Evaluering og spørgetime. Søren Ulrik Thomsen: ”Det er april”. Fra Det skabtes vaklen. 1996. Det er april, og de gamle mænd bryder sammen; de vil ha medaljer,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Advertisements

Skolebiblioteket Gladsaxe Skole
Opgaveskrivning Informationssøgning
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Studieretningsprojektet
Almen studieforberedelse
Information / vejledning om nye muligheder for: Version Copyright DKVS -THEMCOM 1) Online adgang til Militært Tidsskrift. 2) Behandling af egne.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Bytte   PowerPoint  .
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Felter og nøgle-felter (databaser, del 6)
Undervisere: Thomas Hoffmann & Jesper Mørch. Agenda:  Den fysiske samling  Akademisk litteratursøgning  Søgeteknik  ITUs elektroniske ressourcer 
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Struer Kommunes Skolebiblioteker
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Den faglige tekst: Sprog og stil
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Læsning.
EKSAMEN OG PRØVER.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Instruktioner Der findes 4 forskellige skabeloner i 6 forskellige farver: titel, punktopstilling, billede og citat. Derudover er der én skabelon hvis titelsiden.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Akademisk praksis God citationspraksis.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
StudieretningsOpgaven
Brikker til litteraturhistorien
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Livets Ord December 2017.
StudieRetningsOpgaven
Tekst og Tegn - om kurset, eksamen, om skriftsprogsnorm,
Vejledning til historieopgaven
StudieRetningsOpgaven
Infomøde om synteseopgaven
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Informationssøgning og referencer
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Formelle forhold ved arbejdet med SSO
Informationssøgning og referencer
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Evaluering og spørgetime

Søren Ulrik Thomsen: ”Det er april”. Fra Det skabtes vaklen Det er april, og de gamle mænd bryder sammen; de vil ha medaljer, de vil ha fisse, og de vil ha ret, men ikke dø før deres sønner, der nu slås om en plads i præsidiet, hvis gardiner vævet af sukker og blod opbløder verdens vældige lys, såvel som dens værste mørke. Selv har jeg intet at skulle ha sagt, for jeg taler om dét, der aldrig vil stå til forhandling, når det kompromisløse ophørsudsalg kulminerer, og jeg er klar til at gå min egen vej, som er ingens, og andre har gået før mig. Kun i en tilstand af kølig velklædt venlighed forlader jeg dette kontor for vinden, hvorfra intet vil blive fordelt, for her regnes på det, der er fælles, men ikke kan deles, og på det, der er delt, og ikke kan heles: Gennemsigtig som en tolvårs piges første digt og søvnløs som en olding venter jeg på, at tjørnen, som heller hverken gør fra eller til, springer ud.

Lidt formelt om eksamen

Plagiat Hold jer fra det. Der er forskel på at TALE med hinanden om opgaven og at SKRIVE sammen om opgaven.

Former for plagiat Når man skriver af fra en bog, artikel eller internetkilde uden at referere. Når man bruger en formulering fra en tekst, men lige ændrer den overfladisk. Når man arbejder så tæt sammen, at man ender med at bruge hinandens formuleringer. Når man låner en andens besvarelse og bagefter ikke kan gøre sig fri af den andens formuleringer.

Gode råd til at undgå plagiat Generelt: Der er ikke noget galt i at citere: ”Blabla” Særligt ikke hvis man samtidig kommenterer citatet med sine egne ord. Den, der citerer godt, viser, at han er god til at læse. I forhold til eksamen: Lad være med at skrive sammen om opgaven. Lad være med at låne hinandens besvarelser. Brug ikke Facebook til at diskutere, hvad man skal svare.

Hvornår skal jeg henvise? Når du vil fremdrage et centralt sted i en tekst, du skriver om. Når du direkte bruger en andens specialviden. Når din egen tekst er inspireret af en kilde.

Hvornår skal jeg ikke henvise? Du skal ikke lave henvisning, når du bruger almen viden. Man henviser f.eks. ikke, når man angiver årstal for en historisk person, eller når man skriver: ”Roland Barthes var en fransk semiotiker”.

Henvisninger Hvad må I henvise til? ”Blåt kompendium”: Nej, I skal henvise til de enkelte tekster i kompendiet. Kompendiet har en litteraturliste. Egne noter: Nej! Internetkilder: ja, hvis de er pålidelige. Alle mulige andre valide kilder til viden: Ja brug dem!

Henvisninger i den løbende tekst Hvor refererer I? I teksten eller i fodnoter. Hvordan refererer I? Til tekster fra det blå kompendium: (Efternavn, årstal: sidetal) fx (Genette 2010: 93) Til internetkilder: (Navn evt. nummer hvis I har mere end én til samme side) fx (Den Danske Ordbog)

Henvisninger i litteraturlisten Hvordan indskriver I tekster i jeres litteraturliste? Det kan I fx gøre sådan her Artikler: Efternavn, Fornavn (årstal): ”Titel på artikel” i Efternavn, Fornavn: Titel på bog eller tidsskrift. Udgave eller årgang. By: Forlag. Fx Genette, Gérard (2010): ”Paratekster” i Bjerring-Hansen, Jens og Torben Jelsbak: Boghistorie. Århus: Århus Universitetsforlag. Bøger: Efternavn, Fornavn (årstal): Titel. Evt. udgave. By: Forlag. Fx Aristoteles (2005): Poetikken. København: Samlerens Bogklub. Internet: Forfatter eller kilde (årstal): Sidens titel. Internetadressen (dvs. ” ”Lokaliseret” dato hvor siden var tilgængelig. Fx Syddansk Universitet m.fl. (2008): Stop plagiat nu. Lokaliseret d. 21/

Litteraturliste Litteraturlisten skal opstilles alfabetisk efter efternavn. Selvom I har henvist til den samme tekst flere steder i jeres besvarelse, skal teksten kun nævnes én gang i litteraturlisten.

Huskeliste Opgaven i uploader (dvs. pdf-filen) SKAL døbes: Fornavn efternavn T&T antal anslag.pdf Eksempel: Bengt Burg T&T pdf Opgaven skal være på mellem anslag (inklusiv mellemrum og fodnoter, eksklusiv litteraturliste). Opgavens sidehoved: TT, eksamenstermin (F15), fulde navn og ruc-mail. Brug sidetal. Besvarelsen skal indeholde en litteraturliste.

Sproglig tjekliste Læs korrektur: Følg reglerne for retskrivning og grammatik – brug ord og vendinger korrekt. Se efter at teksten hænger sammen og tager hensyn til modtageren – læs besvarelsen igennem og sæt jer i modtagerens sted. Eksamensopgaven er (også) en øvelse i den skriftsproglige norm for universitetsopgaver. Læs korrektur!

Det bedste råd fremover SKRIV! Skriftsproget betyder mere for jeres karakterer end de fleste tror. Hvis en del af ens arbejde består i, at kunne formulere sig godt på dansk, er der mindre risiko for, at ens arbejde bliver outsourcet. Så SKRIV!