Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hospitalsenheden VEST

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hospitalsenheden VEST"— Præsentationens transcript:

1 Hospitalsenheden VEST
Brugerrådsmøde d. 14 december 2017

2 Program Tema – det sammenhængende patientforløb
Velkomst ved Ida og Birgit til 22. møde 16.30 – 16.45 En patient-/pårørendehistorie med fokus på sammenhæng eller mangel på samme. 16.45 – (korte oplæg og efterfølgende drøftelse) Film om sundhedsaftalen Præsentation af ”kom godt hjem” projektet Tidsskriftet for dansk sundhedsvæsen ‘Kampen om det nære’ – hvad siger de? Klik her for at læse tidsskriftet Kulturpejlemærker - hvordan passer de ind? 17.30 – 18.00 Spisning og hyggeligt samvær Bordet rundt, ellers byder de ind, der har noget på hjerte Hospitalsenheden VEST ▪

3 Program fortsat 18.00 – Fortsat drøftelse af temaet og evt. retning for det videre arbejde – (status til skriftlig orientering) Aktiv patientstøtte – skriftlig orientering er udsendt med dagsorden. Der er mulighed for at stille spørgsmål Punkter fra formødet, der er behov for opsamling af fælles v/Birgit Hospitalsenheden VEST ▪

4 En patient-/pårørendehistorie med fokus på sammenhæng eller mangel på samme.
Hospitalsenheden VEST ▪

5 Referat Ida G byder velkommen.
Afbud fra Per Olav, Jesper, Grethe og Henning. Birgitte fortæller, at Jeanette er sygemeldt for en længere periode. Vi skal huske at finde navneskiltene frem til næste gang. Birgitte: fremlægger en patienthistorie. En utilsigtede hændelse om en 74-årig mand med fremadskridende demens. Manden har klaret sig alene sammen med sin kone indtil indlæggelsen, men måtte udskrives til aflastning pga. af hans forværrede tilstand. I forløbet var områder, hvor der var mangel på sammenhæng. Derfor indberettes forløbet som en utilsigtede hændelse (UTH) og der nedsættes et tværsektorielt analysehold med deltagelse af de involverede parter: kommune, praksis og hospital. Der identificeres følgende problemområder: Hospitalet havde manglende kendskab til ny aftale for bestilling af blodprøver hos mobillab. Plejecenteret forventede svar på CT-scanning, der var behov for en bedre forventningsafstemning mellem hospital og plejecenter. Der er uoverensstemmende i oplysninger om medicindosering (medicinliste og FMK). Fremover bruges kun FMK, så der kun er én kilde til medicinoplysninger. Mangelende information fra hospitalet til plejecenteret om at patientens tilstand, som var blevet dårligere under indlæggelse. Manglende kommunikation fra hospitalet med de pårørende om patientens formåen. Resultat af analysen: Der blev afholdt en vellykket tværsektoriel temadag med fokus på overgange og kendskab til hinandens område. Hospitalsenheden VEST ▪

6 Referat Hvilke overvejelser har Brugerrådet ift. denne patienthistorie?
Leif: jeg vil foreslå, at man får med et notat med hjem, når man udskrives. Så kan alle læse, hvad der er sket under indlæggelsen. Birgitte T: vi forsøger altid at give patienterne udskrivelsesnotatet med hjem. Men det kniber pga. tiden ved de hurtige og akutte forløb. Ida G: det er afgørende, at vi ser patientforløb fra patientens perspektiv og ikke fra et systemperspektiv. Patienten skal ikke tilpasses systemet, men omvendt. Så bliver det mere tydeligt, hvad der er vigtigt for patienterne, ex. at informationer følger dem hjem. Birgitte O.: Notatet kommer først på Sundheds dk. 24 timer efter notatet er skrevet i journalen. Ida G: der er et allerede et sprog om funktionsniveau (ICF), som vi skal tilegne os i hospitalet. ICF beskriver patientens funktionsniveau meget præcist. Birgit H: Vi hørte en fortælling på formødet om, hvordan det kan gå galt, når kommunikationen svigter mellem hospital og kommune. Leif: Mit barnebarn fik behandlet en byld ambulant i Randers. Det var vellykket og bylden skulle bare efterbehandles i kommunalt regi. Han havde 3 kontakter uden held. Resultatet blev, at han måtte opereres. En operation han ellers kunne have undgået. Ida G: det er vigtigt, at dit barnebarn indberetter det som en utilsigtede hændelse (UTH), så vi sundhedsprofessionelle kan drage læring af et så uheldig forløb. Indberetter han, tages forløbet op med kommunen og de parter, som er involveret. Hospitalsenheden VEST ▪

