Lolland Kommunes udfordringer
Udfordring 1: Faldende indtægter
3 Indtægter fra skat og tilskud/udligning pr. indbygger, 2015-pl Note: 2015 er budgettal
4 Udvikling i socioøkonomisk indeks
5 Opgjort udgiftsbehov pr. indbygger , 2015-pl
6 Beskatningsgrundlag pr. indbygger , 2015-pl
7 Konklusioner - indtægtsudviklingen Det socioøkonomiske indeks er faldende – et fald på 5,9 pct. fra 2012 Det kan konstateres, at det beregnede udgiftsbehov i udligningssystemet udviser en faldende tendens i Lolland fra 2012, mens det er uændret for landet som helhed Ovenstående medfører, at Lolland Kommune bliver kompenseret i mindre grad efter udligningsreformen i 2012 En udvikling med faldende udgiftsbehov kan ikke genfindes i udviklingen i driftsudgifterne Udviklingen i beskatningsgrundlaget har ikke udvist samme vækst som kan ses for regionen og landet som helhed
Udfordring 2: Demografisk udvikling
9 Befolkningsudvikling Ændr i pct år , år , år ,0 Over 75 år ,1 I alt ,8
10 Analyse af flyttemønster udarbejdet af Arbejdernes Erhvervsråd Analyse af til- og fraflytningens betydning for Lollands befolkning - den indeholder tre dele: –Lollands befolkning i Hvor bor de i 2013? Hvordan klarer de sig? –Lollands befolkning i Hvor boede de i 1990? Hvordan klarer de sig? –Beskrivelse af nettoflytningen til Lolland i perioden Alle oplysninger om uddannelse og beskæftigelse handler om personens status i 2013
11 Flytningernes betydning - uddannelsesniveau
12 Flytningernes betydning - uddannelsesniveau
13 Flytningernes betydning – tilknytning til arbejdsmarkedet
14 Skattegrundlag for til- og fraflyttere, 2013
15 Konklusioner - demografisk udfordring Betydeligt fald i befolkningstal De unge og folk i den erhvervsaktive alder flytter ud, mens der bliver flere ældre Fraflyttere har (eller får efterfølgende) et højere uddannelsesniveau end tilflytterne Andelen af befolkningen med kun grundskolen er steget fra 25 pct. i 1990 til 35 pct. i 2013 Der er flere arbejdsløse, kontanthjælpsmodtagere og især førtidspensionister blandt tilflytterne Trods færre i den erhvervsaktive alder er antallet af borgere på overførselsindkomster steget og udgør 39,2 pct. i 2013 mod 30,6 pct. i 1990 Skattegrundlaget er lavere for tilflytterne end fraflytterne
Udfordring 3: Driftsudgifterne
17 Nettodriftsudgifter i alt pr. indbygger , 2015-pl
18 Serviceudgifter pr. indbygger , 2015-pl Note: 2015 er budgettal
19 Overførselsudgifter/ ikke-service udgifter pr. indbygger Note: 2015 er budgettal
20 Konklusioner - udviklingen i driftsudgifterne Lolland har betydeligt større udgifter til overførselsindkomster sammenlignet med regionen og landet som helhed Det faldende befolkningstal giver et konstant og stort behov for løbende tilpasninger af driftsudgifterne – og svært at gøre det hurtigt nok Også vanskeliggjort af, at Lolland Kommune består af tidligere syv små kommuner – og dermed rummer mange små bysamfund Flyttemønsteret, herunder flere borgere på overførselsindkomster medfører et stigende udgiftspres Der opleves ikke et faldende udgiftsbehov pr. indbygger
Samlet konklusion
22 Samlet konklusion Faldende indtægter pr. indbygger efter 2012 Der er løbende sket tilpasninger på driften, men Lolland har særlige udfordringer, som giver øget pres på driftsudgifterne Resultat: Indtægterne kan ikke dække udgifterne! Og det medfører, at likviditeten er kraftigt faldende og ikke kan overholde lovens krav
23 Udvikling i indtægter og udgifter pr. borger Faste priser Fald i indtægter fra 2012 til Som følge af færre borgere221 mio. kr. - Som følge af færre indtægter pr. borger126 mio. kr. Samlet fald i indtægter347 mio. kr. Fald i antal borgere2.603
24 Udvikling i gennemsnitslikviditeten , mio. kr.