passende hypotese, designe og gennemføre en undersøgelse samt foretage en analyse Eleven kan som foregående samt komme med løsningsforslag i forhold til problemstillingen Modellering Eleven kan bruge og konstruere en model. Herunder forklare årsagssammenhænge. Eleven kan forhold sig kritisk til anvendte modeller Eleven kan behandle udvalgte data med relevante modeller og koble dem til en problemstilling Eleven kan analysere en problemstilling ved hjælp af repræsentationer og modeller og komme med løsningsforslag Perspektivering Eleven kan beskrive naturfaglige forhold til den nære og fjerne omverden Eleven kan genkende og forklare naturfaglige forhold til den nære og fjerne omverden Eleven kan vurdere naturfaglig viden i forhold til anden viden samt formulere problemstillinger Eleven kan vurdere naturfaglig viden og komme med problemløsning på problemstillinger. Kommunikation Eleven kan kommunikere verbalt med enkelte fagord Eleven kan forklare verbalt og skriftligt med fagord og fagbegreber forhold til kontekst Elev kan kommunikere, herunder forklare, diskutere og argumentere i et nuanceret fagsprog Elev kan konkludere på naturfaglig dokumentation i et nuanceret fagsprog i forhold til kontekst

Vurdering af elevens kommunikationkompetence Kommunikation Eleven kan kommunikere verbalt med enkelte fagord Eleven kan forklare verbalt og skriftligt med fagord og fagbegreber forhold til kontekst Elev kan kommunikere, herunder forklare, diskutere og argumentere i et nuanceret fagsprog Elev kan konkludere på naturfaglig dokumentation i et nuanceret fagsprog i forhold til kontekst

Tak for i dag!