7 Referat Oplever du noget som går galt i mødet med hospitalet, vil vi gerne høre fra dig, så vi kan lære af dine oplevelser og forhindre, at det samme sker igen. Der er forskellige måder du kan kontakte os: Kontakt personalet på afdelingen, hvor det gik galt: Kontakt hospitalsledelsen vedrørende det, der er sket. Du kan henvende dig til Patientkontoret i Region Midtjylland: Du kan også vælge selv at rapporterer det du har oplevet, i den danske patientsikkerhedsdatabase. I denne video fortæller Ida G, hvordan du skridt for skridt gør: Hospitalsenheden VEST ▪

8 Et sammenhængende patient-/borgerforløb
IV- Akut antibiotika Ledsager MedCom Forebyggelse Svangre-området Paradigmeskifte i sundhedsvæsenet. Det sammenhængende patientforløb hænger tæt sammen med det sammenhængende sundhedsvæsen. Rehabilitering Opfølgende hjemme- besøg Film - sundhedsaftalen Hospitalsenheden Vest ▪

9 Det sammenhængende forløb – et mix af organisatorisk og klinisk samarbejde
Patientens oplevelse af sammenhæng kaldes Continuity Det arbejde, der skaber sammenhængende patientforløb, foregår både i klinikken og i ledelsesarbejdet. Sammenhængende patientforløb er funktioner, arbejdsgange og personer der er forbundet på tværs. Det betyder både et organisatorisk samarbejde, hvor der er fokus på den store gruppe af patienter, og et klinisk samarbejde med fokus på at forbinde delene i den enkelte patients forløb – dels indenfor hospitalsmurene dels i samarbejdet med kommune og almen praksis. Hospitalsenheden Vest ▪

10 Et stigende behov for koordinering og kommunikation
Særligt for borgere med kroniske lidelser vil der i fremtiden være brug for det sammenhængende sundhedsvæsen for at opnå det sammenhængende patient-forløb. Vi sakl alle øve os i at tænke ”FÆLLES-FORLØB” fremfor deres/vores pt/borger Hospitalsenheden Vest ▪

11 Referat Ida G: vi udvikler hele tiden redskaber, hvor vi bruger det at patienterne kan selv. eks som telemedicinsk behandling som Peter på 45 år nedenfor. Hospitalsenheden VEST ▪

12 Når det lykkes... Peter er 45 år – han er opereret for en tarm-kræft-sygdom, er rask men nu stomibærer. Men Peter er også gift, far til to teenagere, aktiv i den lokale fodboldklub og tilknyttet arbejdsmarkedet som udekørende montør. Telemedicinsk stomi-behandling har givet Peter mulighed for at passe hverdagen, tage billeder af problemer med huden, få en dialog med stomi-sygepl, som også har haft mulighed for at inddrage hjemmesygeplejersken som ekstra back-up Hospitalsenheden Vest ▪

13 Projekter på tværs... Kom godt hjem
Et del-projekt i Region Midtjyllands satspuljeprojekt i ”Det rette tilbud til borgerne fra første kontakt” Udvikler og afprøver udskrivelseskonferencer via video for de mest komplekse forløb Udvikler og afprøver modtagebesøg ved hjemmesygeplejerske indenfor de første 24 timer efter udskrivelsen Udvikler og afprøver en døgndækket, specialiseret rådgivning fra det udskrivende afsnit. Målgruppen er de svageste ældre – de scorer min 31 i screening for opfølgende hjemmebesøg (opfølgende hjemmebesøg udløses v score 23) Hospitalsenheden Vest ▪

14 Kom godt hjem fortsat Målgruppen Patienter med bopæl i Vestklyngen på 65 år og derover, som ved screening til opfølgende hjemmebesøg ved udskrivelse får score 31 og derover Mål med projektet Patienter og deres pårørende oplever tryghed, sammenhæng og overskuelighed ved udskrivelse Bedre sundhedstilstand (målt ved mortalitet, ernæringstilstand og funktionsevne) Bedre kvalitet for borgeren for de samme resurser Hospitalsenheden VEST ▪

