ADHD hos voksne Aulum den 3. oktober 2015 V. Agnethe Elkjær, distriktssygeplejerske med special- uddannelse i psykiatri. Regionspsykiatrien Vest, Herning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsstile og lektier
Psykoedukation til unge i OPUS
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
God trivsel = God læring
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
ADHD hos unge og voksne Munkebo den Erik Pedersen Overlæge
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Forældre- og fødselsforberedelse
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
PsykiatriFondens UngdomsProjekt Undervisere: Psykolog Therese Dittmann
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
Sårbarhed hos børn og unge
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Voksne med ADHD Samsø 2. september 2014.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Stress En folkesygdom?.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
DEPRESSION – KAN DET OGSÅ RAMME MIG? Oplæg af udviklingssygeplejerske Irene Amby Regionspsykiatrien Vest – Herning d Arbejdet med mennesker.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Camilla Kring, PhD Hvad er balance?
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Voksne og ADHD Hedensted Hvem er jeg?  Specialsygeplejerske Rikke Gylling Jensen  Arbejdet med voksne med ADHD de sidste 4 år  Kæreste.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
1 Faglige og praktiske kompetencer Dårlig skolegang, ofte ikke folkeskolen afgangseks. Personlige kompetencer Rastløse – svært ved at indordne sig ift.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
Patientundervisning 4. Session Bipolar lidelse Årsager.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Medlem af Alzheimerforeningens bestyrelse - Fyn
ADHD..
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Demens Anne Mette Jensen.
Læge Poul Lundgaard Bak
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

ADHD hos voksne Aulum den 3. oktober 2015 V. Agnethe Elkjær, distriktssygeplejerske med special- uddannelse i psykiatri. Regionspsykiatrien Vest, Herning ADHD klinikken.

Hvorfor interessere sig for lidelsen ADHD er hyppigt forekommende. 3-5% hos børn og over 50% har alvorlige symptomer i voksenalderen Lidelsen blev tidligere kaldet DAMP i Skandinavien Høj grad af arvelighed. Ofte flere med ADHD i familien Andre årsager kan være for tidlig fødsel med lav fødselsvægt, eller iltmangel under fødslen ADHD medfører store lidelser og samfundsmæssige omkostninger. Rockwoolfondens undersøgelse Vores forskning

- hvorfor interessere sig for lidelsen… Dobbelt så mange fyres i job Hyppige boligskift Hyppige partnerskift Kriminalitet Misbrug

Adhd-livstidsvanskeligheder uden behandling Førskolealderen Forstyrrende adfærd Skolealderen Mislykkede skoleforløb. Dårlig socialisering Selvforskyldte problemer Forældre konfronteres. Ungdommen Lav selvværdsfølelse Rygning Misbrug af alkohol, hash og andet Kriminalitet Bilulykker

Adhd-livstidsvanskeligheder uden behandling Studietiden Mislykkede uddannelsesforløb Mislykkede arbejdsforløb Misbrug Voksen Mislykkede parforhold Mislykkede arbejdsforløb Kronisk misbrug og afhængighed Kriminalitet og fængselsophold

Hvad er ADHD Amerikansk diagnose med kernesymptomerne  Opmærksomhedsforstyrrelse  Hyperaktivitet  Impulsivitet Symptomerne behøver ikke alle at være til stede. Ofte har kvinder ikke hyperaktiviteten, men er mere stille og dagdrømmende Der er tale om en spektrumforstyrrelse

-Hvad er ADHD En lidelse i hjernen, hvor de forskellige områder af hjernen ikke arbejder tilstrækkeligt sammen. For få signalstoffer (dopamin og noradrenalin) i den forreste del af hjernen giver forstyrrelse i hjernens styresystem ADHD forklaring ud fra tegning.

-Hvad er ADHD Funktionsforstyrrelsen med nedsat aktivitet i den forreste del af hjernen påvirker hjernens styresystem ( de eksekutive funktioner) 1. Vanskelighed ved at planlægge og føre planer ud i livet. 2. Vanskelighed ved at skaffe sig overblik. 3. Vanskelighed ved at prioritere, alt er lige vigtigt (en projektør, som farer rundt).

