Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hospitalsenheden VEST

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hospitalsenheden VEST"— Præsentationens transcript:

1 Hospitalsenheden VEST
Kvalitet & Udvikling Velkommen

2 Kvalitet, patientsikkerhed og Sundheds-IT
Vi præsenterer, hvordan HEV arbejder med kvalitet og udvikling – herunder hvordan vi sikrer gode overgange til primærsektor. K&U – en afdeling i Staben m ca 20 medarbejdere. Vores mål er at bidrage til gode og sikre patientforløb, samt støtte resten af HEV’s personale hvor der er behov. Vi bygger bro Vi har blandt andet en håndfuld forbedringsvejleder/-agenter som faciliterer forbedringsprojekter i afdelingerne Vi deltager som konsulenter i kvalitetsudvalgsmøder og vores Sundheds-IT-kolleger har tæt kontakt til alle afdelinger, når de elektroniske tavler skal anvendes optimalt. Mål - at skabe gode patientforløb sammen med jer Hospitalsenheden Vest ▪

3 Et sammenhængende patient-/borgerforløb
IV- Akut antibiotika Ledsager MedCom Forebyggelse Svangre-området Paradigmeskifte i sundhedsvæsenet. Tidligere blev en patient udskrevet når han/hun var rask og klar til at klare hverdagen igen. I dag udskrives patienten, når den specialiserede behandling er færdig – og almen praksis overtager ofte på baggrund af den epikrise lægerne skriver Kvalitet og Udvikling er involveret i mange af de delelementer som påvirker patientforløbet. Rehabilitering Opfølgende hjemme- besøg Hospitalsenheden Vest ▪

4 Mød Anne 82 år enlig, frisk og klarer selv hverdagen i egen bolig med lille have Henvist via egen læge pga. lungebetændelse Indlægges på M2 mhp videre behandling bedste behandling ud fra en lægefaglig vurdering? hvad siger retningslinjerne for Annes forløb? Henvisningen fra egen læge – en vigtig del af vores samarbejde med andre kolleger i det tværsektorielle felt. Derudover mødes praksiskonsulenter, almen praksis og speciallæger til fyraftensmøde 2 gange årligt (en forholdsvis ny ordning som afløser små afdelingsvise møder) Kvalitetsorganisationen i afdelingen har ansvaret for at kliniske retningslinjer kendes og følges på de områder hvor disse findes – derudover er der en stor opgave i at sikre kendte og velbeskrevne lokale retningslinjer mhp at optimal behandling som ikke er afhængig af om Per, Polle eller Ruth er på vagt. Hospitalsenheden Vest ▪

5 Nationale kvalitetsmål
8 mål – 22 indikatorer Fx. sygehuserhvervede infektioner, ventetid, patienttilfredshed/LUP, hjertedødelighed, Målet med den nye kvalitetsmodel er at skabe forbedringer med værdi for patienten 8 nye nationale mål – 22 indikatorer Heraf nogle meget brede – opfyldelse af kvalitetsmål i de kliniske kvalitetsdatabaser (ca. 40 databaser i HEV med gennemsnitlig 10 indikatorer) Eksempler på andre indikatorer akutte genindlæggelser indenfor 30 dage sygehuserhvervede infektioner (bakteriæmier, clostridium difficile) ventetid til planlagt operation patienttilfredshed/-inddragelse (fra LUP) Afdelingerne har mulighed for at påvirke, hvordan man kommer i mål via arbejde med konkrete lokale kvalitetsudfordringer. De mål der er gældende for jer, vil I høre nærmere om i afdelingerne. Udviklingen vil blive fulgt via trafiklys Grøn: Positiv udvikling og over gennemsnittet Gul: Enten positiv udvikling og under gennemsnittet eller negativ udvikling og over gennemsnittet Rød: Negativ udvikling og under gennemsnittet For Anne: Data på forebyggelige indlæggelser – data på antal og på diagnoser følges tæt. Vi samarbejder med vores KIT-kolleger – ikke blot ift klinisk logistiktavler, som I sikkert har set, men også på fx at kvalificere en SFI og dermed optimere tilgang til data og kvaliteten af det dokumenterede. På den måde kan på baggrund af data sætte ind der, hvor det er nødvendigt og ikke skyde med spredehagl. Forebyggelige indlæggelser blandt ældre Hospitalsenheden Vest ▪

