INTERNATIONALISERING AF UDDANNELSERNE Hans Peter Jensen Rådet for Internationalisering af Uddannelserne Vejle 7.5.09.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Hvad er internationalisering
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Internationalisering i grundskolen
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
ErhvervsPhD initiativet
Den internationale dimension i folkeskolen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Den danske universitetssektor
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.
Basismidler i konkurrence- på vej mod A- og B-universiteter? Rektor, Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Sønderjylland i verden – Globale udfordringer og lokale kompetencer Hvordan er de danske uddannelser rustet til globaliseringskapløbet.
Erasmus-pladser - Hvad er det? Og hvordan kommer jeg afsted?
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. KORT FORTALT SU-bekendtgørelsens §§ Penge til at betale studieafgift i udlandet i op til 2 år.
INTERNATIONALISERING AF UDDANNELSERNE Hans Peter Jensen Rådet for Internationalisering af uddannelserne.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Forskningspolitisk Årsmøde Videnskabernes Selskab 28. Februar 2006 ”Forskning for fremtiden – strategi, synergi og styring” Linda Nielsen, professor, dr.jur.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
National informationsdag 6.november 2012: Internationale virksomhedsbaserede læringsforløb - hvorfor og hvordan? ”Elever skal af skolen gives lejlighed.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Teknik og videnskab for samfundet 50 års Jubilæumstræf for årgang 56 den 26. januar 2006.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Besøg af: Erhversrådet Herning Ikast Brande 11. april 2007 AARHUS UNIVERSITET Velkommen til Aarhus Universitet! 11. April.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. BAGGRUND Fremme internationalisering Flere studerende skal ud Kravet om balance i udvekslingsaftalerne.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Karrierecentret. Vi tilbyder blandt andet: Karrierevejledning Hjælp til praktiksøgning, projektsamarbejde, job mm Karrieremesse – 3. marts 2015 Workshops.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Internationalisering og forhåndsmerit Ankomst og kaffe Velkomst og orientering om regeringsgrundlaget og de nye meritmuligheder v. undervisningsinspektør.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Praktik- og skoleophold i udlandet for elever i erhvervsuddannelserne
Seminar om international mobilitet i EUD Udstationering af elever i udlandet – hvad skal det gøre godt for? Grundfos A/S, Jesper Kvistgaard Hvorfor Hvordan.
Organisering Sproglærerforeningen er en faglig forening under Danmarks Lærerforening Hovedstyrelsen Fagudvalg: Engelsk Fagudvalg Tysk Fagudvalg Fransk.
Præsentationens transcript:

INTERNATIONALISERING AF UDDANNELSERNE Hans Peter Jensen Rådet for Internationalisering af Uddannelserne Vejle

Rådets kommissorium Rådgive om mulige tiltag, der kan sikre, at alle unge får en uddannelse med globalt perspektiv Rådgive om mulige tiltag, der kan sikre, at danske elever og studerende opnår globale faglige og interkulturelle kompetencer samt globalt udsyn Rådgive om mulige tiltag, der kan gøre danske uddannelser og danske uddannelsesinstitutioner attraktive for udenlandske elever, studerende og undervisere Rådgive om mulige tiltag, der kan gøre danske skoler og uddannelsesinstitutioner til attraktive samarbejdspartnere Rådgive om mulige tiltag, der kan understøtte danske uddannelsesinstitutioners udvikling af attraktive faglige miljøer, og som kan bidrage til at tiltrække og fastholde højt kvalificeret arbejdskraft i Danmark Rådet skal bidrage til, at internationale udviklingstendenser bringes ind i udviklingen og formuleringen af uddannelsespolitikken

Rådets sammensætning Fhv. rektor ved DTU Hans Peter Jensen (formand) Institutleder Hans Siggaard Jensen, DPU (UVM) Kontorchef John E. Andersen, KU (VTU) Fhv. generaldirektør Per Nyborg, Norge (UMV) Servicedirektør Conni Simonsen, Grundfos DK A/S (UVM) Rektor Henrik Sveidahl, Rytmisk Musikkonservatorium (KM) Prorektor Svend Trøst, VIA-UC (UMV) Rektor Jens Boe Nielsen, Nørre Gymnasium (UVM) Prorektor Dorte Salskov-Iversen, CBS (VTU) Skoleinspektør Lisa Christensen, Rugkobbelskolen, Aabenraa (UVM) Rådet sekretariatsbetjenes af CIRIUS (VTU) Rådet benytter sig af ad hoc arbejdsgrupper

Fra Globaliseringsrådets Målsætninger Undervisningen i engelsk skal styrkes i ungdomsuddannelserne, og eleverne skal deltage i undervisningsprojekter med internationalt perspektiv Der indføres udlandsstipendium for unge inden for de videregående uddannelser De videregående uddannelser forpligtes til at opstille mål for internationalisering af uddannelserne

De danske udfordringer i den globale økonomi Danske målsætninger Stærk global konkurrenceevne Stærk social sammenhængskraft Danske udfordringer Mangel på arbejdskraft Øget global konkurrence om studerende, forskere og ressourcer

