Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdspladstyverier
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
BL – Danmarkspanel - oktober A&B ANALYSEs Danmarkspanel - BL − Danmarks Almene Boliger - Oktober 2011.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Evaluering af årets projektledermesse Radisson Blu Falconer, Frederiksberg Den 17. november.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Baggrund Summary Grafikker Slide 1 Resultatrapport – Thorsager trinbræt undersøgelse Thorsager distriktsråd.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Side 1 © 2008 Zapera.com A/S – Ryesgade 3A, 1.tv. – 2200 København N - Tel – Fax – Enhver offentliggørelse af disse.
Lederforeningen for VUC:
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Uddrag af kendskabsanalysen 2014 CLEVER A/S. Q8. Hvis du skulle købe en elbil i morgen, hvad ville så være dine stærkeste argumenter for at vælge en elbil?
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse Rapport Marts 2010.
Kundetilfredshedsanalyse – [måned år] Kundenavn. 2 Overblik.
FORSTÅ PRISERNE PÅ REJSEKORT Rejsekort DSB – februar 2012.
Resultater fra: Diskriminationsundersøgelsen blandt mennesker med psykisk sygdom Som et led i EN AF OS kampagnen er der gennemført en undersøgelse af oplevet.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere.
Bjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S Orientering om rejsekortet 27 februar 2012 Orientering om rejsekort
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Rejsekort Kundeundersøgelser I Pressebriefing 26. februar 2012 Centerchef Anders Due, Trafikselskabet Movia.
Movia Flextrafik - Brugerundersøgelse Telefonundersøgelse foretaget d. 6. oktober til d. 10. oktober respondenter.
En introduktion til rejsekort – nem betaling til bus, tog og metro.
Mobilbilletter En introduktion til mobilbetaling ved brug af kollektiv transport på Sjælland.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
PUNKTMÅLING, OKTOBER LANDBRUG & FØDEVARER - KYLLING MARTS 2015.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Temamøde om flowet mellem a-dagpenge og sygedagpenge Roskilde Hallerne 22. Oktober 2013.
Hørelse, høretab og høreapparater – Hvad synes danskerne selv?
Analyse omkring rytmiske koncerter November 2016
Digitaliseringsstyrelsen
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
BrancheIndexTM Bank 2016.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Hvor og hvordan sker ulykken?
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
Den kriminelle fødekæde i bander og
- Brugerindsigt og fleksible løsninger
Ny strategi for rejsekortet Trafikdage 2016 Aske Wieth-Knudsen, Chef for Forretningsudvikling, DSB Eskil Thuesen, Centerchef for Ressourcer og Service,
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Hvor og hvordan sker ulykken?
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Dannelse af trafikselskaber
Danmarkspanel uge
Konjunkturbarometer – maj 2013
UNDERSØGELSE VEDRØRENDE UNGES BRUG AF KONDOM
Hovedresultater af Trivselsundersøgelse 2019
Præsentationens transcript:

Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015

2 Summary for brugerundersøgelsen Mulighed for at købe rejsekort, for at tanke op og tilgængeligheden af kortlæsere i busser og på stationer Informationer om brug af rejsekortet på rejsekortet.dk og informationer om rejsekortet fra personalet i trafikselskaberne Muligheder for at få overblik over priser på forskellige rejser. Dette gælder både for rejsekortet og for offentlig transport generelt. Rejskortet vurderes fortsat som en god ide af stort set alle brugere (79%) og 69 % synes at rejsekortet gør det lettere at rejse med kollektiv trafik. 67% af de adspurgte brugere benytter rejskortet til alle deres rejser. Af de resterende 33% betragter 44% rejsekortet som en billettype de primært anvender. De nye brugere på rejsekortet er mere positive, end de kunder der har brugt rejsekortet i længere tid. Kunder der har haft kortet i 4-12 måneder og som kommer fra Hovedstadsområdet har ved afskaffelsen af klippekortet formentligt følt sig tvunget over på rejsekortet og er derfor mindre positive. Der er forsat ca. 1 ud af 3 som ikke kender til rabatten uden for myldretid. 2/3 af rejsekort-brugerne har prøvet at glemme at checke ud Af fordele ved rejsekortet nævnes hyppigst at slippe for at tælle zoner, kun at behøve en billet til alle sine rejser samt ikke at skulle have kontanter på sig til at købe billet. Under ulemper ved rejsekorte nævnes oftest at man skal checke ud, at man skal checke ind igen når man skifter transportmiddel og at man skal have det op af lommen for at checke ind og ud. 54% har prøvet at tage ekstra ledsagere med på deres rejse med rejsekort. I 2014 var det kun 38%, der havde prøvet dette. At man kan have flere personer med på kortet nævnes også som en af fordelene ved rejsekortet. 86% har besøgt heraf har 71% i nogen, høj eller i meget høj grad fået svar på hvad de søgte efter. De utilfredse brugere af rejsekort, er karakteriseret ved, at de i højere grad glemmer at checke ud og at de ikke har en tank-op aftale på deres rejsekort. Rejsekortets utilfredse brugere er også kendetegnet ved, at de har en mere negativ opfattelse af offentlig transport generelt, end de tilfredse brugere.

