Psykisk mistrivsel blandt skoleelever: udbredelse, udvikling og udsigter Konference om psykisk mistrivsel hos børn og unge Kolding Kommunes Uddannelsescenter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Emotionel og adfærdsmæssig funktion hos børn af forældre med kræft
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Preben Brandt Psykiater, dr.med.
Sundhed blandt danske statsborgere med ikke-vestlig indvandrerbaggrund sammenlignet med andre danskere Resultater fra Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen.
Diabetes – en sygdom i vækst
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Glad, Tryg og Fri Kurser i psykisk selvforsvar for piger år.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
 Gauerslund Skole Projekt ”Skolen”. Magnus te Pas 36 År, far til 3 børn Læreruddannet fra ÅDAS 2000 Arbejdet som lærer på Gjellerupskolen, Damhavensskole.
Sådan står det til med sundheden i Nordjylland - hvad kan sundhedsprofiler bruges til? - hvad er social kapital? Tine Curtis Forskningsleder.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Sundhed i skolen Ifølge ”Fælles mål” fra Undvisningsministeriet er sundhed et obligatorisk emne i skole regi.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
WHO 1948: Sundhed er en tilstand af fuldstændig fysisk, mental og social velbefindende og ikke blot fravær af sygdom eller svækkelse.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Sårbarhed hos børn og unge
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Fremme af unges mentale sundhed
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Hvad bestemmer sundhed og trivsel hos teenagere Anette Johansen, Søren Rasmussen, Thomas Hansen & Mette Madsen.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Pilotprojektets baggrund
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Børn, inkontinens og den sociale stigmatisering heraf - et tværsektorielt samarbejde Sygeplejerske Mette Sehstedt Østergaard Afdelingslæge Charlotte.
Trivsel i skolen Vidensbrunch om trivsel i skolen
Inklusion og Specialviden
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Resultater fra: Diskriminationsundersøgelsen blandt mennesker med psykisk sygdom Som et led i EN AF OS kampagnen er der gennemført en undersøgelse af oplevet.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
NQMV 2006 LOKK  LOKKs børnestatistik 2005 En undersøgelse om 1681 voldsramte børn på danske krisecentre.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
Data om sygdom, risikofaktorer og levevilkår Middelfart, 26. november 2008 Knud Juel.
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Analyse af ungegruppen i Midtjylland 1 13/ Beskæftigelsesregion Midtjylland Analyse af ungegruppen i Midtjylland Konference 13. marts 2009.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Mentale helbredsproblemer - førtidspension eller tilbagevenden til arbejde? Vilhelm Borg seniorforsker NFA 2010 Oplæg Beskæftigelsesråd Hovedstad.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
-Hvad er det for en historie vi fortæller?
Hvor og hvordan sker ulykken?
Hvor og hvordan sker ulykken?
Nedslidning – hvad er det?
Drøftelse af fremadrettet politisk arbejde på sundhedsområdet
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
Socialt Velfærdsindeks Status
Hvor og hvordan sker ulykken?
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Psykisk mistrivsel blandt skoleelever: udbredelse, udvikling og udsigter Konference om psykisk mistrivsel hos børn og unge Kolding Kommunes Uddannelsescenter (KUC) Bjørn Holstein Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet National Institute of Public Health

Tak til kolleger og supportere Mogens Trab Damsgaard Pernille Due Pia Wichmann Henriksen Charlotte Kjær Charlotte Meilstrup Malene Kubstrub Nelausen Line Nielsen Signe Rayce National Institute of Public Health

Rapporten udkom i marts 2011 National Institute of Public Health

Sådan vil vi gerne se vores store børn, glade og aktive National Institute of Public Health

... og sådan National Institute of Public Health

Men ofte ser vi dem sådan, lidt sørgmodige og alene … National Institute of Public Health

Hvor alvorligt er det? Sørgmodighed er ingen sygdom, indadvendthed heller ikke, tænksomhed slet ikke. Hvis de store børn er kede af det, ensomme og fortvivlede det meste af tiden, så er det stadig ingen sygdom. Ikke noget man dør af. Men det er heller ikke godt! Det er et hovedtema i studiet af mental sundhed. National Institute of Public Health

Baggrund 1.Mental sundhed er et vigtigt sundhedspolitisk mål (World Health Report 2001; Sundhedsstyrelsens initiativ fra 2008) 2.Ringe mental sundhed har omfattende konsekvenser for barnet, nu og på længere sigt; også for familie og skole 3.Ringe mental sundhed har omfattende konsekvenser for det fysiske helbred 4.Markant stigning i diagnosticering og behandling af psykiske problemer blandt børn og unge 5.Muligt at intervenere National Institute of Public Health

Mental sundhed: Et kompliceret begreb Mental sundhed (overbegreb) Oplevelsen af at have det godtGod psykosocial funktion Men der er der endnu en vigtig dimension: den næring (eller mangel på samme) der kommer fra omgivelserne National Institute of Public Health

Mental sundhed: Et kompliceret begreb Desværre har vi her i første omgang kun data om denne ene dimension, oplevelsen af at have det godt (eller rettere: ikke have det godt) Mental sundhed (overbegreb) Oplevelsen af at have det godtGod psykosocial funktion National Institute of Public Health

Formål Med udgangspunkt i Skolebørnsundersøgelsen:  At beskrive forekomsten af psykisk mistrivsel blandt årige med fokus på de negative aspekter  At beskrive udviklingen igennem de seneste år  Beskrive variationer i psykisk mistrivsel i relation til køn, alder, familiestruktur, etnisk baggrund, socialgruppe, social integration, samt forskelle mellem skoler National Institute of Public Health