Tabel: Danske studerende i udlandet og udenlandske studerende i Danmark 2006/07 Danske studerende i udlandet Udenlandske studerende i Danmark Udvekslingsstuderende (studieophold) Studerende på en hel uddannelse I alt

Danske studerende på studieophold i udlandet 1999/ / /002000/012001/022002/032003/042004/052005/062006/07 Universiteter MVU-institutioner KVU-institutioner Kulturministeriets institutioner I alt Udenlandske studerende på studieophold i Danmark 1999/ / /002000/012001/022002/032003/042004/052005/062006/07 Universiteter MVU-institutioner KVU-institutioner Kulturministeriets institutioner I alt

Danskere i udlandetUdlændinge i Danmark 2000/ / / / / / / Tabel: Studerende på en hel uddannelse. Antal studerende 2006/07

Tabel: Udenlandske studerende på en hel videregående uddannelse i Danmark, fordelt på sektorer. Antal studerende 2004/ / /052005/062006/07 KVU MVU LVU heraf bachelor heraf kandidat Ph.d I alt

Satser vi for alvor? Bekendtgørelser og love bør gennemgås for utilsigtede forhindringer. Udlændingeservice har forbedret sig, men er stadig en forhindring. Efterspørger danske virksomheder og det offentlige, når det kommer til stykket, international viden og kompetence?

Internationalisering af læreruddannelserne (I) Indfør en rammelov og –bekendtgørelser Studieplanerne bør moduliseres Praktikforløb skal kunne gennemføres i udlandet (vigtigt – især for sproglærere) Ildsjæle er vigtige, men ledelsens engagement er altafgørende Undervisningsforløb på fx engelsk skal være taxameterudløsende Ovenstående anbefalinger kunne let gælde hele professionsbachelorsektoren

Internationalisering af læreruddannelserne (II) I forbindelse med at læreruddannelserne evt. åbnes for et praktisk halvår, bør der også lukkes op for meritgivende udlandsophold som noget generelt. På læreruddannelserne bør det være en selvfølge, at fremtidige sproglærere er på længerevarende studieophold i et land, hvor det sprog, man skal undervise i, er modersmålet. Se endvidere: ”Læreruddannelse med internationalt perspektiv”, udgivet juni 2008

Internationalisering af EUD (I) Skolerne Internationalisering i værdigrundlag, strategi og organisation Etablering og udbygning af netværk med udenlandske uddannelsesinstitutioner Internationalt orienterede medarbejdere og elever Øget internationalisering i den daglige undervisning

Internationalisering af EUD (II) Lærerne Lærerne skal være orienteret mod og kvalificeret til at arbejde med den internationale dimension Internationale kompetencer skal indgå i lærernes pædagogikum

Internationalisering af EUD (III) Eleverne Øge fremmedsproglige kompetencer og interkulturel forståelse Elevmobiliteten skal øges, både hvad angår skoleophold og praktikophold Eksamensbeviser og svendebreve med engelsk tekst og ECTS- eller ECVET-point Der indsamles og formidles årligt data om uddannelsernes mobilitet og skoilernes internationale engagement

Internationalisering af EUD (IV) Overordnet myndighed Globaliseringsmålene indskrives i bekendtgørelser og læseplaner Der sættes ressourcer af til internationale initiativer Der planlægges og udvikles fagspecialer, hvori indgår udlandsophold Man sætter fokus på deltagelse i internationale videnkonkurrencer, Euroskills, olympiader, mm.

Internationalisering af EUD (V) Virksomhederne Uddannelsesaftalerne omfatter udlandsophold Udvikle en international profil Oprette samarbejdsstrukturer med skolerne om udsendelse Økonomiske incitamentsordninger (PIU) Databaser og informationssystemer vedr. praktik i udlandet Benchmarking (Holland og Finland)

Internationalisering af gymnasiet Afgørende at institutionerne forpligtes på at give uddannelser med en international dimension For meget ildsjæl og for lidt engagement fra ledelsen/bestyrelserne. Sprogfagene styrkes, og 3-sproglige studieretninger ligestilles finansielt med klassisk sproglige retninger. HTX styrkes på sprog området Der indføres internationaliseringstaxameter

Den ultimative internationalisering af videregående uddannelser Gør – som visse amerikanske universiteter er begyndt på – et semester på et udenlandsk universitet eller læreanstalt til en obligatorisk del af uddannelsesforløbet. Der er masser af problemer og udfordringer i et sådant krav, men det ville sætte internationalisering af uddannelserne ind i en ramme som passer med Globaliseringsrapportens forslag.

Afslutning Internationaliseringens resultat er ud over bevidsthedsudvidelse og globalt udsyn samt forståelse og accept af andre livsformer og kulturer hos den enkelte fleksibilitet og smidig meritoverførsel fra institution til institution

SLUT Tak for opmærksomheden Kontakt rådet igennem CIRIUS, de medlemmer i Rådet, som I måtte kende, eller igennem mig: adresse: