Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kend din værkstøjskasse
Advertisements

Lean Lean i Danmark Kort historisk om Lean Hvad er Lean
LEAN Akademy.
Kontakt vores salgsafdeling på eller
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Head Lean Netværks-gruppe.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Kodeks for offentlig topledelse
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
En attraktiv arbejdsplads
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
Hvad er mål/resultat (output)?
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Kaizen tavle Forbedringstavlen.
Lean Thinking Implementering af Lean er en strategisk beslutning.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
VSM – Nuværende værdistrøm – Fase 1
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Fakta og myter om offshoring Torben Pedersen Professor Institut for Strategisk Ledelse og Globalisering Copenhagen Business School.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
at få sund fornuft til sund adfærd….
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialiserede funktioner  Lille helhedsforståelse  Silotænkning/flaskehalsproblemer.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Udvikling og fastholdelse af kvalitet og sikkerhed 1
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops.
Løftestænger til forbedring af leverandørudvikling 1 ProduktivitetKvalitet Produkt og specifikationer Logistik og planlægning Arbejdskapital.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
Grundliggende principper
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
28. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Præsentationens transcript:

Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet er spild, som vi kontinuerligt og struktureret arbejder på at fjerne.

anvendelse af principperne fra ”Lean Thinking” til at skabe det næste udviklingsspring i produktionen... Aktivering af engagement Større medarbejder tilfredshed Bedre kvalitet Aktivering af engagement Større medarbejder tilfredshed Bedre kvalitet Større kundetilfredshed Lavere enheds- omkostninger Øget konkurrenceevne Større salg Større kundetilfredshed Lavere enheds- omkostninger Øget konkurrenceevne Større salg Bedre udnyttelse af areal Bedre udnyttelse af maskiner Mindre lager Hurtigere gennemløbstid Bedre udnyttelse af areal Bedre udnyttelse af maskiner Mindre lager Hurtigere gennemløbstid Hvorfor Lean produktion ?

Lean – en stræben efter det perfekte... Stadig faldende omkostninger Ingen fejl Ingen lagerbinding Minimalt pladsforbrug Maksimal kapacitetsudnyttelse Ubegrænset fleksibilitet Høj jobtilfredshed Høj kundetilfredshed

De 5 leanprincipper Løbende forbedringer Pull Flow Værdistrøm Værdi Værdi set med kundens øjne. Vi skal vide, hvem kunden er og gennem dialog sikre, at vi ved, hvad kunden mener er værdi. Strømmen af aktiviteter/processer, som leverer værdi til kunden. Fokus på værdiskabelse. Fjern spild. Dem der arbejder i processen deltager i at forbedre den. Bevægelse i processen fremmer effektiviteten. Ventetid og lager er spild. Find og fjern flaskehalse i processen. Struktur og planlægning fremmer bevægelse. Processen starter ved efterspørgsel. Hver aktivitet starter, når der er et træk på ydelsen. Vi undgår spild ved at levere til næste led, når den trækker ydelsen. Det tager tid at fjerne alt spild fra en proces. Derfor skal vi sikre, at vi løbende kommer tilbage til processen, og forbedre den. Fokus på kunden Fokus på fakta Fokus på alles deltagelse, VSM, gemba Gemba Fokus på kunden Løbende forbedringer, PDCA Lean

De 8 typer spild Lager Unødvendig bevægelse Unødvendig transport Unødvendig proces Menneskelige ressourcer Ventetid Overproduktion Fejl og defekter

VSM Hvad: –Et værktøj til at dokumentere, hvordan processen reelt fungerer i dag (as is). –At finde spild og udarbejde den nye proces (to be). –Lave implementeringsplanen af de ”to dos”, der skal til for at nå ”to be”. Hvorfor: –Skabe overblik og prioritere, hvilke ”do its” (”do its” er fx: idéer/forslag/problemstillinger) der skal løses først. Hvordan: –Grundig forberedelse (A3). –Inddragelse af dem, der arbejder med processen. –Følge VSM-processen. –Altid have kundens værdi som mål.

VSM

Fra AS IS til TO BE AS IS IDEAL TO BE Time

Selvdisciplin – oprethold Standardiser – skab standarder Skrub – struktureret rengøring, funktionalitet Sæt i orden – definer et hjem/strukturer Sorter – væsentligt fra uvæsentligt 5 S

Når en forbedring er klar til ACT i PDCA-hjulet, skal vi sikre fastholdelse af resultatet. Dette gøres ved at gennemføre en 5S, som vil fastholde resultatet af forbedringen. 6S

Gemba. Hvad: –Et værktøj der bruges til at sikre ”fokus på fakta”. –En adfærd om at vi ikke må tage noget for pålydende. Hvorfor: –For at sikre at fakta er fakta. Hvordan –Før enhver ændring af en proces. Hvor godt –Enighed om, at vi har set fakta.

Gå til gemba: “Følg processen” Romerne opfandt det Solvitur ambulando – Gå rundt for at finde løsningen Gemba = gerningsstedet

Gemba – ”gerningsstedet ” C B A D

De 5 basis leanværktøjer Målstyring KaizenGemba VSM 5 S De 5 basis lean- værktøjer