-funktionsforstyrrelser 4. Forstyrres af ukontrollerbare tanker og ydre impulser 5. Vanskeligt ved at klare konflikter 6. Dårlig tidsfornemmelse 7. Dårlig korttidshukommelse 8. Svingende sindstilstand uden ydre årsag De styrende funktioner er en forudsætning for et forpligtende voksenliv

Behandling af ADHD Medicinsk (methylfenidat, strattera) Psykosocial behandling Støtte og struktur hjemme og ude – men får man lov?

Psykosocial intervention Forudsætningen for et godt resultat er, at personen med Adhd tager ejerskab til og ansvar for sin lidelse. Kun det, personen er motiveret for og kan samarbejde om, vil lykkes. Sæt realistiske mål, gå efter små, sikre sejre Aflæring af års nederlag, og identitet som taber, tager lang tid.

Psykosocial intervention……. Undervisning om ADHD, patient, nære pårørende, kolleger Kognitiv adfærdsterapi I samarbejde med kommunen iværksætte nødvendig støtte med henblik på at løse problemer på en bedre måde Ændre på de fysiske rammer i skole eller på arbejde. Hjælpemidler

Udfordringer i arbejdslivet Brugsanvisning =brugsforvirring  Arbejdsmanualer kan være ulæselige. Man prøver sig frem Arbejdsnarkomani  Skal færdiggøre tingene før pauser  Mange timers fysisk arbejde giver ro i tankerne og i kroppen  Arbejdsskader og sygemelding giver særlige problemer

-udfordringer i arbejdslivet Mange har særlige færdigheder og kompetencer, men uden eksamen  Fotografisk hukommelse  Selvlært computerkendskab  Kreativitet og iderigdom, men manglende tålmodighed  Udholdenhed så kolleger ikke kan følge med

- udfordringer i arbejdslivet Personalemøder=pestilens Glemmer aftaler og ting forlægges  Mange lader som om de hører, men står af Kan have svært ved at møde til tiden  Sms, opringning  Hvis du ønsker at beholde din medarbejder, så undgå at lave en konflikt ud af det, men giv støtte til løsninger

Råd til arbejdspladsen Information om den enkeltes lidelse Brug skriftlig information, evt. tegninger Brug dag- og ugeskemaer Indret en rolig, afskærmet arbejdsplads Kun 1 person informerer, mentor Observer behov for vedvarende støtte Begræns opgaverne, vurder behov for kortere arbejdstid Understøt pauser og hold fri til tiden

Du er ikke doven – der er barrierer. Forsvar/sårbarhed. Viden om retfærdighedssans. Stress- og presallergi (én ting ad gangen). Temperamentet – aftal strategi til håndtering Uro – fysisk aktivitet (tangles,motion,toilet). Respekt – mange nederlag, sårbare, neg./pos.bunken. Undervisningen/terapien:

 - informer eventuelle børn  - vær bevidst om kommunikationen – sig ”jeg” og undgå ”du”.  - find faste steder til ting  - strategier til at opretholde døgnrytme  - søvnhygiejne  - opslagstavle / mobiltelefon  - en ting ad gangen/ forberedelse I hjemmet

I hjemmet…. Vær bevidst om, hvornår der skal laves strategier – vi hører ikke, når vi er blevet kede af det og føler os ramte. Eksempler – kan man hente til aftalte møder, børste tænder i et andet rum, etc. Lav aftale om, når vi tænker ”nu sker det igen” – så kan vi sammen overveje, om vi kan gøre noget andet end det vi plejer. Obs, det tager laaang tid at ændre vaner.

I hjemmet… Stil spørgsmål. Vær ægte nysgerrig. Klargør, hvad er din opgave og hvad er min – og hvordan sikrer vi, at vi kan klare opgaverne. Her er erfaringerne hidtil vigtige at kunne tale om.

Udfordringer Svært ved at huske flere beskeder  Huskesedler, lister, planer, 1 ting ad gangen Mister interesse og dermed koncentration  Skift mellem flere funktioner og kropsstillinger Forstyrres let af ydre uro  Begræns ydre impulser og forstyrrelser Humørsvingninger giver problemer  Er let at tænde op under og taler før man tænker

Nyttig litteratur Thomsen PH, Damm D. Et liv i kaos. Om voksne med ADHD. København: Hans Reitzels forlag, Hoem S. ADHD. En håndbog for voksne med ADHD. Dansk Psykologisk Forlag, Pedersen E. ADHD hos voksne. Månedsskrift for praktisk lægegerning 2008, Årgang 86, side ADHD foreningen: Håndbog for sagsbehandlere