15 Kom godt hjem projektet er et initiativ.
Referat Ida G: vi har fået penge fra regeringen til at støtte de svageste ældre. Kom godt hjem projektet er et initiativ. Birgitte O.: Projektet er nu testet i Herning kommune og rulles ud i de andre kommuner til januar. Hospitalsenheden VEST ▪

16 Projekter på tværs... Aktiv patientstøtte – det er på til orientering og har været på dagsorden på sidste møde Regionalt mål om udskrivning inden kl. 12. Udgangspunktet er at tænke tidligere udskrivelser på de patienter, som har opholdt sig i en afdeling i mere end 48 timer. Samtidig ønsker primær sektor, at borgeren kommer retur i eget hjem i formiddagstimerne, hvor bemandingen er størst. Hospitalsenheden Vest ▪

17 Referat Ida G: Patienter og deres pårørende vil opleve større tryghed og sammenhæng, når man kommer hjem i formiddagstimerne, hvor bemandingen er størst i kommunen og egen praktiserende læge kan kontaktes. Hospitalsenheden VEST ▪

18 Flere ældre, som kan nå at få flere kroniske sygdomme
‘Kampen om det nære’ Hvis det sammenhængende sundhedsvæsen er svaret... Hvad er udfordringen da? Den demografiske udvikling (i 2000 var der 4,3 borgere i alderen pr borger over 65 – i 2036 vil der være 2,3 borgere i alderen pr borger over 65) En ny sundhedsforbruger (vi skal fortsat kunne gennemføre et maratonløb trods aldersforandringer – Fix-mig) Den klinisk-teknologiske velsignelse og forbandelse (tele-medicin er en gave for mange borgere, men der er ingen besparelser på den økonomiske bane) Flere ældre, som kan nå at få flere kroniske sygdomme Informations-revolutionen (vi fremsøger viden om egen behandlingsmulighed og lægger dermed et pres på behandleren/systemet) Erik Jyllings bud på fem megatrends som vil udfordre sundhedsvæsenet i fremtiden. Når vi skal skabe mest mulig sundhed for pengene, betyder det også, at vi skal undgå at dvæle ved den traditionelle opgavefordeling Sundhedsvæsenet skal ses som et økosystem, hvor alle er indbyrdes afhængige – Sammen står vi stærkere. Hospitalerne skal i højere grad vende sig mod resten af sundhedsvæsenet og åbne for adgangen til den ekspertise og viden som regionerne ligger inde med. (herunder nævnes fx udgående funktioner og telemedicinsk hjemmemonitorering) Sundheds- og ældreministeriet forventes at komme med konkrete politiske initiativer for det nære sammenhængende sundhedsvæsen med udgangspunkt i et udvalgsarbejde som gav 20 anbefalinger for fremtidens sundhedsvæsen. Hospitalsenheden Vest ▪

19 Nyt sundhedsvæsen kræver nye tanker
Gentænkning af hele sundhedssektoren Et simpelt pt-forløb: symptomer egen læge diagnosticering behandling genoptræning – rehabilitering raskmelding Et komplekst forløb har mange begyndelser, behandlinger, delelementer, interessenter – hvem har overblikket? Når det fremtidige sundhedsvæsen skal matche de kommende udfordringer samtidig med at borgerens tillid bevares kan det kræve en gentænkning af hele sundhedssektoren Med en stigning i de komplekse forløb kan der evt være behov for at lære af de brugerdrevne innovative forløb – ved i højere grad at involvere borgeren I det store spil er det borgerens tillid, der er på spil, og derfor må vi gentænke hele sundhedssektoren med borgeren for bordenden. Hospitalsenheden Vest ▪

20 Referat Birgitte O: Vi oplever en stigning i komplekse forløb, men vi tror på, at inddragelse af patienter og pårørende vil være med til at sikre de gode overgange for også disse patienter. Hospitalsenheden VEST ▪

21 Nye tanker – udgående funktioner
Nye behov kalder på nye løsninger udgående fysiske funktioner, (fx regionale medarbejdere, som varetager behandlinger i kommunale rammer eller i borgerens hjem, mobilt laboratorium) udgående telefonisk funktion, (fx åbne telefonlinjer til lægefaglig sparring, videokontakt med hjemmeplejen) rådgivende funktioner, (undervisning på skoler, i hjemmeplejen, i almen praksis, telefonkontakt) Hospitalsenheden Vest ▪