(N=2962) – Brugere af rejsekort, der rejser mindst 1-2 dage i kvartalet. 3 Hvilken type rejsekort har du?

(N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. (N=1091) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet, som også bruger andre bilettyper 4 Benytter du rejsekortet til alle dine rejser med offentlig transport, eller benytter du også andre typer billetter?

5 I de følgende spørgsmål bedes du vurdere en række forhold vedr. offentlig transport. Hvor tilfreds er du med… GENNEMSNIT 3,69 3,28 2,49 2,18 2,29 3,24 4,11 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

6 I det følgende bedes du vurdere en række udsagn vedr. rejsekort. Hvor tilfreds er du med… GENNEMSNIT 3,64 3,81 2,45 3,18 3,10 3,62 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

7 Konceptopfattelse og rejsekortets betydning for besværlighed forbundet med rejser GENNEMSNIT 4,03 GENNEMSNIT 3,71 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

8 GENNEMSNIT 2,53 GENNEMSNIT 2,60 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. Rejsekortets betydning for rejseudgifter og rejseoplevelsen

9 Rejsekortets betydning for rejsefrekvens GENNEMSNIT 3,08 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

10 Opfattelse af offentlig transport og tilfredshed med rejsekortet GENNEMSNIT 3,59 GENNEMSNIT 3,49 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

11 Udrulningsområder – Gennemsnit på nøglespørgsmål BornholmFynHovedstadenMidtjyllandNordjyllandSydjyllandSydsjællandVestsjællandTotal Er din overordnede opfattelse af offentlig transport positiv eller negativ? 3,763,543,603,61 3,563,583,463,59 Synes du, at det er en god eller dårlig ide med et rejsekort til offentlig transport? 4,444,133,904,214,324,234,254,064,03 Synes du, at rejsekortet gør det lettere eller besværligere at rejse med offentlig transport? 4,163,713,553,964,113,954,063,773,71 Oplever du, at rejsekort er medvirkende til at rejseoplevelsen med offentlig transport bliver bedre? 3,182,702,482,722,882,762,862,632,60 Hvor tilfreds er du med at rejse med offentlig transport? 3,903,623,703,653,793,633,743,553,69 Hvor tilfreds er du med rejsekortet alt i alt 4,083,103,413,483,823,783,763,243,49

12 Fordele og ulemper ved rejsekortet (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet I de åbne besvarelser til kategorien ”Andet” nævnes især ”nemt” og ”rabat/billigere”. I de åbne besvarelser til kategorien ”Andet” nævnes ofte ”pris” og ”dyr”. Derudover nævnes ”Checke ud” ofte, da der er mange af respondenterne, der her vælger at uddybe, hvorfor de er utilfredse med check ud.