Materiale og metode, 1  Skolebørnsundersøgelsen (HBSC) 2010  Tilfældigt udvalg af skoler, n=75 deltagende skoler  Omfatter alle elever i femte, syvende og niende klasse, n=302 deltagende klasser  Eleverne udfylder det internationalt standardiserede HBSC spørgeskema  Deltagelsesprocent 86,3, n=4.922 deltagende elever National Institute of Public Health

Materiale og metode, 2 Desuden data fra de danske undersøgelser i 1988 (n=1.671), 1991 (n=1.860), 1994 (n=4.046), 1998 (n=5.205), 2002 (n=4.824) og 2006 (n=6.269) National Institute of Public Health

12 indikatorer på psykisk mistrivsel 4 spørgsmål om emotionel mistrivsel (symptomer) 4 spørgsmål om relationel mistrivsel 3 spørgsmål om skole-mistrivsel 1 spørgsmål om lav livstilfredshed National Institute of Public Health

Psykiske symptomer: udbredelse og udvikling National Institute of Public Health

Procent med mindst ét psykisk symptom dagligt National Institute of Public Health

Udviklingen over tid National Institute of Public Health

Relationel mistrivsel, et eksempel National Institute of Public Health

Skolerelateret mistrivsel, et eksempel National Institute of Public Health

Procent som føler sig presset af skolearbejdet National Institute of Public Health

Lav livstilfredshed National Institute of Public Health

Ophobning: Pct med mindst tre tegn på psykisk mistrivsel National Institute of Public Health

Fem slags social ulighed  Ulighed efter familieform: børn og unge i eneforsørgerfamilier er mest udsat  Ulighed efter migration: indvandrere og efterkommere er mest udsatte  Ulighed efter forældres socialgruppe: jo lavere socialgruppe, desto mere udsatte  Ulighed efter social integration: børn og unge uden fortrolige kontakter til forældre og venner er særligt udsatte  Ulighed mellem skoler: i nogle skoler ser eleverne ud til at være særligt beskyttet mod, i andre særligt udsatte for mistrivsel National Institute of Public Health

Pct med mindst et psykisk symptom dagligt efter familiens socialgruppe National Institute of Public Health

Pct med mindst et psykisk symptom dagligt, efter social integration National Institute of Public Health

Eksempel på resultat National Institute of Public Health Pct med mindst ét psykisk symptom dagligt, skole for skole

Kendetegn ved skoler, hvor mange elever har psykisk mistrivsel  De sædvanlige socio-demografiske forhold (mange ikke- danske, mange fra lavere socialgrupper, mange brudte familier, mange med få materielle ressourcer)  Mindre gensidig accept og hjælpsomhed blandt eleverne  Beliggenhed i et lokalområde med svag social kapital National Institute of Public Health

Hvor alvorligt er det? De 23,6 % af pigerne og 17,3 % af drengene, som har tre eller flere indikatorer på psykisk mistrivsel, er belastede. De 8,1 % af pigerne og 4,2 % af drengene, som har fem eller flere indikatorer på psykisk mistrivsel, er endog meget alvorlig trivselsmæssig belastning National Institute of Public Health

Metodemæssig vurdering Stærke sider  Stor repræsentativ population  Selvrapportering  Brug af et internationalt standardiseret spørgeskema  God intern validitet (målingerne fungerer)  God ekstern validitet (ligner tilsvarende undersøgelser) National Institute of Public Health

Metodemæssig vurdering Begrænsninger  Undersøgelsen siger kun noget om årige  Undersøgelsen siger kun noget om den ene dimension af mental sundhed, oplevelsesdimensionen  Undersøgelsen har fokus på variationer mellem grupper, ikke variationer inden for grupper  Fortsat store udfordringer at konceptualisere og måle mental sundhed National Institute of Public Health

Implikationer For forskning  Behov for begrebslig afklaring  Behov for bedre målemetoder  Behov for forskning om baggrunden for mental sundhed  Behov for forskning om langtidsvirkningerne af god og dårlig mental sundhed i barndom og ungdom  Behov for at forstå de overraskende store skoleforskelle National Institute of Public Health

Implikationer For praksis  Behov for at Sundhedsstyrelsen fastholder sin opbakning til indsats for bedre mental sundhed, og at indsatsen følges op i regioner, kommuner og skoler  Behov for systematisk afprøvning af metoder til at fremme mental sundhed blandt børn og unge  Hente inspiration og lærdom i de lande, som allerede nu har formuleret nationale politikker og planer for bedre mental sundhed blandt børn og unge National Institute of Public Health

Sammenfatning  Det store flertal af årige har ingen eller kun få indikatorer på psykisk mistrivsel  Et mindretal – hver fjerde pige og hver sjette dreng - har tre eller flere indikatorer på psykisk mistrivsel  Et lille mindretal (8 % af pigerne og 4 % af drengene) har fem eller flere indikatorer på psykisk mistrivsel  Udviklingen de sidste år er sammensat, noget stiger (fx skolepres og forekomsten af daglige psykiske symptomer), andet falder (fx utryghed i skolen) National Institute of Public Health

Sammenfatning  Piger rapporterer flere problemer end drenge  Antallet af problemer stiger med alderen  Ophobning af mange problemer hos ikke-danske, hos unge fra eneforsørgerfamilier og lavere socialgrupper  Ophobning af mange problemer hos unge, der ikke er godt socialt integrerede  Forbløffende forskelle fra skole til skole  Stort behov for, at Sundhedsstyrelsen fastholder indsatsen og at der bliver fulgt op i regioner, kommuner og skoler National Institute of Public Health

Tak for opmærksomheden National Institute of Public Health