Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Kulturmøder og kulturforskelle
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Darum skole 4. november 2013.
Kultur i organisationer
Å.
Sociologi – Individ og samfund
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Vejlederens kommunikation
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
1.Lektion: Identitet i forandring
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Menneske og samfund Det sociologiske perspektiv
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
1. lektion: Danmark i verden
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Jan Christiansen SOSU Fyn
Socialismen Jan Christiansen.
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Socialisering Kapitel 5.
Bruch up repetition I samfundsfag Jan Christiansen.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Opdragelsesformer og familietyper Fra landbrugssamfundet Det industrialiserede samfund Det sen-moderne samfund Efter jeg har vist dig dette Power Point.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Ungdomsliv.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Hvad er KUU for en uddannelse ?
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Personlighed og Kompetencer
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Den gode tone Lse.
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi

Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens Forskydning Disponeret Biologisk væsen Socialt væsen Nyttige links: luk samfundet op luk samfundet op

Sociologi – individ og samfund Hvad handler sociologi om…? Link YouTube: Identitet ”Hvem er jeg”Identitet Hvem er du enig med og ligner mest? Link: PolitikkerPolitikker Kort sagt; …..at mennesker opdrages til at blive en del af samfundet – vi indlærer de normer og værdier som er nødvendige i samfundet, og som skaber betingelser for at vi kan integrere os i samfundet.

Identitet For at blive socialiseret – er det vigtigt at man ved noget om dannelse af identitet for mennesket. Identiet defineres som; …..din identiet bliver formet af din nærmeste familie og senere også af dem (venner, grupper) du omgiver dig med. Man opdeler identitet i personlig og social identitet

Identitet

Identitets øvelse ›Lav en lille undersøgelse i jeres klasse af, hvor mange der er skilsmissebørn. ›Undersøg hvor man af jer der er rygere/ikke ryger hvis forældre ryger/ikke ryger. ›Undersøg jeres uddannelsesniveau (LA/MI) ›Hvad er Personlig identitet (Pi) og hvad er Social identiet (Si)?

Skema til svarIdentitets type Skilsmisse børnEjErPi eller Si Antal RygereEjEr Antal UddannelsesniveauEjEr Identitets øvelse Skema til hjælp

Flere niveauer

Sæt ord på din identitet – endnu en lille øvelse Spørgsmål Dit eget svar Jeg-identitet: Hvad er jeg? Personlig identitet: Hvordan vil jeg være/fremstå? Social identitet: Hvordan opfatter omgivelserne mig? Kollektiv identitet: Hvad og hvem hører jeg til?

Socialisation herunder normer og regler ! Når vi socialiseres betyder det at vi bliver opdraget til at begå os i samfundet så vi kan overholde: Formelle & Uformelle normer og regler Når vi navigere/bevæger os rundt, på godt og ondt, i disse kan vi opleve sanktioner enten som: Belønning eller straf

Normer/regler i samfundet For at være til og at begå sig i samfundet er det derfor vigtigt man har en acceptable adfærd som de fleste kan forstå Alle har et sæt sociale normer/regler – vi må indrette sig efter hinanden, vi skal helst ikke bryde normer for så kan der komme sanktioner Definition af Normer og Sanktioner : Normer : Regler for adfærd og forventninger til adfærd for en gruppes medlemmer.. Sanktioner : Straf for overtrædelse af de gældende normer. Alt efter bruddets alvor­lighed kan der være tale om skideballer, udelukkelse fra gruppen eller i visse samfund endog dødsstraf.

2 små øvelser om Normer og Sanktioner

Øvelse 1; De 2 typer af normer Formelle normer Synlige eller officielle regler, der regulerer individets opførsel og den social adfærd. For eksempel en lov. Uformelle normer Uskrevne eller uofficielle regler for social adfærd. For eksempel at række hånden op, kønsrolle- mønster eller at spise med kniv og gaffel.

Øvelse om normer Hvilke normer stødte du på i går – i dag? ›Uformelle normer›Formelle normer

Øvelse 2; Norm(regel)brud giver sanktioner Belønning eller straf

Belønning eller straf Prøv at snakke med sidemanden et par minutter om forskellige former for belønning og straf af normer og regler. Belønning (nævn mindst 4): Staf (nævn mindst 4):

Socialisation hvem påvirker os og hvad påvirker os !