22 Referat: Ida G: De nye behov kalder på nye løsninger og i øjeblikket ses flere nye tiltag. Eksempelvis i en sjællandske kommune, hvor akut et Mobilteam tager blodprøver og afklarer patientens situation, inden det afgøres om patienten skal indlægges. Vi skal nytænke og overveje om ressourcerne med fordel kan anvendes på andre måder end hid til, for at kunne imødekomme de nye behov. Hospitalsenheden VEST ▪

23 Et nyt sundhedsvæsen kræver nye ledelsesformer
Sundhedsaftalen skal sikre, at borgere og patienter modtager en sammenhængende indsats af høj kvalitet på tværs af sektorerne i sundhedsvæsenet. Tiden er måske kommet for ledelse på tværs? Kan vi etablere ledelse på tværs af sektorer uden at etablere fælles økonomi? Anders Kjærulff: Vilkårene for at løfte en opgave borgernært er anderledes end vilkårene for samme opgave i et hospitalsmiljø – de nødvendige kompetencer og økonomiske ressourcer skal være tilstede når opgaverne flyttes mere borgernært. Fokus skal flyttes fra "hvilken sektor skal gøre hvad" til "hvilke sundhedsindsatser er der behov for, og hvilke forventninger og rolle har borgeren". Hospitalsenheden Vest ▪

24 Særligt i fokus for fremtidens sundhedsvæsen:
Stor stigning i antallet af ældre i forhold til antal yngre. Øget kompleksitet i sygdom og behandlingstilbud. Borgertilfredshed og tillid til systemet sikres via inddragelse. Innovative løsninger er nødvendige. Vi skal turde gentænke os selv og vores sundhedsvæsen. Behov for nye ledelsesfora i det tværsektorielle felt. Almen praksis har en aktiv rolle. En kort opsummering fra tidsskriftet / highlights Hospitalsenheden Vest ▪

25 Referat Ida G: I fremtiden vil der komme mange ny ældre med et andet funktionsniveau end de nuværende. Arbejdsstyrken bliver samtidig mindre. Derfor bliver det nødvendigt, at vi udnytter teknologiske løsninger, for derved at frigøre ressourcer, til pleje og behandling af den voksende gruppe af ældre. Hospitalsenheden VEST ▪

26 Kulturen i DNV-Gødstrup - patientens hospital
Oplæg, drøftelser, dialog... Kulturgruppen Efteråret 15 sommeren 16 Metoder og værktøjer Pejlemærker Patientinddragelse Altid med mig, altid for mig Ingenting om mig, uden mig Hvad har betydning for mig? Pårørendeinddragelse Jeg vil gerne inddrages - spørg mig hvordan Hjælp mig med opmærksomhed på rettigheder Fortæl løbende hvad der sker - og hvem jeg ellers kan kontakte, hvordan og hvornår.  Hvordan understøtte de gode overgange? Patientinddragelse: 1) Altid med mig, altid for mig - patientperspektivet kommer først 2) Ingenting om mig, uden mig - fokus på involvering og inddragelse af patienten 3) Hvad har betydning for mig? - skal understrege vigtigheden af, at sætte sig i patientens sted, og det der skaber livskvalitet for patienten, så de mulige og bedste valg kan træffes. Pårørendeinddragelse: Implicit, at patienten har givet accept Pårørende er med for at støtte patienten

27 Drøftelse i grupper af ca. 4
Drøftelse frem til Hvilke refleksioner og overvejelser giver oplægget ift. indsatser på hospitalet? Punktet flyttes til efter maden Hospitalsenheden VEST ▪

28 Aftensmad 17.30 – 18.00 Spisning og hyggeligt samvær
Bordet rundt, ellers byder de ind, der har noget på hjerte Hospitalsenheden VEST ▪

29 Drøftelse i plenum 18.00 – 18.25 Fortsat drøftelse af temaet og evt. retning for det videre arbejde Hospitalsenheden VEST ▪

