Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Advertisements

Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Oplæg for Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
Livsførelse – handleplan - pædagogik Handleplan (kan) understøtte livsførelsen Livsverden - systemverden (kunne færdes i begge) Kontekstuelle sammenhænge.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag D0sisdispensering December.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Velkommen Lise Høyer Lægeforeningen Midtjylland Medlemsmøde Torsdag den 4. februar 2016 kl – Aarhus Universitetshospital, Skejby, Aarhus N.
Det regionale projekt ”Bristede Drømme-Nyt håb” - Status november 2013.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Det regionale projekt ”Bristede Drømme-Nyt håb” – ”Min hjerneskadede datter oplevede frit fald da hun blev udskrevet”
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Sektorovergange – en kvalitetsbrist? Kvalitetsudvikling i speciallægepraksis Konference d. 22. september 2009 v. Overlæge Malene Vestergaard, DSPS.
Forandring med psykologi og indsigt. Den lokale forandringsagents kommunikative kvaler …og en vej til større gennemslagskraft Kommunikationsforsker og.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Behov for en national strategi for hygiejne?
MRSA.
Velkommen til patientens hospital
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
En lille ”taskefolder”
Hospitalsinfektioner Hygiejne
Akutteamets målgruppe
Sektorovergange – en kvalitetsbrist?
Hospitalsenheden VEST
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Velkommen til patientens hospital
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Landsdækkende psykiatriundersøgelser LUP-psykiatri 2016
Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring
Landsdækkende psykiatriundersøgelser LUP-psykiatri 2016
Hospitalsenheden VEST
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Interprofessionel Læring og Samarbejde
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Oplæg for Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Hospitalsenheden VEST
Risikolægemidler Risikolægemidler
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Hospitalsenheden VEST
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Temadag 2018.
Hospitalsenheden VEST
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
(Strategispor og strategiske indsatser)
Informationsmøde 23. april Særlige pladser
Rammesætning for dagen
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Mere hygiejne i lægeuddannelsen - hvordan kommer vi videre?
Hospitalsenheden VEST
Den afgørende opdatering af faglig viden
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Nye værktøjer og netværk til Københavns Kommune
Hospitalsenheden VEST
Hospitalsenheden VEST
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital

Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪ Kvalitet, patientsikkerhed og forebyggelse

Kvalitet og Udvikling Sundhedsaftalen Region  Bidrage til sammenhængende patient- forløb på tværs af kommuner, hospital og praksissektor.  Fælles politisk retning for udviklingen af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen. Hospitalsenheden Vest ▪ Det sammenhængende patientforløb

Kvalitet og Udvikling 4 ▪ Vestklyngen Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Et sammenhængende patient-/borgerforløb  Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Involvering af patienter og pårørende Brugerråd Sammensat af patienter, pårørende og repræsentanter fra:  kommuner  praksissektor  hospital Lokale initiativer Brugerråd og feedbackmøder på afdelingerne Patientniveau: fælles beslutningstagen og Ambuflex Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪ Nationale kvalitetsmål

Kvalitet og Udvikling Kvalitet og patientsikkerhed Hospitalsenheden Vest ▪  Organisering af kvalitetsarbejdet  To ben – ledelser og nøglepersoner  Forbedringskultur  Kvalitetsforbedringer og datastyring

Kvalitet og Udvikling Organisering af patientsikkerhed  Hver afdeling har en eller flere patientsikker- hedsnøglepersoner, som kan vejlede jer.  Ledelser på alle niveauer er forpligtede til at tage UTH’er alvorligt og støtte op om at drage læring.  I e-Dok findes en del retningslinjer, der omhandler patientsikkerhed.  Se de sidste nye opdateringer på Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Kvalitet og patientsikkerhed Hospitalsenheden Vest ▪ En utilsigtet hændelse: kan ofte relateres til undersøgelse, behandling, pleje eller rehabilitering. skyldes ikke patientens grundlæggende sygdom. er skadevoldende for patienten - eller kunne have været det.

Kvalitet og Udvikling De hyppigste UTH’er er relateret til  Overgange mellem sektorer og afdelinger  Kommunikation og samarbejde  Medicin Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Utilsigtede hændelser  Rapporteres på  Alle kan rapportere, også patienter og pårørende.  Fokus i rapporterne skal være  Hvad, der skete – ikke hvem, der gjorde det. Det er menneskeligt at fejle, MEN vi skal lære af det! Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Forebyggelse af infektioner  Patienter  Pårørende  Personalet  Eget hjem 20% af alle patienter har en infektion. Halvdelen har en hospitalserhvervet infektion (80.000– patienter). Det svarer til en udgift på 1 milliard kroner, alene for postoperative sårinfektioner. Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Hospitalserhvervede infektioner Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Hvem er mon smittet og med hvad? Derfor:  Betragtes alle patienter som smittede  Behandles alle patienter ens uanset deres smittestatus  Skelnes ikke mellem patienter med en kendt infektion og patienter uden påvist infektion. Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Generelle infektionshygiejniske forholdsregler  Håndhygiejne  Uniformshygiejne  Rengøring  Forholdsregler ved procedurer Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Håndhygiejne er den vigtigste enkeltstående handling til at forebygge smittespredning Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Håndhygiejne – 3 muligheder 1.Hånddesinfektion (Ethanolsprit 85% med Glycerin 2.Handsker + hånddesinfektion 3.Håndvask efterfulgt af hånddesinfektion Statens Serum Institut. Nationale infektionshygiejniske retningslinjer om håndhygiejne. 1. udgave Håndhygiejne. Infektionshygiejniske forholdsregler – Regional retningslinje. E-dok. Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Patienters håndhygiejne!  Kan du sige til patienten: “Du har ikke gjort det godt nok”?  Kan patienten sige det til dig?  Hvem har ansvaret? Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Uniformshygiejne  Uniform/kittel med korte ærmer  Ingen ærmer  Ingen smykker på hænder og håndled  Ingen neglelak og kunstige negle  Kittel skal være lukket over privat tøj  Langt hår skal samles Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Hvad signalerer vi? Sådan eller sådan Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Rengøring  Inventar  Omgivelser Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling I særlige tilfælde  Brug af værnemidler: handsker, overtrækskittel, evt. maske med visir  Valg af stue: Enestue  Patienten skal opholde sig på stuen  Kommunikation og skiltning Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Opsamling Afbrydelse af smitteveje Forebyggelse af hospitalshvervede infektioner!  Håndhygiejne  Uniformshygiejne  Adfærd  Værnemidler  Handsker  Plastikforklæde, overtrækskittel  Evt. Maske og visir  Rengøring og desinfektion  Udstyr  Omgivelser  Isolation Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Hvem spørger jeg?  Hygiejnenøglepersoner i alle afsnit  E-dok: både regionale og lokale dokumenter Infektionshygiejnisk dokumentsamling  Hygiejnesygeplejersken Desuden e-Læring i hånd- og uniformshygiejne Hospitalsenheden Vest ▪

Kvalitet og Udvikling Lyskassen Hospitalsenheden Vest ▪