…så der er 2 former for socialisation og dog..

(Dobbelt) Socialisation (sommerfugl modellen) Findes der endnu en socialisation her?

Familietyper som socialiserende Der er igennem tiderne opstået forskellige familie typer, altså sammensætninger af familier! Blandet andet på grund af dobbeltsocialisering Familietyperne er opstået fordi der er sket en forskydning/ændring af individualitet og fællesskabs følelsen På næste side ses 4 familie typer, familietyper betyder noget.

Familietype

Kultur og sociale koder ”Kultur kan beskrives som de grundlæggende værdier, normer og færdigheder, der er dominerende i samfundet” SamfNU side 12 For at begå sig, altså ”knække koden” i samfundet er det vigtigt at man forstår at tilpasse sig i fælleskabet uden at miste side egnen identitet! Samfundets normer og ”koder” ændres sig konstant så det kan være svært at navigere rundet Koder kan beskrives som de uskrevne regler, der styrer menneskers omgang med hinanden.

Adfærd, holdning og værdier udgør tilsammen en kulturel kode, der skaber sammenhæng i vores liv: Kultur og kulturel kode - sammenhængen Værdierne styrer holdningerne, som igen styrer vores adfærd. Hvad vil der ske hvis man ændre på en eller flere af de 3 koder ?

Individuel øvelsesopgave; Undersøg din egen socialisationsproces Overvej hvordan du er blevet socialiseret. Brug de 2 tomme skemaer (næste 2 slides) om de tre forskellige socialisations- og fire familieformer. Overvej hvad der har størst betydning for din sociale adfærd i hverdagen? Er det de formelle eller uformelle normer? Spiller koder en rolle? Undersøg ved hjælp af figur om familier hvilken familie du selv tilhører. Skriv med få ord, hvorfor du placerer dig og din familie i denne respektive familietype

Undersøg din egen socialisationsproces? SocialisationsformHvem og hvad har påvirket din socialisation? Primær socialisation Sekundær socialisation Dobbelt socialisation

Familietyper

Refleksions opgave Du har nu undersøgt noget om din familie tilhørsforhold og socialisations former samt noget om normer – alt i forhold til dig selv. Find 2 andre fra klassen som du ikke har arbejdet samme med før og del din oplysninger Find ud af hvad i har mest tilfælles og ligger jer mest fjernt. Reflektere over om du har forståelse for andres socialisation – hvorfor, hvorfor ikke, hvad og hvad ikke? Diskuterer i gruppen

Arv og miljø ›Vi arver 2 ting her i livet ›Gener (biologi) vi har med fra vores forældre, kunne være et sundt helbred eller man er måske disponeret for sukkersyge ›…og Miljø, (opvækst) der handler om den ”bagage” vi har fået med af forældre, familie, venner og omgangskreds. ›Tjek denne YouTube videoen her inden du går videre: Social arv Mere nysgerrig så se også denne YouTube også Social arv

Spørgsmål til YouTube filmen Social arv Redegør for følgende: ›Hvad påvirker dig i forholdet til din Sociale Arv? ›Hvad er en Mønsterbryder? ›Hvad er Risiko børn? ›Hvad er Social Mobilitet? ›Hvad betyder er det Senmoderne Samfund? ›Hvad er og hvem er Rollemodeller? ›Hvilken forskel gør Internettet for unge i dag?

›Find en makker (en du ikke har arbejdet samme med endnu) og diskutere hvad I mener har betydet mest i jeres identitetsopbygning ›Skrive mindst 3 ”ting” ned Øvelsesopgave: Arv eller miljø – så hvad vægter tungest ? ArvMiljø

GetKahoot.com quizzen (tid 1 time) ›Går sammen i 3 grupper med lige mange i hver ›Alle 3 grupper laver en Kahoot med minimum 8 spørgsmål om Socialisering, alt det vi har lært ! ›Alle i gruppe laver mindst et spørgsmål ›Vi finder en vinder på klassen – de 3 bedst