Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken Smillas fornemmelse for sne” af Peter Høegh Forskningstræning: Fra evidens til guidelines Anette Tønnes Pedersen Gynækologisk Klinik, Rigshospitalet
Formål: - at afgrænse emnerne for guidelines til kliniske problemstillinger - at sikre anvendeligheden af guidelines i det kliniske arbejde - at højne motivationen for guidelines arbejdet - at sikre kvaliteten af guidelines - at sikre aktualiteten af guidelines - at sikre løbende rekruttering af nye deltagere Hindsgavl 2004 / ATP Ofte er det der, hvor den videnskabelige evidens er mangelfuld, svær at tolke eller måske ligefrem modstridende at behovet for guidelines er mest udtalt.
Evidence Based Medicine “the conscientious, explicit, and judicious use of current best evidence in making decisions about the care of individual patients” Haynes, Sachett, Gray, Cook, Gyatt APC Journal Club 1996 ”… den samvittighedsfulde, tydelige og indsigtsfulde brug af eksisterende, gældende bedste evidens i klinisk beslutningstagen hos den enkelte patient… ”
Patienten viden forventninger Lægen biomedicinsk viden klinisk erfaring Videnskaben Evidens fra kliniske studier Grundlaget for valg af behandling: EBM
Dogme Evidens - eksplosion af behandlingstilbud - hvad er det rigtige behandlingsvalg? - hastig udvikling af teknologien - uanede muligheder for diagnostik - stigende sundhedsudgifter - prioritering!
collaboration building on the enthusiasm of individuals avoiding duplication minimizing bias keeping up to date striving for relevance promoting access ensuring quality continuity Professor Archibald Leman Cochrane ( )
Kliniske spørgsmål ved håndtering af patienten opstår ofte vedrørende: 1.Diagnostiske test 2.Prognose 3.Behandling 4.Bivirkning 5.Profylakse Mål: At kunne vurdere troværdigheden og anvendeligheden af den foreliggende evidens og kunne anvende dens resultater ved kliniske beslutninger
Håndtering af information: “Push” og “Pull” metoder Push – varsler os om ny viden “Just in Case” viden Kun ny, væsentlig, valid forskning Pull – opsøg viden når der er brug for det “Just in Time” viden Når spørgsmål opstår EBM trin: spørgsmål, søgning, vurdering, anvendelse
Evidensbaseret medicin i praksis: - en omhyggelig og afvejet brug af den bedste foreliggende evidens fra klinisk forskning vedrørende håndteringen af den enkelte patients problemer Metaanalyser Reviews Referenceprogrammer Guidelines
Evidence Based Practice Ask AssessAcquire ApplyAppraise
Acquiring information Systems Synopses Systematic reviews Single studies Computerized decision support systems Evidence-based journal abstracts, guidelines Cochrane reviews, metaanalyses Original published studies
1.Stil og reformuler et klinisk spørgsmål 2. Søg og udvælg relevant litteratur 4.Omsæt svaret til handling 5.Evaluer processen og resultatet kritisk - ligner det kliniske spørgsmål mit spørgsmål? - ligner patienterne min patient? - er der anvendt et relevant klinisk endpoint? surrogat endpoints - kliniske endpoints De 5 trin i EBM processen:AskAssessAcquire Apply Appraise 3.Læs litteraturen kritisk og find et svar
1.Stil og reformuler et klinisk spørgsmål – komplekst, kan ikke besvares 2. Søg og udvælg relevant litteratur – adgang, træning 4.Omsæt svaret til handling – organisation, magtstrukturer, mod 5.Evaluer processen og resultatet kritisk - bliver glemt, ikke prioriteret - ligner det kliniske spørgsmål mit spørgsmål? - ligner patienterne min patient? - er der anvendt et relevant klinisk endpoint? surrogat endpoints - kliniske endpoints De 5 trin i EBM processen:AskAssessAcquire Apply Appraise 3.Læs litteraturen kritisk og find et svar – tidskrævende, forskningsmetoder