6 Kvalitetsorganisationen
Organisering af kvalitetsarbejdet Ledelser og nøglepersoner Kvalitetsråd og kvalitetsudvalg Forbedringskultur Kvalitetsforbedringer og datastyring Hvad ønsker vi at opnå? Hvornår er en forandring en forbedring? Små prøvehandlinger Vi står på to ben og går små skridt ad gangen i kvalitetsarbejdet Kvalitetsråd – kvalitetsudvalg Nøglepersoner – ledelser Vigtigt som ny medarbejder at UNDRES – det skaber ny refleksion. Vi arbejder med kvalitetsforbedringer i HEV gennem forbedringsarbejdet/forbedringskulturen, så når Anne i indlæggelsesforløbet møder forskellige personalegrupper kan disse være en del af et forbedringsprojekt. Forbedringsprojekterne er den metode vi i HEV har vedtaget at vi vil optimere vores arbejdsgange med henblik på at sikre best practise for Anne og andre patienter. Vi er i gang med at videreudvikle forbedringskulturen – vi gør det via kvalitets- og forbedringsprojekter Med udgangspunkt i Hvad ønsker vi at opnå? Hvornår ved vi, at en forandring er en forbedring? Hvilke forandringer kan iværksættes for at skabe forbedringer? Små PDSA’er (prøvehandlinger) Datastyret (BI-portal) Arbejdet med databaser FMK Forebyggelige indlæggelser blandt ældre Epikriser og kræftpakker (Proaktiv via early warning) Eksempler på forbedringsprojekter er f.eks. afskaffelse af patientoplysningsskemaer, som ikke gav mening og var spild af tid eller fødegangen, der har arbejdet med særlige håndgreb og dermed reduceret voldsomt i antallet af sphincterrupturer. Hospitalsenheden Vest ▪

7 Efter 24 timers indlæggelse ordineres nye blodprøver
ID..... Vi har også i HE Vest mange UTH’er pga. manglende/forkert ID Hvad siger retningslinjerne for reaktion på prøvesvar? Hvilke arbejdsgange har I på jeres afdeling omkring rettidig reaktion på prøvesvar? ...Hvis noget går galt??? Rettidig reaktion på prøvesvar – find jeres afsnits retningslinjer i e-dok – der er mere end 80 dokumenter i e-dok med denne overskrift – alle lokale afsnit har taget stilling til dette. E-dok giver jer generelt mange svar på hvordan en instruks eller en retningslinje er beskrevet for jeres funktion. På HEV-niveau lærer vi af samarbejdet med de i alt 19 medlemmer af bruger rådet – medlemmerne er dels patienter, pårørende, patientforeninger og personale. Mange emner drøftes mhp at sikre en patient- og pårørende vinkel. Hvis det går galt i Annes forløb har vi indberetningspligt ISBAR – systematisk kommunikation - er et vigtigt støtteværktøj i den målrettede kommunikation Hospitalsenheden Vest ▪

8 Utilsigtede hændelser handler om patientsikkerhed
En utilsigtet hændelse: kan ofte relateres til undersøgelse, behandling, pleje eller rehabilitering. skyldes ikke patientens grundlæggende sygdom. er skadevoldende for patienten - eller kunne have været det. Rapporteres på stps.dk Se de sidste nye opdateringer på vest.intra.rm.dk Hvad kom først hønen eller ægget? Alt vores kvalitetsarbejde drejer sig i virkeligheden om patienternes sikkerhed Patientsikkerhed er mere end de utilsigtede hændelser Det drejer sig om at skabe en sikkerhedskultur – at tænke på at designe organisationen så patienternes sikkerhed hele tiden er i fokus. Når / hvis der så alligevel sker noget, som ikke burde være sket, så har vi pligt til at rapportere det som en utilsigtet hændelse – men gør det også fordi det giver mening, at vi lærer af vores fejl. Alle ledere er forpligtede til at tage UTH’er alvorligt, støtte op og drage læring. Eksempler på UTH´er: Ordineret 8000 stk. C-vitamin tabletter dagligt (!) Dement patient sendes hjem uden hjemmeplejen orienteres. De alvorlige UTH´er hænger ofte sammen med uklart ansvar og manglende kommunikation => forsinkelse i forløbet hos kritisk syge patienter. Hospitalsenheden Vest ▪

