Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪ Kvalitet, patientsikkerhed og forebyggelse
Kvalitet og Udvikling Sundhedsaftalen Region Bidrage til sammenhængende patient- forløb på tværs af kommuner, hospital og praksissektor. Fælles politisk retning for udviklingen af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen. Hospitalsenheden Vest ▪ Det sammenhængende patientforløb
Kvalitet og Udvikling 4 ▪ Vestklyngen Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Et sammenhængende patient-/borgerforløb Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Involvering af patienter og pårørende Brugerråd Sammensat af patienter, pårørende og repræsentanter fra: kommuner praksissektor hospital Lokale initiativer Brugerråd og feedbackmøder på afdelingerne Patientniveau: fælles beslutningstagen og Ambuflex Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪ Nationale kvalitetsmål
Kvalitet og Udvikling Kvalitet og patientsikkerhed Hospitalsenheden Vest ▪ Organisering af kvalitetsarbejdet To ben – ledelser og nøglepersoner Forbedringskultur Kvalitetsforbedringer og datastyring
Kvalitet og Udvikling Organisering af patientsikkerhed Hver afdeling har en eller flere patientsikker- hedsnøglepersoner, som kan vejlede jer. Ledelser på alle niveauer er forpligtede til at tage UTH’er alvorligt og støtte op om at drage læring. I e-Dok findes en del retningslinjer, der omhandler patientsikkerhed. Se de sidste nye opdateringer på Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Kvalitet og patientsikkerhed Hospitalsenheden Vest ▪ En utilsigtet hændelse: kan ofte relateres til undersøgelse, behandling, pleje eller rehabilitering. skyldes ikke patientens grundlæggende sygdom. er skadevoldende for patienten - eller kunne have været det.
Kvalitet og Udvikling De hyppigste UTH’er er relateret til Overgange mellem sektorer og afdelinger Kommunikation og samarbejde Medicin Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Utilsigtede hændelser Rapporteres på Alle kan rapportere, også patienter og pårørende. Fokus i rapporterne skal være Hvad, der skete – ikke hvem, der gjorde det. Det er menneskeligt at fejle, MEN vi skal lære af det! Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Forebyggelse af infektioner Patienter Pårørende Personalet Eget hjem 20% af alle patienter har en infektion. Halvdelen har en hospitalserhvervet infektion (80.000– patienter). Det svarer til en udgift på 1 milliard kroner, alene for postoperative sårinfektioner. Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Hospitalserhvervede infektioner Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Hvem er mon smittet og med hvad? Derfor: Betragtes alle patienter som smittede Behandles alle patienter ens uanset deres smittestatus Skelnes ikke mellem patienter med en kendt infektion og patienter uden påvist infektion. Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Generelle infektionshygiejniske forholdsregler Håndhygiejne Uniformshygiejne Rengøring Forholdsregler ved procedurer Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Håndhygiejne er den vigtigste enkeltstående handling til at forebygge smittespredning Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Håndhygiejne – 3 muligheder 1.Hånddesinfektion (Ethanolsprit 85% med Glycerin 2.Handsker + hånddesinfektion 3.Håndvask efterfulgt af hånddesinfektion Statens Serum Institut. Nationale infektionshygiejniske retningslinjer om håndhygiejne. 1. udgave Håndhygiejne. Infektionshygiejniske forholdsregler – Regional retningslinje. E-dok. Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Patienters håndhygiejne! Kan du sige til patienten: “Du har ikke gjort det godt nok”? Kan patienten sige det til dig? Hvem har ansvaret? Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Uniformshygiejne Uniform/kittel med korte ærmer Ingen ærmer Ingen smykker på hænder og håndled Ingen neglelak og kunstige negle Kittel skal være lukket over privat tøj Langt hår skal samles Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Hvad signalerer vi? Sådan eller sådan Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Rengøring Inventar Omgivelser Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling I særlige tilfælde Brug af værnemidler: handsker, overtrækskittel, evt. maske med visir Valg af stue: Enestue Patienten skal opholde sig på stuen Kommunikation og skiltning Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Opsamling Afbrydelse af smitteveje Forebyggelse af hospitalshvervede infektioner! Håndhygiejne Uniformshygiejne Adfærd Værnemidler Handsker Plastikforklæde, overtrækskittel Evt. Maske og visir Rengøring og desinfektion Udstyr Omgivelser Isolation Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Hvem spørger jeg? Hygiejnenøglepersoner i alle afsnit E-dok: både regionale og lokale dokumenter Infektionshygiejnisk dokumentsamling Hygiejnesygeplejersken Desuden e-Læring i hånd- og uniformshygiejne Hospitalsenheden Vest ▪
Kvalitet og Udvikling Lyskassen Hospitalsenheden Vest ▪