30 Referat: Hvad skal Brugerrådet arbejde videre med?
Blodprøver: Leif: vi kan starte med at får styr på, hvorfor blodprøver ikke kan tages hos egen læge. Birgitte O: Der er sparet 13 mill. på ordningen med mobil lab i regionen. Birgit H: Men patientens tid er ikke indregnet i det regnestykke. Claus: Og hvad med den tid man venter. Birgitte O.: Der er arbejdet med ventetiden i KBA med godt resultat, men der er stadig udfordringer med ordningen Mobil Lab. Patientforløb: Birgitte O: vi har omkring indlæggelser om året. Derfor er derfor afgørende, at hospital, praktiserende læge og kommunen er gode til at kommunikerer om og med patienterne. Birgit Hagen: De kroniske patienter har brug for en tovholder i deres forløb. Birgitte O: måske skal vi have nogen til at komme og fortælle om den Patient ansvarlig læge (PAL). Fra 2018 skal alle patienter der har behov, have en patient ansvarlig læge. Lægen der har forstand på patientens hovedlidelse skal være tovholder på forløbet. I primær er det den praktiserende Læge der er den patientansvarlige læge. Ida G.: Det er patientens situation er afgørende for, om patienten tildeles en patient ansvarlig læge. Hos os har Onkologisk afdeling organiseret sig med huller i deres ambulatorieprogram, således den patientansvarlig læge har tid til at gå op og se til sine patienter, hvis de indlægges. Birte M: jeg har prøvet og ønske og få en bestemt læge og det fungerede SÅ godt i mit forløb. Birgitte T: Vi er også godt i gang i Neurologisk afdeling med PAL og kan se rigtig god mening med det. Vores brugerråd har været med til at udvikle vores model. Ida G: patienterne skal også være med til at pege på gruppen af patienter som skal have PAL. selvom det naturligvis er den enkelte patientens situation som også er afgørende. Birgitte O: Brugerrådet skal på et senere tidspunkt høre om ordningen PAL Birgitte O: Når folkene i projektet Aktiv Patientstøtte er ansat, skal Brugerrådet måske også have dem ind og fortælle om projektet. Hospitalsenheden VEST ▪

31 Referat: Hvad skal Brugerrådet arbejde videre med?
Ventetid: Birgit H: Skal vi tage emnet ventetid op? eks. ventetid i akutafdelingen. Peter: Vi har i akutmodtagelsen en masse initiativer omkring ventetid, men vi kan ikke rigtig få slået hul på problematikken. Birgitte O: Der kommer snart nye resultater ift. den årlige undersøgelse om patienttilfredshed i akutmodtagelsen (LUP akut 2017) og måske skal vi diskutere resultaterne fra LUP undersøgelsen i Brugerrådet, når de kommer. Birgitte O.: vedr. ventetid har ortopædisk amb. konkret arbejdet med ventetiden og reduceret denne fra gennemsnitligt 45 min til 5 minutter. Opsamling: Birgitte O: Hvis I kommer på flere emner vi skal tage op i Brugerrådet, er I velkomne til at sende og en mail til mig eller Charlotte. Det samme gælder, hvis I oplever patientforløb, som vi kan gøre bedre, så vil gerne gerne have konkrete og aktuelle eksempler. Hospitalsenheden VEST ▪

32 Aktiv patientstøtte – skriftlig orientering
Der opstartes et projekt med Aktiv Patientstøtte i Vest pr. 1. januar. Pr 1. marts forventes det, at 10 Aktiv Patientstøtte sygeplejersker er ansat i regi af Klinisk medicin og Rehabilitering. Hver sygeplejerske forventes at have ca 60 forløb i gang med løbende udskiftning. Patienterne findes ved hjælp af et teknologisk system, der skriver en liste ud over patienter med hyppige hospitalsbesøg, som bør kontaktes og tilbydes deltagelse i projektet. Målgruppen er borgere på min 18 år, som har haft kontakter indenfor de sidste seks måneder med udvalgte diagnoser og som opfylder kriterierne for at være i højrisiko for at blive storforbruger af sundhedsydelserne. De skal tale dansk og ikke være hørehæmmede (tlf coaching) Der er mulighed for at stille spørgsmål til orienteringen. Hospitalsenheden VEST ▪

33 Punkter fra formødet Er der punkter fra formødet, hvor der er behov for opsamling i fællesskab? Hospitalsenheden VEST ▪

34 De næste møder 6/2 Formøde i Holstebro kl. 15.30 til 16.30
6/2 Brugerrådsmøde i Holstebro kl til 19.00 23/1 Fælles møde med Brugerrådet fra Vejle kl til 17.30 Fælles spisning kl til 18 Socialt arrangement for Brugerrådet kl. 18 til 20 Hospitalsenheden VEST ▪

35 Referat Birgitte sender ud til jeres mail, hvor og hvornår vi skal møde op. Obs. der er medlemmer, som ikke kan læse kalenderinvitationer pga. af det program deres PC anvender. Link til køreseddel: Hospitalsenheden VEST ▪


Download ppt "Hospitalsenheden VEST"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google