9 Hvis I er involveret i en utilsigtet hændelse?
Second victims Retningslinje: Retningslinje for personale, der har været udsat for en arbejdsmæssig belastende hændelse, HEV Second victims – personale, der har været involveret i en utilsigtet hændelse, kan efterfølgende være meget påvirkede. Nogle gange behøver det ikke være fordi patienten faktisk kom til skade, men blot tanken om, hvad der kunne være gået galt. Ledelsens ansvar at tage hånd om jer med defusing og debriefing osv. – se retningslinjen – men hjælp med at være opmærksomme på hinanden. Der kan være tilfælde som ikke er alvorlige hændelser, men dog opleves som personligt belastende – vigtigt at I selv tager fat i kollega eller leder ift dette. Ved en akut belastende hændelse skal der altid ydes kollegial førstehjælp Efter en konkret vurdering kan der gennemføres defusing - aflastningssamtale ved uddannet personale fra egen afdeling Hvis aflastningssamtale ikke er tilstrækkelig kan der efterfølgende arrangeres debriefing ved psykolog Hospitalsenheden Vest ▪

10 Inddragelse af patienter og pårørende
Annes datter fortæller, at det er vigtigt for Anne at få sit eget tøj på – det er derfor, hun ikke vil gangtræne. Hvordan inddrager vi pårørende i Annes forløb? Dokumentere sammen med patienten – tidstro og hændelsesnær dokumentation. Brugerrådet Hvad har vi lært af Brugerrådet? Patient- og pårørende inddragelse er vigtige elementer i det gode patientforløb. I skal fx dokumentere sammen med Anne, I skal gennemgå Annes medicin sammen med hende og ajourføre FMK inden udskrivelsen. Træn jer i at dokumentere sammen med Anne og hendes pårørende, så de er løbende orienteret om hvad der skal ske. HEV har pejlemærker for patient- og pårørende inddragelse. Når pt har givet tilladelse gælder i pårørendeinddragelsen: Jeg vil gerne inddrages - spørg mig hvordan Hjælp mig med opmærksomhed på rettigheder Fortæl løbende hvad der sker - og hvem jeg ellers kan kontakte, hvordan og hvornår. Hospitalsenheden Vest ▪

11 Efter knap tre døgn er Anne klar til udskrivelse
Almen tilstand væsentlig dårligere, end inden hun blev syg. Behov for hjælp til personlig hygiejne. Behov for hjælp til den nye medicin. Hvad siger Sundhedsaftalen om den gode udskrivelse? Plejeforløbsplanen til kommunen er indgangsbilletten for den borger som aldrig tidligere har haft behov for kommunal hjælp – derfor er det VIGTIGT med en grundig beskrivelse af funktionsevne og hvilke behov der skal hjælp til at udføre (I kan aldrig love en patient eller en pårørende hvilken hjælp de bevilges eller om de fx får en aflastningsplads) Udskrivningsrapporten skal sendes når Anne går hjem – senest to timer efter udskrivelsen sammen med en opdateret medicinliste fra FMK og en evt. genoptræningsplan En tydelig epikrise sendes til egen læge – hvem har ansvaret for hvad, hvornår kan en given tbl-behandling afsluttes, hvilke informationer er der fx givet til patient-pårørende Hospitalsenheden Vest ▪

12 Vestklyngen Vestklyngen – HEV modtager/afleverer patienter fra Vestklyngen – men også fra andre kommuner, hospitaler Vestklyngen har ca ´indbyggere fordelt på 6 kommuner til sammenligning med Aarhus på indbyggere. I Vestklyngen har vi et meget godt samarbejde med kommunerne og de praktiserende læger – hvilket vi er meget stolte over Derfor er der behov for ensartede retningslinjer – aftaler Pt. er indlagt meget kort tid Patienterne bliver i eget hjem længere – de er ofte meget syge, når de kommer til os Patienterne er kun indlagt 2,9 dage i gennemsnit – og her skal der nåes så meget Behandlingsplan skal følges op i eget hjem i samarbejde med kommunen og egen læge Opgaver som for fem år siden naturligt lå i hospitalsregi ligger nu i kommunerne – fx rehablitering og forebyggelsesopgaver Det sammenhængende patientforløb beskrives fantastisk i filmen på sundhedsaftalen.rm.dk 12 ▪ Hospitalsenheden Vest ▪

13 Spørgsmål? Hospitalsenheden Vest ▪

14 H Infektionshygiejnen
Oplæg: 30 min. Der er repræsenteret forskellige faggrupper.

15 Forebyggelse af infektioner
Patienter Pårørende Personalet Eget hjem Infektionshygiejne er PATIENTSIKKERHED og ARBEJDSMILJØ – vi selv og vores familie skal ikke blive syge af at arbejde her....

16 Handler først og fremmest om det kvalitetsmål der hedder:.....
Handler om den aktuelle patient, men også den næste patient: både antibiotikavalg og rengøring (af udstyr og inventar) rækker ind i fremtiden.