Anbefalingsvillighed 13 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. Anbefaling: Sandsynligt: 61% Hverken/eller: 11% Usandsynligt: 22%

Sammenligning af udvalgte items 2013 til formulering *1::Synes du, at det er en god eller dårlig ide at indføre et rejsekort til kollektiv trafik? *2: Tror du, at indførelsen af rejsekortet vil gør det lettere eller besværligere at rejse med kollektiv trafik end tidligere? *3: Er din overordnede opfattelse af kollektiv trafik positiv eller negativ? (N 2015= 2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

Sammenligning af udvalgte items 2013 til (N 2015=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet

Sammenligning af udvalgt items ift. hvor lang tid man har rejst på rejsekortet 16 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. Hvor lang tid siden er det du begyndte at rejse på rejsekort

Sammenligning af udvalgt items ift. hvor lang tid man har rejst på rejsekortet 17 (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. Hvor lang tid siden er det du begyndte at rejse på rejsekort

18 Afskaffelsen af klippekortet i hovedstadsområdet (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. [N=323) – Personer der bor i hovedstaden og har haft deres rejsekort i 4-12 mdr [N=2639) – Resten af basen Ingen signifikante forskelleSignifikant mindre positiv holdning blandt de der bor i hovedstaden og har haft deres rejsekort i 4-12 mdr. set ift. resten af basen.

Ekstra spørgsmål til rejsekort Fokus på adfærd 19

20 Synes du at det er nemt eller svært at tilføje ekstra rejsende på dit rejsekort? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

21 Kendskab og brug af off-peak rabat (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. (N=1154) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet, der har gjort brug af off-peak rabatten.

22 Check ud situationer (N = 2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

23 Rejsekortets hjemmeside (N = 2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet. (N=2556) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet, der har besøgt hjemmesiden.

24 Rejsekort Kundecenter (N = 2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

25 Hvad karakteriserer den hhv. tilfredse* og utilfredse** bruger af rejsekort *Den tilfredse bruger (N=549) – synes at Rejsekort gør det lettere/meget lettere at rejse OG at rejseoplevelsen i høj /meget høj grad bliver forbedret OG at det er en meget god ide/god ide med et Rejsekort **Den utilfredse bruger (N=162) – synes at RK gør det besværligere/meget besværligere at rejse OG at rejseoplevelsen i ingen /mindre grad bliver forbedret OG at det er en meget dårlig ide/dårlig ide med et RK Gennemsnit: Er din overordnede opfattelse af offentlig transport positiv eller negativ? Den tilfredse bruger: 4,06 Den utilfredse bruger: 2,74

Baggrundsinformation 26

27 Hvor ofte benytter du dit rejsekort? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

28 Hvor lang tid er det siden, du begyndte at rejse på rejsekort? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

29 Hvilken type transportmidler anvender du typisk, når du rejser med offentlig transport? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

30 Hvem er deltagerne i undersøgelsen? Nuværende situation? I hvilken region bor du? Hvad er din alder?Er du? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

31 Hvem er deltagerne i undersøgelsen? Har du bil til din rådighed?Har du en cykel, som du bruger hver uge? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

32 Hvor ofte rejser du med offentlig transport? (N=2962) – Brugere af rejsekort med en rejsefrekvens på mindst 1-2 dage i kvartalet.

33 Metode for brugerundersøgelsen Data er indsamlet i perioden fra 29. oktober til 17. november blandt de årige og i perioden fra 9. til 17. november blandt brugerne over 55 år. Resultaterne i rapporten er baseret på målgruppen ”Har et rejsekort (aktivt) – og som rejser minimum 1-2 dage i kvartalet med offentlig transport”. Undersøgelsen baserer sig på respondenter. For at sikre et tilstrækkeligt datagrundlag i alle områder er stikprøven disproportional stratificeret i forhold til følgende områder (Bornholm, Fyn, Hovedstaden, Midtjylland, Nordjylland, Sydjylland, Sydsjælland og Vestsjælland). Stikprøven er tilfældigt udtrukket på baggrund af på Rejsekorts samlede database over personlige Rejsekort. Det samlede data er efterfølgende vægtet på plads i forhold til fordelingen af rejsekort i hele landet. Data er desuden vægtet på køn og alder i forhold til rejsekortets kunder.

EPINION COPENHAGEN RYESGADE 3F 2200 COPENHAGEN N DENMARK T: E: W: EPINION AARHUS NORDHAVNSGADE AARHUS C DENMARK T: E: W: EPINION OSLO TOLLBUGATA OSLO NORWAY T: E: W: EPINION MALMÖ ADELGATAN MALMÖ SWEDEN T: E: W: EPINION SAIGON 11TH FL, DINH LE BUILDING, 1 DINH LE, DIST. 4, HCMC VIETNAM T: E: W: 34