17 HAIBA - infektionsregistrering
Bakteriæmier Urinvejsinfektioner Clostridium difficile Antal/ risikodøgn 2016 2017 2018 Hele landet 7,67 8,20 8,27 Region Midt 6,25 6,70 7,04 Hospitalsenheden Vest 6,18 6,21 7,35 Antal/ risikodøgn 2016 2017 2018 Hele landet 44,68 44,90 46,44 Region Midt 39,26 37,70 35,41 Hospitalsenheden Vest 45,96 38,98 35,22 Antal/ risikodøgn HOHA 2016 2017 2018 Hele landet 5,10 4,86 4,67 Region Midt 5,15 4,83 4,31 Hospitalsenheden Vest 6,28 6,71 4,85 Kilde: HAIBA

18 Dette er hvad vi mener, når vi siger generelle forholdsregler.....
Derudover: planlægning af arbejdsopgaver....

19 Generelle infektionshygiejniske forholdsregler
Håndhygiejne Uniformshygiejne Rengøring Forholdsregler ved procedurer Dette er hvad vi mener, når vi siger generelle forholdsregler..... Derudover: planlægning af arbejdsopgaver....

20 Hvem er mon smittet og med hvad ?
Derfor: Betragtes alle patienter som smittede Behandles alle patienter ens uanset deres smittestatus Der skelnes ikke mellem patienter: med en kendt infektion og patienter uden påvist infektion. Patienterne vil gerne vide mere! Personalets barriere: det er svært at sige til patienten, at.... Hold det fagligt! Undgå mor-barn kommunikation!

21 Patienters håndhygiejne!
Kan du sige til patienten: “Du har ikke gjort det godt nok”? Kan patienten sige det til dig? Hvem har ansvaret? Patienterne vil gerne vide mere! Personalets barriere: det er svært at sige til patienten, at.... Hold det fagligt! Undgå mor-barn kommunikation!

22 Mød Anne 82 år Enlig, frisk og klarer selv hverdagen i egen bolig med lille have. Indlægges akut efter at være faldet hjemme – OBS: brud på hoften. Hvordan forebygges risikoen for infektion? Hvorfor får nogle en infektion, andre ikke? Den normale balance forstyrres/svækkes Forsvaret: Intakt hud – ødelægges ved fx drop, operation Immunsystemet – dårligt hos gamle, svækkede, nyfødte Angribende mikroorganismer: Egen flora Fremmed flora ……. via personalets hænder (Smertebehandling og Mobilisering (lungebetændelse og blærebetændelse) Undlade KAD (blærebetændelse) Hjælp til personlig hygiejne (lungebetændelse, blærebetændelse, sårinfektion) Valg af antibiotika Rengøring)

23 Anne Efter 3 dage får hun diarre.
Hvordan forebygger vi spredning af bakterier til medpatienter? Hospitalserhvervet infektion? Utilsigtet hændelse? Skal hun isoleres? Nej ikke nødvendigvis, men måske skal hun ha’ en enestue. Skal vi bruge værnemidler? Ja – en del af de generelle forholdsregler. – forklæde, handsker, maske med visir Hospitalsenheden Vest ▪

24 De supplerende forholdsregler
Hospitalsenheden Vest ▪

25 Håndhygiejne – 3 muligheder
Hånddesinfektion (Ethanolsprit 85% med Glycerin) Handsker + hånddesinfektion Håndvask efterfulgt af hånddesinfektion Statens Serum Institut. Nationale infektionshygiejniske retningslinjer om håndhygiejne. 1. udgave Håndhygiejne. Infektionshygiejniske forholdsregler – Regional retningslinje. E-dok.

26 Uniformshygiejne Uniform/kittel med korte ærmer Ingen ærmer
Ingen smykker på hænder og håndled Ingen neglelak og kunstige negle Kittel skal være lukket over privat tøj Langt hår skal samles

27 Rengøring Inventar Omgivelser
Kvalitetsvurdering A gennem adskillige år! Men i kommentarerne: man kan ikke gøre rent, der hvor der er rodet.. OBS: ”hygge og hjemlighed” – fint men ikke på bekostning af.... Dette er ikke et hjem, men et hospital!

28 Hvem spørger jeg? Hygiejnenøglepersoner i alle afsnit
e-Dok og både regionale og lokale dokumenter: Hygiejnesygeplejersken Desuden e-Læring i hånd- og uniformshygiejne.

29 Lyskassen VIDEO: Husk håndhygiejne


Download ppt "Hospitalsenheden VEST"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google